Wij zoeken een PHP programmeur

Google test met instant preview tabbladen

InstantPreviewsTabblad

Met de komst van Google+ heeft Google diverse veranderingen doorgevoerd. Naast het integreren van diverse diensten is ook gelijk het uiterlijk van Google’s zoekmachine meegenomen. Deze sluit aan bij Google+. Waar Google voorheen ging voor ‘clean’ en ‘snel’ en alle opsmuk probeerde te vermijden, heeft Google dit keer getracht om wat meer flair toe te voegen. Maar dit wil niet zeggen dat Google nu stil zit. Google voert dagelijks meerdere testen uit en het kan zomaar zijn dat je als gebruiker geconfronteerd wordt met een anders ogende zoekmachine. En in mijn geval betekende dat instant previews tabbladen.

Ga naar de update van 22-09-2011 voor de laatste tests met instant previews tabbladen.

Instant site previews

Eind vorig jaar introduceerde Google de instant previews, waarmee gebruikers snel een voorproefje kunnen krijgen van de website. Recentelijk werden de instant previews ook voor de AdWords advertenties ingevoerd. En ook mobiele gebruikers kunnen nu de site previews van de zoekresultaten bekijken. Kortom: instant previews zijn een onderdeel geworden van Google Search.

De huidige instant previews zien er als volgt uit:

Middels een klein vergrootglas symbool kunnen gebruikers de instant previews aanzetten en wordt de rechterkant gebruikt om de site previews te tonen.

Site previews in de test

In de test die ik zag was het vergrootglas symbool achter de titel vervangen door een tabblad met daarop het symbool. Ook ziet de gebruiker niet direct alle preview knoppen (of vergrootglas symbolen) bij alle andere zoekresultaten, maar enkel bij het zoekresultaat waar de gebruiker met de muis overheen beweegt.

Deze verandering is niet heel groot, maar een aantal punten die me opvielen waren:

  • De previews vielen direct op (al zie ik, omdat ik dagelijks met Google bezig ben, veranderingen vrij snel).
  • De tabblad stijl zorgt ervoor dat ze prominenter aanwezig zijn.
  • De tabblad structuur zorgde er ook voor dat het ‘drukker’  leek omdat de tabbladen meer ruimte in namen.
  • De paginatitel is wel weer cleaner door het verwijderen van het vergrootglas symbool.

Allemaal kleine details en, zoals gebruikelijk bij een Google test, de preview-tabbladen waren ook maar even aanwezig. Toch geeft het aan dat Google nog lang niet klaar is met het finetunen van de layout van de zoekresultaatpagina’s. En daarmee geeft het impliciet aan dat het snelheid (voor het laden van de website en daarmee de preview) hoog in het vaandel heeft staan. Ook design blijft een grote rol spelen: geven de previews een accuraat beeld van jouw website en verleidt het de gebruiker om op het zoekresultaat te klikken?

Update 22-09-2011

Vandaag zagen we een andere variant van de instant previews, die ook aansluiten bij de nieuwe, grotere sitelinks:

Het tabblad met pijl verschijnt wanneer je met je muis over een zoekresultaat gaat en de previews worden weer actief zodra je er een aanklikt of lang op het tabblad blijft. Deze laatste aanpassing is nu officieel aangekondigd door Google.

Reageer