Wij zoeken een PHP programmeur

Google vergroot en verbetert sitelinks

Google vergroot en verbetert sitelinks

Sitelinks zijn al tijden een vast onderdeel van Google’s zoekresultaten. Google toont deze extra links om zijn gebruikers sneller naar de juiste pagina van een website te sturen. De sitelinks worden dan ook enkel getoond wanneer Google dit zinvol acht en wanneer de sitestructuur het toelaat om relevante sitelinks te vertonen. Of sitelinks wel of niet vertoond worden hangt samen met de zoekopdracht van de gebruiker. Sitelinks komen bijvoorbeeld zeer vaak voor wanneer je naar een specifieke website of een specifiek bedrijf op zoek bent. Google gaat er van uit dat de gebruiker naar de bedrijfswebsite op zoek bent en toont extra sitelinks om de gebruiker sneller naar de juiste pagina te sturen. En vanaf heden zijn de sitelinks nog prominenter in beeld.

Grotere, betere sitelinks

Vanaf heden vertoont Google de sitelinks op een andere manier. Waar ze voorheen twee kolommen metlinks liet zien, worden ze nu vertoond als ‘mini’ zoekresultaten, compleet met meta description, paginatitel en url. Daarnaast zijn alle links van één domein gebundeld in dit ‘resultaat’ en vind je onder de grote sitelinks dus geen extra links naar het betreffende domein:

Volgens sommigen nemen de nieuwe sitelinks wel erg veel ruimte in, maar collega Jeroen van Eck heeft dit op zijn eigen blog eenvoudig ontkracht: de sitelinks zijn exact even groot als de oude sitelinks. Het lijkt dus vooral een fraaiere presentatie van de sitelinks, waarbij je extra mogelijkheden hebt om bezoekers direct naar de juiste pagina te sturen. Zijn er geen minpunten te noemen? De huidige meta-omschrijvingen zijn met hun 156 karakters niet geschikt voor dergelijke, korte omschrijvingen. Ook de url wordt wel erg afgekapt. Mogelijk dat Google hier wat meer mee gaat doen.

Sitelinks in allerlei maten

Bij het maken van de screenshots zag ik wel dat sitelinks nu (nog?) in diverse maten voorbij komen. Naast bovenstaand screenshot, met het maximale aantal sitelinks (12), zag ik ook zes sitelinks:

Ook zie ik soms nog de oude sitelinks:

Wanneer er precies voor 12 of 6 grote sitelinks gekozen wordt, en wanneer voor de oude sitelinks is mij nog niet helemaal duidelijk. Mogelijk dat de oude sitelinks binnenkort helemaal weggaan. Het lijkt er op dat ze op bepaalde manieren getriggerd worden:

  • 12 sitelinkes: niet ingelogd in Google of ingelogd met het bedrijfsaccount (minder relaties in sociale netwerken die het gedeeld hebben)
  • 6 sitelinks: ingelogd met persoonlijke Google account, zoeken in Google
  • Oude sitelinks: zoeken via adresbalk Google Chrome/Rockmelt.

Van waar je zoekt lijkt dus uit te maken, maar ook het aantal connecties die een resultaat gedeeld hebben lijkt invloed te hebben op welke type sitelinks er getoond worden.

Alle screenshots zijn gemaakt voor dezelfde zoekopdracht naar ‘e-difference’.

Het belang van goede paginatitels en omschrijvingen

Zoals State of Search opmerkt laat Google met de nieuwe sitelinks nogmaals zien dat goede paginatitels en omschrijvingen zeer belangrijk zijn. De twee samen (titel en omschrijving) vormen jouw ‘gratis advertentie’ in Google en moeten mensen overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. Let er daarom extra op dat je per pagina een goede, unieke paginatitel en omschrijving hebt. Daarnaast merkte Joost de Valk terecht op dat met de nieuwe sitelinks het begin van de titel en omschrijving nog belangrijker zijn geworden.

De volgende richtlijnen zijn daarom verstandig om aan te houden:

  • Paginatitels in de sitelinks laten maximaal 26 karakters zien (met enkel hele woorden op het eind)
  • Omschrijvingen laten maximaal 35 karakters zien (met enkel hele woorden op het eind)
  • Van de URL worden maximaal 30 karakters getoond

Probeer dan ook direct met de belangrijkste termen te beginnen en als het even kan ook een afgerond geheel te hebben binnen dit aantal karakters. Dit zal niet altijd mogelijk zijn, maar mocht je een AdWords campagne hebben draaien voor die pagina, gebruik de advertenties dan als inspiratie. Deze zijn ook gebaseerd op een beperkt aantal karakters en als het goed is heb je deze zo aantrekkelijk mogelijk geschreven.

Voor meer informatie over het schrijven van goede paginatitels en omschrijvingen lees je Schrijven voor zoekmachines.

Verwijderen van sitelinks

Google’s algoritme bepaalt welke sitelinks er getoond worden. Dit zijn echter niet altijd de links die jij wilt dat er getoond worden. Je kunt daarom maximaal 100 url’s aangeven in Webmaster Hulpprogramma’s die je niet als sitelink getoond wilt hebben. Voor meer informatie lees je Google’s eigen uitleg over sitelinks.

1 Reactie op “Google vergroot en verbetert sitelinks”

  1. stefan zegt:

    Het is dus niet mogelijk om er een definitief advies over te geven?

Reageer