Wij zoeken een PHP programmeur

Google Shopping wordt betaald

Money

Google heeft bekend gemaakt dat het de verticale zoekmachine Google Product Search (in Nederland ook wel bekend als Google Shopping) niet langer gratis ter beschikking stelt aan webshopeigenaren. Webshopeigenaren die binnenkort getoond willen worden in de Google Shopping zoekresultaten zullen moeten betalen om hun producten getoond te krijgen. Een toch wel opmerkelijke zet van Google. Om de kwaliteit te waarborgen zegt de zoekmachinegigant zelf. Om simpelweg meer geld te verdienen, en weer een teken dat Google de eindgebruikers uit het oog verliest, zeggen anderen.

Google Product Search niet langer gratis

Om, naar eigen zeggen, een betere winkelervaring aan te bieden heeft Google besloten om Google Product Search (zoals Google Shopping in de Verenigde Staten heet) niet langer gratis aan te bieden. Vanaf heden zijn ze begonnen met de omschakeling naar een volledig commercieel model, gebouwd op de Product Listing Ads. In de Verenigde Staten zal Google Product Search Google Shopping gaan heten, zoals het in diverse landen (zoals Nederland) al heet.

Dit betekent ook dat Google Shopping er anders uit gaat zien en anders geïntegreerd gaat worden in de reguliere zoekmachine van Google. Zoeken we in Nederland naar “telescoop kopen” dan zien we het volgende:

Tussen de Google AdWords tekstadvertenties staan ook Product Advertenties. Daarnaast echter, zien we tussen de organische zoekresultaten ook winkelresultaten voor “telescoop kopen”: organische zoekresultaten uit Google Shopping die getoond worden in de reguliere zoekmachine. Voor deze resultaten hoeven webshopeigenaren niet te betalen.

De vernieuwde Google Shopping gaat hier verandering in brengen. Allereerst zijn daar de Product Advertenties die boven de organische resultaten getoond gaan worden:

De shopping resultaten worden duidelijk aangemerkt als zijnde “sponsored”. Daarbij zouden de productadvertenties niet ten koste moeten gaan van de ruimte van de organische resultaten maar juist van de tekstadvertenties. Toch lijkt het op het eerste gezicht dat ze wel meer ruimte innemen, al is het alleen al omdat de beelden je aandacht trekken.

Daarnaast komt er nog een tweede variant bij met recensies van het product:

Webshops gaan betalen per Cost Per Acquisition/Sale (CPA) en niet via het veel voorkomende Kosten per Klik (CPC).

Om webshopeigenaren alvast over te halen over te stappen op de betaalde variant krijgen webshopeigenaren die Product Advertenties aanmaken 10% korting. Huidige Google Product Search deelnemers kunnen $100 AdWords tegoed krijgen als ze een formulier invullen.

De ranking in het nieuwe Google Shopping zal in het betaalde systeem niet langer gebaseerd zijn op het algoritme, maar gebaseerd worden op relevantie en het bod. Vergelijkbaar met de Product Advertenties (en Google AdWords). Google geeft ook al aan dat webwinkeleigenaren binnenkort speciale aanbiedingen (zoals 30% korting) kunnen gebruiken in hun advertenties.

Google Trusted Stores

Webwinkels kunnen zich ook aanmelden bij Google Trusted Stores. Dit geldt alleen voor webwinkels die aan bepaalde eisen voldoen. Dit kwaliteitskeurmerk geeft consumenten inzicht in de goede performance van een webwinkel (op het gebied van service, levering, etc.) en geeft consumenten ook een bescherming van in totaal $1.000. Het keurmerk moet (en zal) conversieverhogend werken.

Wanneer gaat Google over?

Google mikt op de herfst om Google Shopping, in de nieuwe vorm, live te hebben in de Verenigde Staten. Wanneer andere landen, zoals Nederland, over gaan is nog niet duidelijk. Momenteel is Google al aan het testen met nieuwe commerciële formats op Google.com.

Waarom?

Google’s belangrijkste argument voor de overstap naar een betaald model is het verbeteren van de Google Shopping ervaring en de bijbehorende zoekresultaten. Op dit moment kunnen webwinkels zich gratis aanmelden en hoewel Google strenge richtlijnen heeft, zorgt het vrijblijvende karakter ervoor dat de kwaliteit van de data niet altijd optimaal is. Zo kunnen webwinkeliers de BTW vergeten, waardoor hun prijzen lager lijken. Voordat dit gecorrigeerd is, is er al weer wat tijd verstreken. Met een betaald systeem zal de controle groter zijn en zal foutieve data zwaarder meewegen: feeds kunnen sneller onderbroken worden, eventuele kwaliteitsscores kunnen omlaag, etc. Het wordt zaak om je productfeed goed op orde te hebben.

De andere kant van de medaille

Search Engine Land merkt terecht op dat, waar Google voorheen “paid inclusion” (betalen om erbij te horen) schuwde en er negatief tegenover stond, ze het nu zelf omarmt. Eerst gebeurde dit al bij verticale, specifieke zoekmachines zoals Google Flight Search en Google Hotel Finder, nu kiest het ervoor om dit ook bij Google Shopping te doen. Er is echter een verschil: dit is de eerste keer dat Google een verticale zoekmachine die het volledig gratis aanbiedt omtovert tot een betaalde variant.

Opmerkelijk is ook de toename aan “paid inclusion”, zeker omdat Google in 2004 bij de beursintroductie nog aangaf:

Some of our competitors charge web sites for inclusion in their indices or for more frequent updating of pages. Inclusion and frequent updating in our index are open to all sites free of charge.

En over Froogle (nu Google Shopping, what’s in a name):

Because we do not charge merchants for inclusion in Froogle, our users can browse product categories or conduct product searches with confidence that the results we provide are relevant and unbiased.

Daar is Google nu dus van teruggekomen. Uiteraard moet Google het hebben van relevantie en kwaliteit. En voor de verticale zoekmachines zoals Shopping is het daarbij afhankelijk van data die aangeleverd wordt door anderen. Maar kwaliteitsbewaking lijkt toch niet de voornaamste reden van deze switch. Al langer wordt er geklaagd dat Google meer en meer de gebruikers uit het oog verliest en veranderingen doorvoert puur voor eigen gewin. Een tijd geleden bespraken wij al enkele voorbeelden.

Ook kwalijk is dat het niet altijd duidelijk is dat bepaalde zoekresultaten betaald zijn. Zoals bij Google Flights of Hotel Finder het geval is. Dit lijken ze bij Google Shopping wel duidelijk te communiceren.

De gevolgen

Webwinkeliers die hun producten in Google Shopping getoond willen hebben, en ook mooi boven de organische resultaten willen zien prijken, moeten nu dus (diep) in de buidel gaan tasten. Zoals State of Search aangeeft konden kleinere webshops de concurrentie aangaan met grotere shops, door de producten goed te laten aansluiten op de vraag van de doelgroep en door goede service te leveren (wat voor positieve recensies kan zorgen en de zichtbaarheid in Google Shopping vergroot). Nu zullen het echter de grote shops met een groot advertentiebudget zijn die een voordeel hebben.

Daarbij zullen de kosten voor webshopeigenaren dus toenemen. Afhankelijk van hoe effectief het nieuwe systeem zal zijn zullen de kosten toenemen. Mogelijk dat deze kosten doorberekend zullen worden aan de consumenten.

En een commerciële variant zal het aantal aangesloten webwinkels doen afnemen. Consumenten krijgen zo minder keuze. Of zoals Search Engine Land het mooi formuleert: met Google Shopping had je de mogelijkheid om de uithoeken van het internet te ontdekken en zo de beste deal of het beste product te vinden. Nu is er de angst dat dit niet meer het geval zal zijn.

Kortom, het lijkt er op dat Google wederom een verandering doorvoert die vooral voor Google zelf voordeel oplevert. En hoewel er ook voordelen voor de consumenten en gebruikers van Google aanzitten, kleven er ook duidelijk nadelen aan een betaalde Google Shopping variant.

3 Reacties op “Google Shopping wordt betaald”

  1. […] om het versleutelen van de zoekopdrachten, advertenties in de tooltip van Google Maps, het moeten betalen voor Google Shopping of  ”hebbedingetjes” als Google Related, het zijn stuk voor stuk manieren van Google […]

  2. […] om het versleutelen van de zoekopdrachten, advertenties in de tooltip van Google Maps, het moeten betalen voor Google Shopping of  ”hebbedingetjes” als Google Related, het zijn stuk voor stuk manieren van Google […]

Reageer