Wij zoeken een PHP programmeur

Google’s experimenten met zoekresultaten

Google's experimenten met zoekresultaten

Het is amper bij te houden, de experimenten, veranderingen, updates, testen en nieuwigheden van Google. In september kwam de “gamechanger” Google Instant, maar denk maar niet dat Google het hierna rustig aan doet. Hoewel Google aan al haar producten en diensten sleutelt, kijken we in deze blogpost naar enkele van Google’s experimenten van de afgelopen twee maanden wat betreft de presentatie van de zoekresultaten.

Experimenten

Google experimenteert er op los en heeft altijd tussen de 50-200 experimenten lopen. Ieder experiment is vaak voor slechts een kleine groep mensen zichtbaar en de experimenten zijn ook vaak niet aangekondigd. Gelukkig maken mensen snel kenbaar wanneer zij iets “anders” zien in Google en zien we veel nieuwigheden voorbij komen. Of het om een experiment of een bug gaat, of het iets is waarmee Google door gaat, is vaak niet duidelijk. Toch wilde we jullie een kijkje geven in een aantal van deze experimenten, zodat jullie kunnen zien hoe Google aan de presentatie van de zoekresultaten sleutelt.

Google Instant keyboard navigation

Google Instant was een belangrijke update voor Google en vrij kort na de introductie kwam Google al met keyboard navigatie. Na het invoeren van een zoekopdracht kan de gebruiker met de pijltjestoetsen door de zoekresultaten scrollen. Enter kan gebruikt worden om een pagina te selecteren. De cursor is een blauwe driehoek voor de resultaten:

Of de gebruiker hier echt gebruik van gaat maken is de vraag. Wel kan het zorgen voor onnodige clicks op advertenties die bovenaan staan. Als een gebruiker, nadat hij een zoekopdracht heeft bevestigd met Enter nogmaals op de Enter toets drukt wordt het eerste resultaat gekozen, en dat kan een advertentie zijn (en daarmee dus inkomsten voor Google).

Nutteloos weetje: Google heeft de term “Google Suggest” omgedoopt tot “Autocomplete”.

Lokalisering zoekresultaten

Opvallend was ook de Google Maps integratie die sommige gebruikers opmerkten. Moeilijk te missen. Met een dergelijke verandering zou locatie nog belangrijker kunnen worden en een grotere impact op je vindbaarheid kunnen hebben. Op de EdWords blog een uitgebreid artikel hierover.

Daarnaast werd in Amerika bij een generieke zoekterm een lokale zoekbalk gespot waar de gebruiker zijn locatie of postcode kan invoeren om zo de resultaten lokaal te maken.

Pagina previews

Ook een veel besproken experiment is het tonen van “previews” van pagina’s wanneer de gebruiker er met zijn muis over heen gaat of de extra optie “page previews”. Voor meer uitleg over dit fenomeen lees je de blogpost op State of Search.

Op 22-10-2010 zagen wij bij E-difference ook de page preview. Door op het vergrootglas te klikken konden we deze previews aanzetten en dit gaf het volgende beeld:

Google Pagepreviews E-difference

Sociale resultaten

Niet alleen Bing is bezig zijn zoekresultaten te personaliseren, ook Google is aan het onderzoeken hoe zij het beste social media kan integreren met de huidige zoekresultaten. Niet alleen test zij een integratie van Google News met Twitter, Google experimenteert ook met het personaliseren van haar zoekresultaten. Zo experimenteert zij met “Shared by”: bij pagina’s laten zien hoeveel mensen dit via social media kanalen als Twitter en Facebook gedeeld hebben, met de mogelijkheid om te kijken wie dit gedeeld hebben.

Indeling van de zoekresultaten

Diverse mensen hebben gezien dat Google ook experimenteert met de indeling en de layout van de zoekresultaten. Zo zagen sommigen  maar liefst 20 (!) resultaten, terwijl anderen slechts vier organische resultaten (!) zagen. Dit laatste zagen wij ook:

Ook werden de volgende opmaakt wijzigingen gezien:

Slot

Zoals jullie kunnen zien is en blijft Google druk bezig. Het aantal lopende experimenten is enorm en niet bij te houden. Sommige worden opgemerkt en uitgebreid besproken, andere niet. Een aantal van bovenstaande experimenten zijn leuk om te weten, maar zullen waarschijnlijk nooit doorgevoerd worden. Toch krijgen we wel een idee waar Google de komende tijd heen wil. Het lijkt er dan ook op dat zij meer wil lokaliseren en personaliseren en daarbij de doorklikratio en snelheid wil vergroten.

Zelf een experiment van Google tegengekomen? Laat het vooral weten!

2 Reacties op “Google’s experimenten met zoekresultaten”

  1. Jeroen: weet jij of alle gebruikers de tests te zien kunnen krijgen of alleen zij die zich hebben aangemeld bij Google Labs / Experimental?

  2. @Jacques Stoop: daar hoef je naar mijn weten niet voor aangemeld te zijn bij Google Labs/Experimental. Ik ben ze zelf namelijk wel eens tegengekomen zonder ingelogd te zijn bij labs. Mogelijk dat hij wel meeneemt dat ik me ooit heb aangemeld, maar volgens mij is het dus geen vereiste.

Reageer