Wij zoeken een PHP programmeur

Rangschikking van zoekresultaten afhankelijk van de zoekopdracht

Rangschikking van zoekresultaten afhankelijk van de zoekopdracht

Hoe bepaalt Google nu welke resultaten er getoond moeten worden? Iets specifieker: hoe bepaalt Google wat voor resultaten er getoond moeten worden? Verschillende zoekopdrachten hebben verschillende intenties. Zoekresultaten enkel baseren op basis van tekstuele relevantie en autoriteit is niet voldoende. Soms is iemand op zoek naar het laatste nieuws, terwijl op een ander moment iemand juist een “evergreen” zoekt, een artikel dat altijd relevant is. Maar wanneer bepaalt Google nu dat bijvoorbeeld recentere pagina’s voorrang moeten krijgen, of dat dit niet het geval moet zijn?

Mogelijke antwoorden op bovenstaande vragen zijn te vinden in het patent Document scoring based on query analysis dat onlangs aan Google is verleend. SEO by the Sea besprak het patent en geeft ons meer inzicht in hoe Google zijn zoekresultaten rangschikt, op basis van de aard van de vraag.

Zoekopdrachtgebaseerde factoren

Afkomstig uit een eerder toegekend patent van Google kwamen al de volgende factoren:

  • Keuzes door de tijd heen: wanneer een bepaalde pagina vaker verkozen wordt door gebruikers, boven andere pagina’s in de zoekresultaten kan dit een indicatie zijn dat deze pagina belangrijker en relevanter is. De pagina kan dan omhoog gestuwd worden in de rankings.
  • “Hot topics”: sommige zoektermen komen vaker voor gedurende een bepaalde periode, wat een aanwijzing kan zijn dat het onderwerp “hot” is en toegenomen is in populariteit. Pagina’s die met deze zoekterm geassocieerd worden kunnen een stijging in de ranking krijgen.
  • Gerelateerde “hot topics”: wanneer gelijkaardige zoekopdrachten “hot” worden, en er een toename is in het aantal zoekresultaten voor die zoektermen, kunnen pagina’s die geassocieerd worden met een gelijkaardige zoekterm een boost krijgen in de zoekresultaten.
  • Continue zoekopdrachten met continu wijzigende zoekresultaten: op sommige zoektermen wordt constant gezocht, maar de zoekresultaten kunnen wel continu wijzigen, zoals bij de zoekopdracht “wereldkampioen voetbal”.
  • Nieuwigheid (“Freshness”) van het document: hoe oud, nieuw of vers een document is kan afgeleid worden van een aantal factoren, zoals de publicatiedatum, het aantrekken van links, een toename of afname aan links, een toename aan verkeer, etc. Bij sommige zoekopdrachten zijn de gebruikers gebaat bij “versere” documenten. Google kan leren welke documenten er de voorkeur genieten op basis van bijvoorbeeld klikgedrag.
  • Oudheid van het document: bij sommige zoekopdrachten is de gebruiker meer gebaat bij oudere documenten dan bij nieuwere. Ook hier kan klikgedrag gebruikt worden om dit te bepalen. Wanneer gebruikers een oudere pagina die lager rankt vaker selecteren kan deze een boost krijgen.
  • Algemene documenten:  sommige pagina’s ranken voor een grote hoeveelheid aan tegenstrijdige zoektermen kan het zijn dat de pagina eerder spam is dan kwaliteit, en zo dalen in de rankings.

Uit het recent toegekende patent komen ook:

  • Trends gerelateerd aan onderwerpen en zoektermen: door trends gerelateerd aan zoektermen te analyseren kunnen onderwerpen en zoektermen geïdentificeerd worden die vaker gebruikt worden in zoekopdrachten. Pagina’s die aansluiten bij die onderwerpen en die termen (of gerelateerde termen) gebruiken waar vaker opgezocht worden kunnen een boost krijgen.
  • Duur van bezoek: hoe lang bekijkt iemand een pagina die hij heeft geselecteerd uit de zoekresultaten? Een korte tijdsduur kan aangeven dat de pagina niet aansluit bij de huidige zoekopdracht en een daling moet krijgen.
  • Selectiefrequentie: hoe vaak wordt een specifieke pagina geselecteerd in de zoekresultaten? Wanneer een pagina minder en minder wordt geselecteerd kan de afname in interesse een signaal zijn dat de pagina niet meer goed aansluit bij de zoekopdracht en kan deze een langere ranking krijgen.
  • Voorkeur voor oudheid: bij sommige zoekopdrachten willen de gebruikers juist oudere documenten die amper wijzigen. Wanneer gebruikers nieuwere documenten/pagina’s die hoger ranken negeren en de voorkeur geven aan dergelijke, oudere documenten kan dit een teken zijn dat de oudere documenten voor deze zoekterm hoger moeten ranken.
  • Spam herkennen op basis van ranken voor diverse topics en autoriteit: wanneer een pagina voor een groot aantal aan diverse zoektermen goed scoort, kan dit een teken van spam zijn en reden zijn om de pagina lager te rangschikken. Een uitzondering kan zijn wanneer het gaat om een document met autoriteit, zoals dat van een overheid, web directory of een document dat al een langere tijd goed presteert.

Slot

Het is goed om te weten hoe Google naar zoekopdrachten kan kijken en hoe de aard van de zoekopdracht invloed kan hebben op de rangschikking van de zoekresultaten. Het geeft ons een beter inzicht in waarom een pagina rankt of juist niet meer rankt. Zo krijgen we nog steeds veel bezoekers binnen op ons bericht “Verwijderen van informatie uit Google” uit april 2010. Dit kan een teken zijn dat het een artikel een “evergreen” is, met informatie die nog steeds up to date is en daardoor gewaardeerd wordt (“Voorkeur voor oudheid”).

Mocht nu blijken dat we niet meer goed scoren op gerelateerde zoektermen, zou het kunnen dat ons artikel verouderd is (“Nieuwigheid van het document”). Mogelijk dat Google zijn richtlijnen heeft aangepast en gebruikers de voorkeur geven aan andere pagina’s in de zoekresultaten (“Selectiefrequentie”). Of dat ze onze pagina wel bezoeken, maar snel terugkeren naar de zoekresultaten (“Duur van bezoek”).

Een toename aan verkeer kan komen omdat mensen, met het nieuwe privacybeleid van Google, juist veel zoeken op onderwerpen die aansluiten bij het verwijderen van informatie uit Google, en Google ons bericht een boost geeft (“Gerelateerde “hot topics””).

Kortom, bovenstaande factoren helpen ons te begrijpen waarom pagina’s (documenten, onderwerpen) ranken of juist minder goed ranken. Het zorgt ervoor dat we verder kijken dan links, zoekwoorden en inhoud. En daar wordt je optimalisatie voor zoekmachines alleen maar beter van, omdat je je website en pagina’s beter laat aansluiten bij de zoekopdrachten en de aard daarvan.

Reageer