Wij zoeken een PHP programmeur

Online reputatie management: domineer je zoekresultaten

Online reputatie management

Dat je reputatie belangrijk is hoeven we waarschijnlijk niet uit te leggen. Hoe jij als “brand” of bedrijf gezien wordt is van grote invloed op alles wat je doet, en natuurlijk ook de resultaten aan het einde van de dag. Met de toename aan social media kanalen en de grote eenvoud waarmee iedereen tegenwoordig iets kan publiceren wordt het steeds moeilijker om alles wat er over je bedrijf gezegd wordt te monitoren. De snelle indexatie van berichten op social media kanalen (zoals twitter en blogs) zorgen er voor dat de meningen en uitingen van anderen meer en meer terugkomen in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om de resultaten voor jouw bedrijfsnaam als zoekopdracht te domineren. Hiermee zorg je er voor dat mensen zoveel mogelijk uitingen zien die aansluiten bij wat jij naar buiten wilt dragen.

Google’s “brand” update

Eind augustus meldden wij het al: Google laat meer zoekresultaten van hetzelfde domein zien. Omdat Google het waarschijnlijk acht dat mensen die een bedrijfsnaam in hun zoekopdracht verwerken, meer gebaat zijn bij meer zoekresultaten van het bedrijf en haar domein. In onze blogpost bespraken we al wat voor- en nadelen, maar een plezierige bijkomstigheid van deze update is dat het makkelijker wordt om de zoekresultaten (van zoekopdrachten met jouw naam erin) te domineren. Toch zal je nooit de gehele eerste (en de belangrijkste) pagina van de zoekresultaten toe kunnen eigenen en zullen er altijd zoekresultaten van andere websites en domeinen tussen staan. De Carglass affaire laat zien dat nieuws snel bovenaan kan komen. Maar ook de zoekopdracht naar Miracle Moon laat pijnlijk zien dat wat er geplaatst wordt op het internet je nog heel lang kan blijven achtervolgen (zie het derde zoekresultaat van Copytijgers).

Daarom nu wat tips en trucs zodat je die eerste zoekresultaat pagina op jouw naam kunt domineren.

Een goede structuur

We hebben het al vaker aangegeven, maar een goede structuur is zeer belangrijk voor zoekmachines. Een bijkomend voordeel is, zeker na de brandupdate, dat een goede structurering er sneller en beter voor zorgt dat er meerdere pagina’s van jouw website in de zoekresultaten worden getoond. Dit geldt niet alleen voor een zoekopdracht naar alleen je bedrijfsnaam, maar ook zeker voor zoekopdrachten met je bedrijfsnaam, gevolgd door andere woorden. Zo laat Google voor de zoekopdracht naar “Bol.com” zoekresultaten zien naar diverse categorieën:

Lees onze blogpost over silostructering voor meer informatie.

Linkbuilding

Een goede structuur is één ding, autoriteit verkrijgen een tweede. Om de onderliggende pagina’s goed te laten scoren in zoekmachines, en de kans te vergroten dat deze pagina’s terugkomen bij domain-searches, doe je er goed aan om voor die specifieke pagina’s ook aan linkbuilding te doen. Door rechtstreekse links naar deze pagina’s te verkrijgen worden deze pagina’s, in de ogen van zoekmachines, belangrijker.

Zet een alternatieve site op

Een goede tip van SEOmoz is het opzetten van een alternatieve site. Dit kan voor verschillende doeleinden zijn. Zo kun je een site voor een specifiek actie opzetten, of voor een productlaunch. Het voordeel van een aparte is dat je ook voor deze site autoriteit kunt opbouwen en dus goed kunt gaan ranken. Uiteraard moet je de site wel van waardevolle content voorzien, anders zullen bezoekers de site links laten liggen en zul je weinig autoriteit opbouwen. Onze blog is een voorbeeld van een apart (sub)domein dat terugkomt in de zoekresultaten voor onze bedrijfsnaam:

Social Media profielen

Kort en bondig: social media profielen doen het zeer goed in zoekresultaten. Nou wil niet ieder bedrijf gaan Twitteren, maar een Linkedin pagina staat professioneel en is een kleine moeite om aan te maken en bij te houden. Dit soort sites scoren erg goed en vullen waarschijnlijk weer een plekje in de zoekresultaten op. Zorg er wel voor dat je je profielen zo goed mogelijk invult. Dit vergroot de waarde en daarnaast geef je zo je bezoeker nog meer informatie die jij wil dat ze krijgen. Zo staat bij ons onze Twitter account in de top drie.

AdWords advertenties

Goed, niet in de organische (en dus onbetaalde) zoekresultaten, maar zeker met het nieuwe merkenbeleid van Google, waarbij concurrenten ook advertenties op jouw naam kunnen plaatsen, kan het interessant zijn om die eerste plaats veilig te stellen. Die plek, boven de organische zoekresultaten, is het eerste wat mensen zien en wanneer je concurrent hier staat kun je traffic (en gezichtsverlies) kwijtraken. De kosten om op je eigen naam te adverteren zijn daarbij voor jouw bedrijf een stuk lager dan voor de concurrent. Bol.com is de concurrentie in ieder geval al voor:

Interviews/nieuwsartikelen

Een tip van SEOmoz: doe interviews of breng nieuwsberichten uit. Deze worden geplaatst op andere sites (het liefst met veel waardering) en je kunt hier prima naar toe linken. Worden deze berichten ook nog goed opgepikt heb je een goede kans dat ze in je zoekresultaten terecht komen. Een prima manier om controle te houden over je zoekresultaten.

Lokale vermeldingen

Zorg ervoor dat je je bedrijfsgegevens op Google Places zo uitgebreid en nauwkeurig mogelijk invult. Wanneer iemand op je bedrijfsnaam (eventueel met plaatsnaam) zoekt dan krijgt hij een kaart met de vestiging te zien. Voor meer informatie lees je onze blogpost. De kaart neemt behoorlijk wat ruimte in en is een echte blikvanger:

Universal Search

Google presenteert “universal” of “blended” zoekresultaten aan de gebruikers: niet alleen webpagina’s, maar ook afbeeldingen, video’s en onder meer kaarten worden getoond wanneer Google dit relevant acht. Al deze verschillende vormen van zoekresultaten zijn interessant en zorgen ervoor dat je de zoekresultaten nog meer domineert. Zo laat Google voor de zoekopdracht “adidas” een aantal logo’s zien onderaan de zoekresultaten:

Voor meer informatie over hoe je kunt ranken op Universal Search factoren lees je de blogpost op State of Search.

Slot

Je reputatie is erg belangrijk online. Met de brand update van Google heb je de mogelijkheid om sneller de zoekresultaten voor zoekopdrachten naar jouw bedrijfsnaam te domineren met informatie die jij wilt dat de bezoekers zien. Maak hier handig gebruik van. Een aantal van bovenstaande tips, zoals social media profielen, zijn snel toe te passen. Anderen vragen wat meer tijd, maar kunnen zeer waardevol zijn bij het creëren en behouden van je goede imago.

2 Reacties op “Online reputatie management: domineer je zoekresultaten”

  1. […] Maar het is erg belangrijk, want achteraf is het bepalend voor de toekomst van je bedrijf en je reputatie. Daarnaast dwingt het internet je om open en transparant te zijn over de gang van zaken binnen […]

  2. […] Het lijkt er op dat Google de zeven zoekresultaten vooral laat zien bij merken en wanneer er grote sitelinks zijn. Dit betekent ook dat er op jouw naam nu mogelijk nog maar zeven termen zijn die in beeld zijn. Zorg ervoor dat deze zeven zoekresultaten van jou zijn en helemaal naar wens zijn. Zo laat je een mooi visitekaartje achter. Lees meer over het domineren van je eigen zoekresultaten. […]

Reageer