Wij zoeken een PHP programmeur

The Bing and the beautiful

The bing and the beauiful

De afgelopen dagen is er een nieuwe soapserie op de markt gebracht door Google. Wat is er nu precies gebeurd? Google beschuldigt Bing ervan zoekresultaten te kopiëren. Toch wel een serieuze allegatie en het heeft de gemoederen binnen het zoeklandschap dan ook flink beziggehouden de afgelopen 48 uur. En ook wij waren niet te beroerd om het bericht te vermelden op onze eigen website. Immers, Microsoft die steelt van Google, dat is groot nieuws! Toch? Hoewel de storm nog niet helemaal is gaan liggen en er de komende uren en dagen vast nog meer berichten naar buiten komen kijken we nogmaals naar het bericht van Google en de reacties tot nu toe.

Hoe het allemaal begon

Dinsdag 1 februari publiceerde Search Engine Land het “onderzoek” van Google. Voor een uitgebreide samenvatting kun je het artikel lezen, voor een iets beknoptere ons eigen nieuwsbericht, en hier volgt de nog kortere samenvatting:

  1. Google merkte dat de zoekresultaten van Bing steeds meer overkomsten vertoonden met hun eigen zoekresultaten.
  2. Google verdenkt Bing dat er gestolen wordt, onder andere door click-data via de Bing toolbar in Microsoft’s Internet Explorer.
  3. Google rankt vervolgens handmatig 100 pagina’s voor 100 obscure zoektermen zoals “hiybbprqag”.
  4. Google laat 20 medewerkers thuis, via Internet Explorer, deze zoekopdrachten invoeren en het resultaat (dat Google zelf bovenaan heeft gezet) aanklikken.
  5. Na verloop van tijd waren er ongeveer 7-9 (er is nog wat onduidelijkheid) van zoekresultaten bij de obscure zoekopdrachten die in Bing overeenkwamen met die van Google: Bing toonde dus ook het “nep” resultaat dat Google bovenaan had gezet.
  6. Conclusie van Google: Bing steelt!

De media

Booooooeh Microsoft! Zomaar stelen van je concurrent! Werkelijk iedereen in het search landschap sprak over dit onderwerp (en nog steeds) en het bericht haalde ook de traditionele media en bekende nieuwskanalen zoals Nu.nl. En ook wij zijn niet te beroerd geweest om hier over te berichten. Groot nieuws dus. Maar wat ook opvalt, en waar iedereen wat minder aandacht aan besteedde, is de timing: op de dag van het search event Farsight Summit van Bing zelf, waar zowel Google als Bing sterk vertegenwoordigd zouden zijn!

Des te vreemder is het dat Google 30 dagen gewacht heeft met naar buiten brengen van de informatie en dit doet op de vooravond voor Bing’s grote search event. Sounds fishy? Beetje wel.

Ook beginnen sommige mensen zich af te vragen of Search Engine Land tegenwoordig als Google’s PR machine gezien kan worden. Het heeft Search Engine Land in ieder geval geen windeieren gelegd: we kunnen alleen maar raden naar het verkeer, maar minimaal liefst 9.206 mensen hebben het bericht door getweet en 13.802 mensen vinden het bericht tot nu toe leuk via Facebook. En ook 9.476 Google medewerkers hebben het artikel verspreid (laten we eerlijk zijn, wie gebruikt er nu Google Buzz, behalve Google medewerkers?).

SE Land stats

De initiële reacties

Uiteraard werd er direct schande gesproken over de praktijken van Bing: hoe durven ze! Verzin je eigen algoritme! Ga ergens anders zoeken! Natuurlijk was het Google zelf die dit het meest kwalijk vond, maar door een bericht naar buiten te brengen dat heet “Google: Bing Is Cheating, Copying Our Search Results”, zorg je er al voor dat mensen bevooroordeeld het artikel gaan lezen (als ze het al goed en volledig lezen).

En als zelfs Matt Cutts, het hoofd van Google’s webspam team en een van de meest prominente spokespersons van Google wat betreft SEO, vraagt of we alstublieft het artikel willen retweeten, dan moet het wel serious business zijn (bedelen om een retweet, foei):

Matt Cutts please RT

En ook wij gaven dus onze mening over het voorval. Mijn eerste reactie maandag was maandag dan ook een lichte teleurstelling. Bing is in de Verenigde Staten een belangrijkere concurrent van Google en wij zijn zeer benieuwd of ze in Nederland ook voet aan de grond gaan krijgen. Ik vond het dan ook vooral jammer dat Bing zo sterk naar de concurrent keek…..maar kijkt Bing wel zo sterk naar de concurrent? Of is Google het allemaal wel erg aan het overdrijven.

Het weerwoord

Kleine kinderenVeel mensen schreeuwde vrolijk mee met Google en wezen de vinger naar Bing, maar gelukkig kwamen er ook wat tegengeluiden. Een van de interessantste blogposts was op Direct Match Media te vinden. Zij geven een aantal zeer valide tegenargumenten. Zo zijn slechts 9 van de 100 zoekresultaten “gekopieerd” door Bing. 9% is nu niet bepaald statistisch significant en zou dus zo verworpen kunnen worden. Een tweede belangrijk punt: Microsoft (en Bing) gebruiken User Data en Click Data als signalen in hun ranking algoritme. Dit is algemeen bekend en gebruikers kiezen er zelf voor om anoniem hun click data aan Bing beschikbaar te stellen. Dit is allemaal te lezen in de algemene voorwaarden.

Daarbij: click data is een belangrijke factor en geeft aan hoe mensen werkelijk reageren op het web. Het is dan ook logisch dat dit wordt meegenomen. En let wel, Bing geeft aan dat dit slechts één van de 1.000 signalen is in hun ranking algoritme.

Daarnaast zegt Direct Match Media terecht dat, wanneer je alle andere 999 signalen uitschakelt (zoals Google deed, er was geen enkele reden voor die pagina’s om voor die zoekopdrachten getoond te worden), dan blijft enkel click data over! En wanneer mensen dan “massaal” gaan klikken op een dergelijk resultaat lijkt het logisch dat menselijk gedrag meegenomen wordt en je het zoekresultaat laat zien.

En ook Bing heeft al reacties gegeven op Google’s PR stunt. Allereerst reageerde ze op het “ongelukkig” getimede artikel en daarin benadrukten ze nogmaals dat click data slechts een klein onderdeel is van hun algoritme, dat het algemeen bekend is en dat mensen er voor kiezen om deze data met Bing (anoniem) te delen. Ook verwerpen ze verder alle beschuldigingen en noemen ze de actie van Google “spy-novelesque” en een “back-handed compliment”.

In een latere reactie laat Bing weten nooit zoekresultaten te kopiëren en wordt er weer aangegeven dat Bing al jaren gebruik maakt van de informatie die gebruikers aan Bing geven. Hier is Bing altijd open geweest. De actie van Google is volgens Bing dan ook niets anders dan een “click fraud attack”, een aanval die spammers inzetten om consumenten te benadelen door  valse zoekresultaten te produceren.

Bing vraagt zich dan ook af waarom Google met dit bericht, op dit moment naar buiten komt. Onlangs zijn er flink wat aanpassingen gedaan aan het algoritme van Bing, waardoor deze nog betere zoekresultaten produceert. Zou Google de hete adem van concurrentie voelen?

Onze (herziene) mening

Nu we het bericht van Google hebben kunnen laten bezinken en de reacties van Bing en anderen hebben kunnen lezen lijkt het er toch meer en meer op dat Google geprobeerd heeft Bing een hak te zetten. Ook zorgt Google er zo misschien voor dat de negatieve aandacht omtrent de “toename” aan spam verschuift naar Bing.

De opmerking van Google is wel frappant. Bing geeft zelf al aan dat Google zelf Bing ook heeft gebruikt als inspiratie (onder andere voor de image search) en State of Search merkt terecht op dat Google het ultieme voorbeeld is van een site die data gebruikt van andere sites om hun eigen werk te promoten en te verkopen.

De teleurstelling die ik eerst had is dan ook verdwenen. Het meenemen van klikgedrag als één van de 1.000 signalen is niet meer dan logisch voor een zoekmachine. De actie van Google komt verder weinig sympathiek over. Het lijkt dan ook vooral geruzie om niks. Het beste wat Bing nu kan doen is sterk terugkomen en hun zoekmachine ook in Europa flink uitrollen. Het afsnoepen van de gebruikers en daarmee de inkomsten, dat zal Google pijn doen. De tijd zal het leren.

4 Reacties op “The Bing and the beautiful”

  1. Ik hoop wel dat Bing wat sterker gaat worden, vooral in Europa. Volgens mij kan dat alleen maar positief uitvallen. Iets meer concurrentie voor Google zou niet zo verkeerd zijn. Dat geeft hun ook weer extra redenen om te innoveren. Stop met modder gooien en start met innoveren van je eigen diensten.

  2. @Simon Vreeman: ook ik hoop dat Bing groter en sterker wordt in Europa. Momenteel laten ze het toch wel links liggen (zeker Nederland). Concurrentie kan helpen bij het innoveren en Google’s zoekresultaten worden onderhand wel erg “vol”. Kortom: kom maar op met die extra zoekmachine.

  3. Roland zegt:

    Ik zie dat toch anders.

    Microsoft geeft aan dat de klikdata die de IE browser/toolbar doorgeeft, slechts 1 van de 1000 signalen is in hun algoritme. Maar in dit geval is er geen enkel verband tussen de pagina en de zoekopdracht. Maar liefst 999 signalen zouden moeten aangeven dat er geen verband is tussen de zoekopdracht en de pagina. Slechts 1 signaal laat een verband zien, en dat is dat de pagina bovenaan staat bij Google bij de betreffende zoekopdracht.

    Het is dan toch wel erg opvallend dat Microsoft dat ene signaal (de pagina staat bovenaan bij Google) zo zwaar laat wegen, dat het de 999 andere signalen negeert. Alleen, en ook echt alleen, het feit dat Google de pagina laat zien, is voldoende om hem ook bovenaan in de resultaten van Bing te zetten.

    Dan hebben ze of enorm veel vertrouwen in de kwaliteit van Google’s algoritme, of ze kopiëren bewust de resultaten van Google, zodat het lijkt alsof hun algoritme net zo goed als dat van Google.

    Wel een enorm compliment van Bing aan het adres van Google natuurlijk. Ze geven hiermee aan dat ze meer vertrouwen hebben in de uitkomst van het algoritme van Google dan in de uitkomst van hun eigen algoritme.

  4. @Roland: ik denk dat het toch iets genuanceerder is. Microsoft heeft als een van de 1000 signalen click/user data. Wanneer alle andere 999 signalen afwezig zijn op een website blijft dit als enige signaal over. Wanneer gebruikers/mensen massaal aangeven dat dit toch echt de website is die ze zoeken, dan kan ik me voorstellen dat dat signaal wordt gebruikt.

    Het is dus met name vertrouwen in menselijk gedrag. Wanneer Google dit resultaat op de 10e plaats had gezet en mensen hier massaal op hadden geklikt, had Bing deze op de eerste plaats kunnen zetten (als alle andere signalen dus afwezig zijn).

    Het is een beetje een grijs gebied of het nu enkel click/user data is, of dat ze echt naar Google overnemen. Ik gok een beetje van beide, maar de ophef die Google er over maakt is naar mijn mening wat overdreven.

Reageer