Wij zoeken een PHP programmeur

Sociale signalen als ranking factoren

Sociale signalen als ranking factoren

2010 is bijna ten einde en misschien nog wel meer dan vorig jaar heeft Social Media dit jaar het internet gedomineerd. Nu ook de mainstream media (zoals radio en televisie) social media kanalen zoals Twitter en Facebook steeds meer omarmen en inzetten, mogen we ook verwachten dat zoekmachines hier meer en meer mee gaan doen. Grootmachten Google en Bing hebben uiteraard hun eigen real time search engines, maar verwerken ook meer en meer social media berichten in de “normale” of “organische” zoekresultaten.

Realtime search van Google en Bing

Zoals gezegd hebben beide zoekmachines hun eigen verticale search engine voor social media. Voor Bing is dat Bing Social en voor Google is het Google Realtime Search. In beide verticale zoekmachines krijg je zoekresultaten op basis van wat er gezegd wordt in de diverse sociale media kanalen, zoals Twitter en Facebook.

Sociale ranking factoren

Naast bovengenoemde verticale search engines, die de bezoeker louter actuele, via social media gedeelde resultaten voorschotelt, nemen Google en Bing al diverse factoren mee bij het bepalen van de normale, organische zoekresultaten.

We berichtten onlangs dat Bing een samenwerkingsverband is aangegaan met Facebook. Door in de zoekresultaten te laten zien wat je Facebook vrienden leuk en niet leuk vinden worden de resultaten nog persoonlijker. Maar ook Google heeft niet stilgestaan en toont vaker en prominenter resultaten op basis van social media zoals Twitter. Daarnaast kun je gebruik maken van Social Search om je zoekresultaten persoonlijker te maken.

Social signals als rankingfactoren

Maar het tonen van realtime/social media berichten in de zoekresultaten is wat anders dan het mee laten wegen van social media in de bepaling van de normale, organische zoekresultaten. We weten ondertussen wel dat Google meer dan 200 factoren gebruikt voor de bepaling van de zoekresultaten, maar of ze daarbij ook kijken naar social media zoals Twitter was nog niet helemaal duidelijk. Danny Sullivan van Search Engine Land nam contact met beide zoekmachines op en vroeg het ze. Hieronder de bevindingen en het interview van Search Engine Land, die je ook kunt lezen in hun bericht.

PageRank, nee HumanRank!

Waar Google de PageRank score gebruikt om te bepalen hoeveel autoriteit een webpagina heeft, kan er natuurlijk ook gekeken worden naar de autoriteit van een persoon. Search Engine Land heeft het gekscherend over HumanRank, de waardering die een gebruiker van social media (zoals Twitter) toegekend zou kunnen worden. Autoriteit is een eigenschap die natuurlijk heel goed past bij mensen, dus is het geen gekke gedachte dat Twitter gebruikers die veel volgers hebben en/of veel mensen volgen ook door zoekmachines als invloedrijk en autoritair worden gezien. En wanneer een persoon die veel gevolgd wordt een link doorstuurt, dan zou deze belangrijker kunnen zijn dan wanneer iemand anders dit doet. Maar denken zoekmachines zo?

Dergelijke vragen zijn aan Bing en Google gesteld en dit zijn de uitkomsten:

1. Als een artikel veel geretweet wordt, nemen jullie dit als signaal mee?

Google: Ja, het wordt meegenomen in de organische en nieuws resultaten.

Bing: Wij kijken naar de sociale autoriteit van een gebruiker: hoeveel mensen volgen de gebruiker, hoeveel volgt hij/zij er. Dit wordt meegenomen in de gewone zoekresultaten. Dit telt wel zwaarder in Bing Social Search.

2. Wordt de autoriteit van iemand die tweet te bepalen en toe te kennen aan zijn of haar Twitter pagina? M.a.w.: proberen jullie iemand “te leren kennen”.

Google: Ja, wij proberen de autoriteit van de auteur te bepalen.

Bing: Ja, wij bepalen de autoriteit van iemand die tweet. Bekende, publieke figuren worden bijvoorbeeld aan hun account gekoppeld.

3. Berekenen jullie of een link meer gewicht moet hebben, afhankelijk van wie het tweet?

Google: Ja, met name bij Google Realtime Search. Auteur autoriteit is onafhankelijk van PageRank, maar wordt momenteel zeer sporadisch gebruikt bij de organische resultaten.

Bing: Ja

4. Volgen jullie links die gedeeld worden op Facebook, via fan pagina’s of prikborden?

Google: Wij behandelen links gedeeld via Facebook op eenzelfde manier als links gedeeld via Twitter. Wij hebben geen toegang tot data op iemands’ prikbord.

Bing: Ja, we kijken naar links die gedeeld worden op fan pagina’s en links geschaald onder “Everyone”.

5. Proberen jullie de autoriteit te bepalen van iemand op Facebook, via hun fanpagina of hun prikbord?

Google: Hetzelfde als bij Twitter, en Google heeft geen data van prikborden.

Bing: We kunnen alleen rekening houden met publieke data. We zien geen handig “retweet” systeem zoals bij Twitter.

6. Berekenen jullie of een link meer gewicht moet krijgen, afhankelijk van wie het deelt op Facebook?

Google: Zie vraag vijf.

Bing: We kijken of de link ook gedeeld wordt op Twitter. Als deze op zowel Facebook als Twitter wordt gedeeld, zal de link waarschijnlijk “echt” zijn en meer waarde bevatten.

Sociale factoren en de toekomst

Bovenstaand interview laat zien dat Google en Bing wel degelijk al rekening houden met Sociale Media kanalen als Twitter, en dan met name met de autoriteit van de auteur. Het is goed om te zien dat sociale activiteiten via dit soort kanalen steeds meer lonen. Wanneer jij op Twitter invloedrijk bent, mensen helpt, mensen weet te boeien, zul jij meer volgens krijgen. Dit zorgt er niet alleen voor dat bijvoorbeeld de links die je doorstuurt meer ge-retweet worden, en bezocht worden, maar nu dus ook dat je auteurs autoriteit stijgt. In de ogen van de zoekmachines ben jij dus ook belangrijker, en dit kan je helpen in de zoekresultaten.

Het komende jaar zullen beide zoekmachinegiganten sociale factoren ongetwijfeld meer gaan meenemen. SEOmoz zette al enkel factoren op een rijtje die belangrijk zouden kunnen worden:

  • Diversiteit van bronnen: 50 links van dezelfde user zijn minder interessant dan van 50 users.
  • Engagement level: hoe vaak is er op je tweet geklikt, is iets geliked, etc.
  • Content om de link heen kan iets zeggen over de link (net als de anchor text).
  • Belangrijkheid vrienden/volgers.
  • Kwantiteit vrienden/volgers.
  • Associatie met de bron: als wij links van E-difference tweeten kan dat minder waard zijn dan wanneer een buitenstaander dit doet.

Allemaal signalen die Google en Bing (in de toekomst) zouden kunnen gebruiken bij het bepalen van de zoekresultaten. We weten nu in ieder geval al wat meer over hoe ze er op dit moment tegen aan kijken. Social Media heeft dus nog meer invloed op de zoekresultaten, ook de organische.

En tot slot, ben ook bewust van de gevaren van het overmatig gebruik van social media, zoals dit filmpje ons bewust probeert te maken ;)

Reageer