Wij zoeken een PHP programmeur

Vijf pijnlijke voorbeelden van Google’s hebzucht

Vijf pijnlijke voorbeelden van Google's hebzucht

Google brengt ons vaak mooie dingen. Maar naast al dat moois moet Google natuurlijk geld verdienen. En dat laten ze de laatste tijd nogal duidelijk merken. Hier vijf, toch wel pijnlijke, voorbeelden van Google’s hebzucht of schaamteloze zelfpromotie:

1. “Vergeet SEO, doe aan AdWords” advertenties

Google adverteerde in Google.es zelf op de term “SEO” om mensen over te halen AdWords te gaan doen. De letterlijke vertaling van een advertentie was: “Vergeet SEO. Om vandaag zichtbaar te zijn in Google, probeer AdWords”. Ook werden er andere advertenties gesignaleerd waarin Google Adwords aanprees ten faveure van SEO. SEO en AdWords zijn natuurlijk twee verschillende zaken en zijn geen substituten van elkaar. Complementair, ok, maar AdWords vervangt geen SEO.

Mensen die zoeken op SEO willen waarschijnlijk weten hoe ze hoger komen in de organische zoekresultaten. Wanneer Google ze zelf aanspoort om SEO links te laten liggen en voor AdWords te gaan kan het zijn dat ze belangrijke stappen overslaan in het optimaliseren van de website.

Daarnaast adverteert Google met een landingspagina van AdWords, op de term “SEO”. De gehele pagina gaat niet over deze term en de advertentie sluit niet aan bij de zoekopdracht en zoekintentie van de gebruiker. En toch stond deze advertentie bovenaan? Dat riekt naar vals spelen Google. Inmiddels zijn deze campagnes gestaakt, maar toch.

Bron: Dear Google , why do you want me to hate you?

2. Google Related, ofwel “ken de gij deze al”

De Google Related extensie voor Chrome “helpt” de gebruiker door bij een pagina gerelateerde websites, video’s, kaarten en aanbiedingen te tonen van andere websites. Dit betekent echter dat bezoekers op jouw website, die Google Related gebruiken, aanbiedingen van andere websites voorgeschoteld kunnen krijgen. NOG erger: als bezoekers via jouw AdWords advertentie, waar jij Google voor betaald, op jouw website komt, kunnen ze via Google Related ineens een popup krijgen met aanbiedingen van andere websites en direct wegklikken.

En om het helemaal fraai te maken: vele pogingen om Google Related te weren zijn door Google onschadelijk gemaakt en werken niet meer. Shaking my head Google, shaking…my…head. Deze oplossing werkt als het goed is nog wel: How to disable Google Related with jquery.

Zelf heb ik Google Related nog niet gezien wanneer ik een website via een advertentie bezocht, maar via de organische resultaten of shopping resultaten komt het wel voor. En ook daar zijn plekken vaak verdiend door hard werken (inclusief tijd en geld):

3. “Deze post is gesponsord door Google”

  1. Links kopen (om PageRank door te sluizen) mag niet van Google.
  2. Met de Panda Update willen ze slechte kwaliteit content verbannen.
  3. Blogposts “kopen” met daarin links naar jouw website, is ook tegen de richtlijnen.

Three strikes and you’re out Google. Vers van de pers, SEObook en Search Engine Land signaleerden een marketingcampagne van Google voor Google Chrome. De zoektocht naar “This post is sponsored by Google Chrome” levert al meer dan 400 zoekresultaten op, met blogberichten met daarin links naar Google Chrome. 400 blogberichten van abominabele kwaliteit, op blogs die wel autoriteit hebben maar niets van doen hebben met Google Chrome. Met daarin follow links, die waardering doorgeven, naar Google Chrome zelf en een video over Google Chrome.

Pijnlijk is ook dat deze blogberichten, die inhoudelijk niets zeggen over Google Chrome, ranken op termen als “Google Chrome benefits”. Thin content waar de gebruiker niets aan heeft. Als iemand zoekt naar de voordelen van Google zoekt wil hij waarschijnlijk een goede uitleg, en de verschillen ten opzichte van Internet Explorer en Firefox.

Search Engine Land merkt op dat deze marketingcampagne waarschijnlijk door derde partij Unruly is opgezet. Zij hebben hetzelfde trucje toegepast voor onder meer T-mobile. Een identieke campagne, alleen hierbij zijn er bewijzen dat de bloggers betaald kregen voor hun posts.

Mooi voorbeeld van Mompreneurmogul.com, met de mooie tagline “Creating moguls, one mama at the time”.

Een dag na de controverse hebben zowel Google als Unruly gereageerd. Ja, er moest een campagne komen voor Google Chrome. Nee, zo was het allemaal niet bedoeld. Unruly beweert daarnaast dat het nooit de bedoeling is om links te kopen en ze altijd tracht de kwaliteit van de promotie posts te waarborgen. En “ineens” zijn er ook extra voorwaarden opgenomen waarin Unruly duidelijk maakt dat links een nofollow tag moeten krijgen. Voorwaarden die er er waarschijnlijk een dag eerder nog niet stonden. Dat Google dit niet helemaal wilde, daar ben ik wel van overtuigd. Maar dat er hier richtlijnen zijn geschonden, dat er op deze manier links zijn “gekocht”, en bovenal dat er blogposts van bijzonder lage kwaliteit zijn geplaatst die Google Chrome promoten, dat is duidelijk. En als die posts ook nog ranken op toch wel belangrijke termen, dan is er wel iets mis.

Update

Net is bekend geworden dat Google zichzelf een straf heeft opgelegd:

We’ve investigated and are taking manual action to demote www.google.com/chrome and lower the site’s PageRank for a period of at least 60 days.
We strive to enforce Google’s webmaster guidelines consistently in order to provide better search results for users.
While Google did not authorize this campaign, and we can find no remaining violations of our webmaster guidelines, we believe Google should be held to a higher standard, so we have taken stricter action than we would against a typical site.

We’ve investigated and are taking manual action to demote www.google.com/chrome and lower the site’s PageRank for a period of at least 60 days.

We strive to enforce Google’s webmaster guidelines consistently in order to provide better search results for users.

While Google did not authorize this campaign, and we can find no remaining violations of our webmaster guidelines, we believe Google should be held to a higher standard, so we have taken stricter action than we would against a typical site.

Een van de gevolgen van de lagere PageRank is dat de Google Chrome pagina rankings verliest bij belangrijke zoekopdrachten. Zo stonden ze in de top 3 voor de zoekopdracht “browser” en zijn ze nu zelfs naar plaats 73 gezakt. De betreffende, gestrafte pagina rankt zelfs niet meer voor “chrome” of “chrome browser”. Ook uitgaande links op de betreffende pagina zullen nu door Google als minder waardevol worden behandeld. Al met al een behoorlijke straf die Google zichzelf oplegt. Google moest wel, na de commotie die ontstond, maar goed om te zien dat ze zich (in dit geval) aan hun eigen richtlijnen houden.

4. Google Plus AdWords manipulatie

Google toont in de zoekresultaten mensen uit je sociale netwerk die een pagina gedeeld hebben. Dit kan via verschillende netwerken waaruit Google data kan halen, waaronder natuurlijk het eigen Google+. Een pagina die gedeeld is door iemand uit je sociale netwerk kan jou overhalen op dat zoekresultaat te klikken. Immers, als iemand die je kent het aanbeveelt, dan heeft dat waarde. Tegenwoordig laat Google ook bij de AdWords advertenties zien wie een pagina gedeeld heeft.

Wat Rishi Lakhani echter opmerkte was dat Google hier mee aan sjoemelen is (een betere term kan ik niet bedenken). Hij zag een AdWords advertentie van Ebay.co.uk, waarbij aangegeven werd dat deze pagina gedeeld was door iemand uit zijn netwerk. Echter, de betreffende persoon (met meer dan 10.000 volgers) had de homepage op Ebay.com een plus gegeven. Uiteindelijk kwamen ze tot de volgende conclusies:

  1. Hij had Ebay.com een plus gegeven, Google had dit samengevoegd met Ebay.co.uk.
  2. Hij heeft later zijn plus verwijderd. Google negeert/negeerde dit.
  3. Hij gaf een plus aan de homepage, de advertentie liet zien dat hij een willekeurige, dieper gelegen pagina geplusd had.

Google manipuleert zo de stemmen die mensen uitbrengen via het Google+ netwerk en laat adverteerders zo populairder lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn.

5. AdWords advertenties in de Tooltip van Google Maps

Dit laatste punt bespraken we al eerder: advertenties van je concurrent in jouw vermelding op Google Maps. Geen plekje lijkt meer veilig, overal past wel een advertentie bij. Daarbij zorgde het in de Verenigde Staten ook nog eens voor pijnlijke en smaakloze combinaties. Lees het complete bericht over advertenties in de tooltip.

Blijft zuur.

Slot

2012 zal vast een goed jaar worden voor Google, maar hopelijk verliezen ze daarbij de gebruikers niet teveel uit het oog. Ik wil de komende tijd weer bloggen over leuke, fijne ontwikkelingen in Google en de producten van Google. Your move Google.

6 Reacties op “Vijf pijnlijke voorbeelden van Google’s hebzucht”

  1. Mooie voorbeelden bij elkaar elkaar, die inderdaad best pijnlijk zijn…

    Minder opzichtig, maar ook pijnlijk – vind ik – is de groeiende ruimte die advertenties innemen in de zoekresultaten.
    Een paar screendumps daarvan heb ik hier verzameld:

    http://www.edwords.nl/2011/12/27/adwords-prominenter-gevolgen-seo/

  2. @Eduard: daar ben ik het helemaal mee eens. De advertenties nemen steeds meer ruimte in (zoals je op je blog al fijntjes laat zien). Dit gaat ten koste van de organische resultaten, en daar moeten ze mee oppassen.

  3. [...] Daar is Google nu dus van teruggekomen. Uiteraard moet Google het hebben van relevantie en kwaliteit. En voor de verticale zoekmachines zoals Shopping is het daarbij afhankelijk van data die aangeleverd wordt door anderen. Maar kwaliteitsbewaking lijkt toch niet de voornaamste reden van deze switch. Al langer wordt er geklaagd dat Google meer en meer de gebruikers uit het oog verliest en veranderingen doorvoert puur voor eigen gewin. Een tijd geleden bespraken wij al enkele voorbeelden. [...]

  4. [...]  ”hebbedingetjes” als Google Related, het zijn stuk voor stuk manieren van Google om meer geld binnen te harken. Vaak verschuilen ze zich achter een goedkoop argument (“het is om de privacy te [...]

  5. [...] Het tonen van concurrenten middels Google Related searches. [...]

  6. MagnusSEO zegt:

    dank u voor de verhelderende lezen. en na enige tijd is het interessant om weer in dit artikel

Reageer