Wij zoeken een PHP programmeur

Google’s sociale revolutie: van netwerk naar verdienmodel

GooglePlusFinancial

Vorige week was het dan zover: Google introduceerde zijn eigen sociale netwerk Google+. Zo’n beetje ieder blog berichtte hierover. En iedereen had direct zijn mening klaar, ongeacht of ze nu daadwerkelijk al toegang hadden of niet. Op onze eigen blog hadden we Google +1 al uitgebreid besproken en nu is daar dus het volledige netwerk bij gekomen. Vorige week noemde we al de komst en er zijn dus al genoeg goede introductieposts geschreven. Daar zullen we niet teveel aandacht aan besteden. Maar waar nog minder over is gesproken is de mogelijkheid tot adverteren. Nu nog niet mogelijk, maar in de toekomst zal Google hier vast iets mee gaan doen.

Een korte terugblik

Zoals gezegd, we gaan Google+ niet in geuren en kleuren beschrijven. Dat hebben anderen al prima gedaan. Daarom wel een kort overzicht van interessante berichten:

Google: Introducing the Google+ project: Real-life sharing, rethought for the web
Google’s eigen persbericht met daarin handige introductievideo’s voor de verschillende features.

State of Search: How to use Google+ – a quick guide and thoughts on Google Plus
Google+ getest door State of Search. Een goed en handig overzicht.

State of Search: The first responses from the expert marketeers
Wat vinden de kenners? Een goed overzicht van de meningen van gerespecteerde online marketeers.

Wired: Inside Google+ – how the search giant plans to go social
Een erg lang artikel, maar ook erg goed. Lees hoe belangrijk social is voor Google, hoe de organisatie veranderd is om zich aan te passen aan de menselijke kant van het web en wat het allemaal teweeg heeft gebracht. Een fraaie blik achter de schermen.

De integratie van Google+

Uit een van de eerste interne tests bleek dat medewerkers van Google Google+ te ingewikkeld vonden. Het was alsof Facebook 7 jaar in stealthmode was geweest en ineens was gelanceerd. Daarom zijn er, voor de daadwerkelijke launch, features uitgehaald en is er gekozen voor een versimpelde aanpak. Dit betekent dus dat er al een hoop features en ideeën zijn uitgewerkt die we in de toekomst mogen verwachten!

Daarnaast is er de integratie met andere Google producten: dit was (en is) een van de lastigste, maar oh zo belangrijkste klussen gebleken de afgelopen periode. Wired omschrijft Google+ dan ook niet als een typische productrelease, maar het resultaat van een langdurige inspanning waarbij bijna alle producten van Google betrokken waren.

Tijdens het ontwikkelen waren er dan ook al snel 18 producten van Google betrokken. Google zegt zelf dan ook dat Google+ geen Facebook killer is, maar een transformatie dat mensen een betere Google gaat geven.

(Leuk is overigens dat Google een tevredenheidsonderzoek aanhaalt waaruit blijkt dat mensen Facebook “tolereren”: Facebook scoort net iets beter dan de IRS (belastingdienst))

Momenteel zien we dan ook al veel veranderingen die aansluiten bij de komst van Google+ en het socialer worden van Google:

Dit alles zorgt ervoor dat Google een socialere aangelegenheid wordt. De gebruiker komt centraler te staan, en het netwerk van de gebruiker speelt daar een belangrijke rol bij.

In de toekomst gaat het sociale aspect ongetwijfeld een grotere rol spelen. Google+ is pas net live (en nog in de testfase). Google is daarbij dit keer extra voorzichtig om niet dezelfde fouten te maken als bij Wave en, met name, Buzz. Bij Google Buzz creëerde Google doodleuk voor iedereen met een Google Account een volledig Buzz netwerk wat voor veel opschudding zorgde.

The social future

Google+ is geen tijdelijk iets, maar een product waar Google sterk op in zet. In de toekomst zullen er vele features bijkomen en zal het sociale aspect ongetwijfeld meer gaan domineren. Zo bespreekt SEO by the Sea twee patenten die laten zien waar Google aan zit te denken. Zo is er een idee waarbij mensen instant kunnen chatten met anderen die dezelfde webpagina bezoeken.

Daarnaast heeft Google een patent ingediend dat laat zien dat antwoorden/posts uit sociale kringen in de gewone zoekresultaten laat zien. Net als dat wetenschappelijke artikelen soms het juiste antwoord kunnen geven, kan de juiste persoon in je netwerk dit ook doen.

Tel daarbij dus de features voor Google+ en de toenemende integratie met andere producten en Google wordt steeds meer ‘tailor made’.

Business model

Maar Google is natuurlijk niet voor niets bezig om haar hele bedrijf socialer te maken. Ook Google gelooft dat social (in een bepaalde mate) de toekomst heeft en wil ook hier de grootste in worden. Het frustreerde Google enorm dat Facebook Google geen toegang gaf tot de oh zo belangrijke bron aan persoonlijke informatie. Dan maar zelf proberen om die zieltjes te winnen en die oh zo belangrijke informatie in te winnen.

En Google heeft geprobeerd om de valkuilen van Facebook en van Buzz zoveel mogelijk te vermijden: Google en Google+ moeten bekend staan om privacy en controle. ‘Bij ons is uw informatie veilig’. En met de mogelijkheid om informatie aan een select gezelschap binnen je netwerk te delen (circles) heeft Google de gebruiker een goede tool gegeven. Maar net als bij ieder ander medium waar je persoonlijke informatie deelt is het ook bij Google+ zelf goed oppassen. Een foutje van Google zou in dit geval desastreuze gevolgen voor het imago en het vertrouwen kunnen hebben, zo merkt Conversion Marketing op.

Het is dan ook zaak dat Google het vertrouwen kweekt en zieltjes wint en de persoonlijke informatie komt vanzelf. En die informatie kan een bron aan inkomsten gaan opleveren. Naast de ‘social graph’, de stroom aan persoonlijke berichten en informatie, kan de gebruiker in Google+ zijn interesses kenbaar maken in Sparks, waarna Google relevante en nieuwswaardige berichten toont. Wired geeft dan ook aan:

“…but it’s reasonable to assume that before long, the company will use its algorithmic powers to produce a single flow that skillfully mixes those apples and oranges. Google has already pulled off a much more complicated version of that trick with Universal Search, which includes web pages, images, videos, books, Tweets, news items and other formats among its results. And that’s only the beginning. With its deep resources of information about its users, Google is capable of delivering a comprehensive collection of information, tailored exactly to one’s needs and interests”

Of zoals ze aangeven:

“This mother of all streams would be the equivalent of an intravenous feed of information, with inclusion of all the vital content from our social graph and the world at large (Google calls this the “interest graph”). It would scroll forever, and everything would be relevant. If Google’s original goal was to expeditiously dispatch us elsewhere, with this near-clairvoyant stream, Google could turn us into search potatoes who never leave.”

Waar het oude doel van Google was om mensen zo snel mogelijk weer te laten vertrekken, door een zo goed mogelijke search aan te bieden waar mensen direct vinden wat ze nodig hebben, is het nu zaak om ze langer en langer te behouden door een constante stroom aan relevante informatie aan te bieden.

En om nu terug te komen op het verdienmodel: DAAR zit volgens mij het geld. Wanneer Google+ massaal gebruikt gaat worden, en Google het vertrouwen heeft gewonnen kan zij langzaam beginnen om het internet volledig af te stemmen op de gebruiker en zijn of haar behoeften. En dat betekent ook: advertenties op maat.

Nog betere (en nog meer) advertentiemogelijkheden. Deze advertenties kunnen getoond worden in de normale zoekresultaten (een betere targeting van AdWords), maar kunnen natuurlijk ook heel goed in Google+. In de Sparks-stream kunnen advertenties worden getoond die helemaal aansluiten bij de interesses van de bezoekers, maar ook aan de rechterkant is er nog een heleboel wit-ruimte die schreeuwt om dollars..eh..advertenties.

Voor het zover is, is er nog een hele lange weg te gaan. Een lange weg vol met obstakels, maar een die Google, in allerlei scenario’s, vast al uitgedacht heeft. Het socialer worden van Google moet Google beter maken. Beter voor de gebruiker, en ook beter voor Google, namelijk meer centen.

6 Reacties op “Google’s sociale revolutie: van netwerk naar verdienmodel”

  1. [...] 3. Google’s sociale revolutie: van netwerk naar verdienmodel [...]

  2. [...] Natuurlijk is het antwoord even gemakkelijk als voor de hand liggend. Google verdiend geld aan jouw surfgedrag en het feit dat bedrijven die daar ook geld voor betalen bij jouw zoekfuncties makkelijk en snel te [...]

  3. […] Natuurlijk is het antwoord even gemakkelijk als voor de hand liggend. Google verdiend geld aan jouw surfgedrag en het feit dat bedrijven die daar ook geld voor betalen bij jouw zoekfuncties makkelijk en snel te […]

  4. […] kan zien wat je in het weekend hebt uitgespookt; dit kan je niet voorkomen met Facebook. Op de blog http://blog.e-difference.nl/zoekmachines/google-sociale-revolutie.html?utm_source=twitterfeed&u… wordt geschreven dat Google+ de gebruiker het gevoel moet geven dat bij hen je informatie veilig is […]

  5. […] Daarom.com Frankwatching E-difference Marketingfacts […]

Reageer