Wij zoeken een PHP programmeur

Google Search, plus Your World: zoekresultaten nu echt sociaal

Search-Plus-Your-World

Vandaag introduceert Google een van de grootste veranderingen in de zoekmachine ooit: Google Search Plus Your World. Een totale integratie van social en search. Vanaf vandaag gaat Google sociale data in de zoekresultaten mengen. Met Search Plus Your World zul je content uit je sociale, privé netwerk vinden en uit de rest van het wereldwijde web. Dit allemaal gecombineerd in één zoekresultatenpagina. Het gaat niet om een vooraankondiging: Google Search Plus Your World is al live en betekent een nieuwe manier van het presenteren van de zoekresultaten voor gebruikers. Google Search Plus Your World luidt een nieuw tijdperk in.

Gepersonaliseerde zoekresultaten

Al sinds 2005 toont Google toont gepersonaliseerde zoekresultaten, gebaseerd op persoonlijke interesses en gedrag. Het booste zoekresultaten die anders door de gebruiker waarschijnlijk niet gevonden zouden worden. Vanaf 2009 introduceerde Google ook sociale zoekresultaten, gebaseerd op je eigen sociale netwerk (en dus niet alleen meer op basis van je eigen gedrag). Deze sociale resultaten werden getoond tussen de gewone, organische zoekresultaten, net als bij afbeeldingen, video’s en de andere blended results.

Google Search, Plus Your World

Met de nieuwe versie van Search gaan er een aantal belangrijke veranderingen komen:

  1. Sociale, persoonlijke zoekresultaten
  2. (Google+) Profielen in Search
  3. Peoples en Pages

1. Sociale, persoonlijke zoekresultaten

Nu gaat die scheidingslijn helemaal verdwijnen en worden sociale resultaten, gebaseerd op informatie uit je eigen privé netwerk, voor je gecombineerd met resultaten van het gehele Internet. Zo wil Google naar eigen zeggen niet enkel meer content aanbieden, maar ook personen en relaties samenbrengen in een zoekmachine. Het huidige zoekalgoritme is nu dan ook een combinatie van het algoritme voor gepersonaliseerde zoekresultaten, het algoritme persoonlijke zoekresultaten en het algoritme voor sociale resultaten. Voortaan zul je, wanneer de resultaten voor je zijn aangepast, de volgende indicatoren zien:

Persoonlijke-resultaten-E-difference

Bovenstaand screenshot van Google laat zien dat er voor de zoekopdracht “e-difference” 30 persoonlijke resultaten zijn en nog 1.630.000.000 andere resultaten. Sommige van deze persoonlijke resultaten vinden ook hun weg naar de eerste pagina van de zoekresultaten en worden gemixed met de andere resultaten. Daarbij hebben gebruikers nu de mogelijkheid om te switchen tussen persoonlijke resultaten en onpersoonlijke resultaten:

Als gebruiker kun je nu dus switchen tussen:

  • Persoonlijke resultaten gebaseerd op je sociale netwerk, privé informatie en personalisatie gebaseerd op je webhistorie.
  • Onpersoonlijke resultaten (waarbij nog wel rekening wordt gehouden met locatie en taal en dergelijke)

De zoekresultaatpagina voor persoonlijke resultaten kan de volgende onderdelen bevatten:

  • Zoekresultaten van het wereldwijde web
  • Zoekresultaten van het web, aangepast op basis van je persoonlijke gedrag
  • Zoekresultaten van het web, aangepast op basis van je sociale connecties
  • Publieke Google+ posts, foto’s en Google Picasa foto’s
  • Privé posts of posts die ook met jou gedeeld zijn op Google+ (en bijbehorende foto’s)

Posts uit Google+, inclusief de foto’s die op Google’s sociale netwerk zijn gedeeld met jou, worden nu dus ook in de zoekmachine van Google getoond. Voorheen had je dit soort resultaten op Google+ moeten vinden, nu vind je ze dus in één zoekmachine. Voor Googler Amit Singhal kan een zoekresultaatpagina er dan ook als volgt uitzien:

Een combinatie van posts en foto’s uit het sociale netwerk, gecombineerd met de traditionele zoekresultaten.

2. (Google+) Profielen in Search

Zowel in Autocomplete als in Search zul je nu mensen uit je sociale netwerkprofielen als zoekresultaat krijgen. Door een enkele letter in de zoekbalk van Google in te voeren kun je al een suggestie van een vriend of kennis uit je sociale netwerk krijgen, iets wat de social browser Rockmelt momenteel ook al doet voor Facebook vrienden:

Bij Google zullen het tot op heden echter enkel personen zijn uit je Google+ netwerk. Daarbij kun je direct iemand aan je cirkels toevoegen.

Daarnaast krijg je ook automatische suggesties van ‘high profile’ auteurs die aangesloten zijn bij het authorship program van Google.

3. People en Pages

Daarnaast gaat Google bij bepaalde onderwerpen zoals [muziek] of [basketbal] personen tonen die hier frequent over praten op Google+. Deze personen zullen getoond worden aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina, zodat je eenvoudig contact kan leggen of een community kan ontdekken:

Lees voor meer informatie Google’s Search, plus Your World uitleg.

Daarbij heeft Google overigens gekozen voor een opt-in: standaard staan de gepersonaliseerde resultaten aan, en kun je per sessie switchen of je instellingen aanpassen.

Privacy vragen

Het toevoegen van de informatie uit sociale netwerken (voorlopig enkel Google+) roept natuurlijk enkele privacy vraagstukken op. Google+ was al beveiligd via SSL en de zoekresultaatpagina voor Google Search, Plus Your World zal dit ook zijn. Logisch, want voor deze personalisering van de zoekresultaten zul je ingelogd moeten zijn op Google en voor ingelogde gebruikers op Google.com werden de zoekropdrachten al versleutelt.

Het versleutelen van de zoekresultaten half oktober 2011 zette bij veel online marketeers kwaad bloed. Nu geeft Google aan dat ze toen al bezig was met de voorbereidingen van Google Search, Plus Your World en er zeker van wilde zijn dat de zoekresultatenpagina goed versleuteld en veilig is, net als bij je Gmail-account.

Dit moet er voor zorgen dat enkel jij de zoekresultaten krijgt met data uit jouw privé netwerk. Daarnaast heb je als gebruiker dus de mogelijkheid om te switchen tussen de persoonlijke zoekresultaten en de onpersoonlijke zoekresultaten. Ook kun je in je Seach instellingen dergelijke keuzes vastleggen, zodat je ze niet per sessie weer hoeft in te stellen:

Kritische kanttekeningen

Met Google Search, Plus Your World verandert Google zijn zoekmachine flink. Het gaat te ver om te zeggen dat er een hele nieuwe wereld voor ons open gaat. De informatie die we nu via Google Search aangereikt zullen krijgen konden we immers al vinden, alleen moesten we daarvoor gebruik maken van diverse kanalen naast Search zelf. Voor de persoonlijke data was je bijvoorbeeld aangewezen op Google+ zelf. De integratie zorgt ervoor dat deze data sneller naar boven komt.

Privacy

Privacy is enorm belangrijk voor Google. Toch gaat er wel wat veranderen. En hoewel de informatie al beschikbaar was, wordt hij nu nog toegankelijker en op een andere manier ook toegankelijker. Oude berichten waarvan je zelf misschien niet meer weet dat je ze gedeeld hebt kunnen nu een tweede leven krijgen en onder de aandacht komen van mensen waar je toen geen rekening mee had gehouden, zoals Search Engine Land scherp opmerkt.

Je posts kunnen vervolgens weer gedeeld worden, maar dan in het openbaar. Dit gevaar bestaat al, maar door de posts ook tussen de zoekresultaten te plaatsen winnen ze aan zichtbaarheid en zullen ze ook vaker gedeeld worden. Mogelijk dat je als gebruiker toch een beetje de controle kwijtraakt.

Gebrek aan (keyword)data zal toenemen

We waarschuwden er al voor toen Google het aankondigde: de versleuteling van de zoekopdrachten kan wel eens een grotere hap uit je keyworddata halen dan Google beweert (10%). Al vrij snel rapporteerde SEOmoz een verlies aan keyworddata van ruim 18%. En Matt McGee’s cijfers (voor onder meer een populaire U2 website) laten zien dat het percentage misschien wel rond de 10% kan liggen bij websites, maar in absolute aantallen kan dit toch tienduizenden zoekopdrachten schelen. Door Social en Search te verweven moedigt Google gebruikers aan om in te loggen, met als gevolg dat we nog meer keyworddata gaan kwijtraken.

Dit geldt uiteraard niet voor adverteerders. Een van de redenen waarom de versleuteling van de zoekopdrachten in oktober voor zoveel ophef in de online marketing wereld zorgde was juist omdat adverteerders alsnog de informatie krijgen, ook van ingelogde gebruikers. En met Google Search, Plus Your World wordt deze keyworddata waarschijnlijk nog gevoeliger. Google-gebruikers zullen zich beschermd voelen, maar de zoekopdrachten zullen alsnog naar de adverteerders gaan. Oneerlijk voor online marketeers, en er wordt een vals gevoel van privacy gecreëerd.

Ook bij onze blog staat (not provided) al op twee bij meest gebruikte zoektermen sinds de invoering in oktober (zie screenshot rechts).

Andere sociale netwerken

Google heeft de schijn al tegen. Het lijkt er de laatste tijd op dat het de eigen producten loopt te pushen en voorrang lijkt te geven in de zoekresultaten. Dit heeft geleid tot aantijgingen, aanklachten en mogelijk rechtzaken tegen Google en ook de EU kijkt naar Google’s gedrag. Met de toename aan verticale zoekmachines, zoals Google Flights en Hotel Finder zien we steeds meer van Google’s eigen producten, waarbij het soms onduidelijk is of het om “gratis” resultaten gaat of gesponsorde resultaten. Zo lijkt Google Flight Search op het eerste gezicht op basis van Google’s eigen algoritme, maar SEObook meldt dat het toch om gesponsorde resultaten gaat. De gebruiker komt hier echter pas achter wanneer het al diep in Google Flights zit, en de kans dat deze dan nog terug gaat is een stuk kleiner.

Met Google Search, Plus your World wordt nu ook Google+ enorm gepushed, ten faveure van andere sociale netwerken die nog meer worden gebruikt. Natuurlijk, het gaat hard met Google+: in januari schatten ze dat er 65 miljoen gebruikers zijn en in februari al 85 miljoen. Zelfs de wilde schatting van 400 miljoen gebruikers aan het eind van 2012 doet al de ronde.

Maar het aantal gebruikers valt momenteel in het niet bij Facebook, dat met 800 miljoen actieve gebruikers de absolute nummer één is. Daarnaast wordt ook Twitter volop gebruikt en heeft het microblog netwerk meer dan 300 miljoen gebruikers. Google+ is momenteel (en zeker in Nederland) nog weinig in gebruik. Het toevoegen van Facebook en andere sociale netwerken aan Google Search zou een waardevolle toevoeging zijn als je de zoekmachine wilt verrijken met persoonlijke data. Facebook en Twitter zijn echter maar zeer beperkt toegankelijk voor Google. Daarbij heeft Facebook een deal met Bing, waarbij de zoekresultaten ondersteunt worden door de publieke data van Facebook. Privé data is voor zoekmachines nog niet toegankelijk.

De vraag is, of door enkel Google+ als sociale component toe te voegen en Facebook en co. links te laten liggen, de gebruiker wel echt bediend wordt. In vele gevallen zullen gebruikers op zoek zijn naar iemands Facebook profiel, of Twitter account, maar zullen ze nu naar het Google+ profiel worden geleid. En dat is wat je waarschijnlijk ook wil: dat je profiel gevonden wordt waar het meeste activiteit op is.

Een paar uur na de lancering van Google Search, plus Your World heeft Twitter gereageerd:

For years, people have relied on Google to deliver the most relevant results anytime they wanted to find something on the Internet.
Often, they want to know more about world events and breaking news. Twitter has emerged as a vital source of this real-time information, with more than 100 million users sending 250 million Tweets every day on virtually every topic. As we’ve seen time and time again, news breaks first on Twitter; as a result, Twitter accounts and Tweets are often the most relevant results.
We’re concerned that as a result of Google’s changes, finding this information will be much harder for everyone. We think that’s bad for people, publishers, news organizations and Twitter users.

For years, people have relied on Google to deliver the most relevant results anytime they wanted to find something on the Internet.

Often, they want to know more about world events and breaking news. Twitter has emerged as a vital source of this real-time information, with more than 100 million users sending 250 million Tweets every day on virtually every topic. As we’ve seen time and time again, news breaks first on Twitter; as a result, Twitter accounts and Tweets are often the most relevant results.

We’re concerned that as a result of Google’s changes, finding this information will be much harder for everyone. We think that’s bad for people, publishers, news organizations and Twitter users.

Google zelf begrijpt de commotie niet en zegt verrast te zijn. Ik begrijp het standpunt van Twitter

Google+ scraper en duplicate content

Een ander probleem dat zich voor kan doen is dat Google+ posts beter gaan ranken dan de oorspronkelijke bron. Vele artikelen worden in zijn geheel ook op Google+ geplaatst en Google toont deze posts soms hoger dan de originele bron. Naast duplicate content wordt jouw website zo onthouden van kostbare bezoekers. Met Google Search, Plus your World lijkt het er op dat Posts nog vaker terug gaan komen in de zoekresultaten, mogelijk in plaats van de originele bron.

Ook onze eigen berichten komen bij nu sneller naar boven, maar helaas niet het originele bericht, maar de Google+ post van het bericht:

Bovenstaand bericht kwam naar boven bij de zoekopdracht naar “test”. Helaas dus geen link naar het originele bericht, maar enkel de statusupdate. In bovenstaande Google+ post staat dus niet het volledige bericht, maar enkel een korte omschrijving en een link naar de bron.

“Gewone” resultaten verder naar beneden

Google Search, Plus your World is weer een ontwikkeling in de zoekmachine die ten koste gaat van de reguliere zoekresultaten. Net als bij de lokale zoekresultaten, de afbeeldingen, Google Shopping, etc. zullen de sociale resultaten (posts en profielen) de reguliere resultaten naar beneden schuiven. Kostbaar verdiende plekken worden zo ineens minder waardevol. We bespraken het al eerder bij “Het einde van de long tail?“, maar de toename aan Google verticals vormt zeker een bedreiging.

De gevaren van personalisatie

De personalisatie van de zoekresultaten brengt ook gevaren met zich mee. Zo gaven we in het bericht Personalisatie van zoekresultaten: de toekomst of een gevaar? aan:

Zo bespreekt Eli Pariser in  ‘The Filter Bubble’ het gevaar van personalisatie. Mensen zouden alleen nog maar bekende informatie, meningen en onderwerpen gepresenteerd krijgen in de zoekresultaten en hierdoor in dezelfde gedachtegang vastgeroest kunnen raken. Ze komen niet meer in contact met nieuwe of tegengestelde informatie. Iedereen komt in zijn eigen ‘filter bubble’ terecht. Deze redenatie zal natuurlijk niet helemaal op gaan omdat veel zoekopdrachten nieuw zijn, maar geeft wel een interessante kijk op de hele personalisatie van het internet.

Een dergelijke “filter bubble” kan er voor zorgen we steeds minder in aanraking komen met andere bronnen, tegengestelde informatie of nieuwe informatie. Met nieuwe informatie komen we ook tot nieuwe inzichten. Google is een van de belangrijkste informatiebronnen (of misschien wel dé belangrijkste) die we hebben. Wanneer de Google gebruiker meer en meer beperkt wordt door zijn eigen sociale netwerk zal de invloed van buitenaf afnemen.

Voor online marketeers is een dergelijke “filter bubble” gevaarlijk omdat het lastig is deze te penetreren. Hoe zorg je ervoor dat jij toch in zo’n beperkte kring goed zichtbaar bent? Het enkel ranken in de top 10 voor een bepaalde zoekopdracht is nu mogelijk niet meer voldoende, wanneer de resultaten per gebruiker wezenlijk anders zijn en deels gebaseerd worden op het sociale netwerk. Online branding, authorshop en contenstrategieën zullen middelen zijn om je zichtbaarheid in zoekmachines te boosten, zeker bij Google Search, plus Your World. De beperkte wereld die er nu mogelijk gaat komen vormt wel een bedreiging voor de huidige posities die je bekleedt in Google.

Kansen en mogelijkheden

Maar natuurlijk biedt de nieuwe zoekresultaatpagina ook weer (nieuwe) kansen:

Personal branding

Met de toename aan sociale invloeden zal je als persoonlijk merk nog waardevoller worden. Hoe meer mensen je kennen, in hun circles hebben en/of je artikelen delen, hoe groter de kans is dat jouw bericht en gezicht tussen de persoonlijke resultaten van een Google-gebruiker komt. Wil je je dus als expert binnen je vakgebied profileren, dan heb je nu een nog groter bereik. Maar jezelf profileren of als expert neerzetten kan je nu dus nog meer gaan opleveren.

Door meer artikelen te schrijven die aansluiten bij je doelgroep en aanspreken bij een groter publiek is het raadzaam om een goede contentstrategie op te stellen en na te leven. Door frequent en consequent content te publiceren die voor je doelgroep waardevol is kun je bezoekers afvangen in de zoekmachines, maar krijg je nu dus ook meer kansen om tussen de persoonlijke zoekresultaten getoond te worden:

Authorship

Een gerenommeerd auteur zijn geeft je daarbij dus nog het extra voordeel dat jouw profiel getoond kan worden in de automatische suggesties van Google. Zo bereik je een nog groter publiek. Om dit te doen zul je dus wel toegelaten moeten worden tot het authorship program van Google, wat helaas nog niet in Nederland geldt. Een bijkomend voordeel is dat jouw naam en profielfoto als Rich Snippet getoond kunnen worden in de zoekresultaten, wat CTR-verhogend werkt:

Voorbeeld van een "gewoon" zoekresultaat waarbij de schrijver als auteur getoond wordt. Momenteel nog niet in Nederland actief.

Lees Google’s uitleg over deze Rich Snippet en de tutorial op Yoast. Bekijk daarnaast Schema.org voor een opmaak die voor meer zoekmachines geldt en door Google wordt ondersteund.

Zoekmachine optimalisatie

De naam zegt het al: zoekmachine optimalisatie. Er zullen ongetwijfeld weer berichten komen over de dood van SEO, maar dit hele artikel gaat over zoekmachines. Met Google Search, Plus Your World wordt het optimaliseren voor zoekmachines anders. En misschien wat oneerlijker, doordat Google de eigen producten mogelijk de voorkeur geeft, maar het is de taak om je aan te passen en in te spelen op de veranderingen. En daar hoort Social bij. In Nederland is daarbij Google+ nog vele malen kleiner dan in de Verenigde Staten. Zolang Nederland nog massaal gebruik maakt van Facebook (en…iek..Hyves?) verwacht ik geen volksverhuizing naar Google+. Wel is dit een extra promoplaatje voor Google+, en zullen meer mensen zich aan gaan melden.

Wanneer in Nederland?

Google Search, Plus Your World is in Google.com (uiteraard) al live voor sommige, ingelogde gebruikers. Wij zullen ongetwijfeld nog even moeten wachten, maar het komt er aan. Wij zijn in ieder geval enorm benieuwd. Bekijk daarom rustig de video van Google en geef ons jouw mening!

13 Reacties op “Google Search, plus Your World: zoekresultaten nu echt sociaal”

  1. Barry Adams zegt:

    Uitstekende analyse, Jeroen. Inderdaad zorgwekkende trends. Als je dit met een cynische blik bekijkt (wat ik altijd doe) dan lijkt Google af te stevenen op totale online dominantie in vrijwel ieder segment. Dat is hun uiteindelijke doel, om het hele internet te zijn, een one-stop-shop voor al je online behoeften. En dat is natuurlijk slecht voor iedereen – behalve Google zelf.

  2. @Barry: Bedankt! Ik deel je mening, en wil het ook zeker niet zomaar een “cynische blik” noemen. Het baart ook mij zorgen en dit hebben wij al vaker kenbaar gemaakt op de blog (en tijdens ons eigen seminar). Google’s meest recente ontwikkelingen lijken vooral als doel te hebben: dominantie en geld verdienen.

    Dit zien we onder meer terug in de toename aan vertical (Shopping, Flight Search, Hotel Finder), wat ook directe concurrenten zijn van de andere vergelijkers. Daarbij is er in ieder geval de schijn dat ze de eigen producten de voorkeur geven: Google+ krijgt nu een enorme boost, maar ook de verticals zijn ineens prominent aanwezig.

    Belangrijk daarbij is: komt het de gebruiker ten goede? En dat lijkt zeker niet altijd zo te zijn. Maar negeren is geen optie, en het biedt ook wel nieuwe kansen. Maar je cynisme is begrijpelijk en het is goed om kritisch te blijven.

  3. Dave zegt:

    Goed artikel ! Wat mij vooral stoort is de bubble (die kw data mogen ze afnemen:) ) . En dat terwijl het “wereldwijde web” net het tegenovergestelde zou moeten bieden…

  4. Arne van Elk zegt:

    Mooie samenvatting van wat er op dit moment speelt! Voor een antwoord van Matt Cutts, kijk op zijn blog: http://www.mattcutts.com/blog/search-plus-your-world/ . Hij stelt dat Plus Your World ook updates van andere diensten naar boven brengt, noemt als voorbeelden: Quora, Friendfeed, Twitter (!).

    Ik heb de dienst inmiddels kort uitgeprobeerd, maar kom geen dingen tegen die geshared zijn ‘on twitter’. Denk dat Google dat graag zou willen – nu nog een deal met Twitter maken :-). Kom wel links tegen die shared zijn ‘on blogger’ – ook Google natuurlijk.

    Al met al is het een behoorlijk verwarrende mix van gewone resultaten, van sociale resultaten die ik vóór gisteren ook al zag (when ingelogd) en van Google Plus-spul. Het is mooi dat je kunt kiezen voor show/hide personal results, maar die knoppen zijn weer helemaal volgens Google nieuwe-stijl ontworpen: er zijn nauwelijks kleurverschillen, waardoor je slecht ziet op welke instelling ‘t staat.

    Wat gaat de gemiddelde gebruiker hier van vinden? Die snapt waarschijnlijk niet goed wat er aan de hand is – áls hij al is ingelogd.

  5. @Dave: bedankt! Die filter bubble is inderdaad wat verontrustend. Veel mensen zullen ook blij zijn met het eenvoudig kunnen vinden van sociale informatie (ok, nu alleen Google+), maar het beperkt je informatiebron wel.

    @Arne: Ook jij bedankt. Het bericht van Matt Cutts heb ik gelezen. En ook Eric Schmidt (en Google) zijn verbaasd en staan open voor andere diensten. Maar zo zwart-wit is het niet. Wanneer ook deze diensten voor Google volledig toegankelijk zouden zijn, zouden ze eenvoudiger mensen naar Google+ kunnen lokken: “Deze en deze van je Facebook vrienden gebruikt Google+ al, kom je ook?”.

    Voorlopig is het in ieder geval vooral Google+ dat een boost krijgt, het eigen sociale netwerk, en dat roept natuurlijk wel wat vraagtekens op.

    En over de stijl ben ik het met je eens. Het wordt er niet duidelijk op. Een zoektocht naar “apple” geeft al gauw: gewone resultaten, shopping, video’s, google plus posts van vrienden, google+ bedrijven pagina, nieuwsresultaten. Het overzicht raakt zo kwijt, zeker met die minimale kleurverschillen.

  6. Super artikel met interessante reacties.

    Op basis van deze nieuwe update/ontwikkeling kunnen we de Google resultaten nog beter personaliseren, de gigantische database zodanig programmeren dat hij inspeelt op onze eigen behoeften, interesses en verlangens.

    Minpunt: geen Facebook, noch Twitter updates in de Google resultaten.
    Facebook zit met Microsoft Bing en Google’s samenwerking met Twitter liep deze zomer ten einde!

  7. […] benoemt in “Personalisatie van de zoekresultaten: de toekomst of een gevaar” en ook bij Google Search Plus Your World benoemden wij onze […]

  8. […] om de sociale interacties/relaties naar voren te laten komen. Dit blijkt ook wel met de verandering Google Search Plus Your World. Doordat het nu ook in Google Analytics steeds meer naar voren komt, is de verweving van de sociale […]

  9. […] nieuwe ontwikkelingen binnen Google+ zijn bekritiseerd door bedrijven, denk aan de uitrol van Search plus Your World. Hierbij worden search en social gemigreerd in de zoekresultaten. Commotie ontstond bijvoorbeeld […]

  10. […] Kortom: op het eerste oog lijkt het geen grote verandering, zoals bijvoorbeeld de introductie van Google Search Plus Your World begin dit jaar. Maar ik denk dat we te kortzichtig zijn als we dit beschouwen als […]

  11. […] 2.  Google Search, plus Your World: zoekresultaten nu sociaal […]

  12. […] 2012 introduceerde Google Search, plus Your World, waarbij het de sociale connecties en data uit zijn sociale netwerk Google Plus integreerde in de […]

Reageer