Wij zoeken een PHP programmeur

Google Instant: de effecten op zoekmachine marketing

Google Instant - De effecten op zoekmachine marketing

De introductie van Google Instant heeft uiteraard weer wat rumoer gebracht in de wereld van zoekmachine marketing. Van het doodverklaren van zoekmachine optimalisatie tot een verwachte stijging in de AdWords kosten voor adverteerders, alles wordt genoemd. In dit artikel zullen we kort analyseren wat volgens ons de gevolgen zullen zijn van deze ontwikkeling.

Allereerst willen we even melden dat Google heeft gezegd dat deze aanpassing geen invloed heeft op de rangschikking van de zoekresultaten. De posities waar je stond in de zoekmachines zullen door deze aanpassing dus niet direct beïnvloedt worden.

Grotere impact top vijf posities

De rangschikking van de resultaten gaat dus niet veranderen. Wat er echter wel gaat veranderen is het gedrag van de gebruikers van zoekmachines en hoe zij omgaan met de zoekresultaten. Wij verwachten dan ook dat gebruikers sneller zoekresultaten zullen scannen en daardoor minder zullen scrollen. Niet alleen zoekresultaten op de tweede pagina, maar ook zoekresultaten beneden de vouw/fold zullen hierdoor minder bekeken worden. De top vijf (en met name de top drie) posities zullen hierdoor nog belangrijker worden. Mensen zullen minder geneigd zijn om te scrollen en zoekresultaat pagina’s afstruinen, maar zullen eerder hun zoekresultaten aanpassen.

Google Instant - New York Search

Bovenstaand voorbeeld laat zien dat ik enkel de eerste vier organische resultaten (buiten de resultaten op de map) krijg te zien. Ik zal sneller mijn zoekopdracht verfijnen als ik nu, na het werpen van een blik naar beneden op de resultaten, nog niet heb gevonden wat ik wil. Google geeft me immers al genoeg suggesties voor het verfijnen van de zoekopdracht, waarom zou ik scrollen of naar pagina 2 gaan?

Beknopte meta descriptions en titels

Omdat mensen sneller resultaten krijgen en ook sneller de resultaten kunnen veranderen zullen de paginatitels en de omschrijvingen nog belangrijker worden. Deze twee onderdelen vormen nu al het visitekaartje voor je webpagina, maar omdat mensen nu sneller de resultaatpagina kunnen wijzigen en minder te tijd kunnen (en zullen) nemen zal het nog belangrijker zijn om een pakkende, beknopte titel en omschrijving te hebben. Probeer mensen dus te verleiden met je omschrijvingen en je titels, want je hebt nog minder tijd om een goede indruk achter te laten!

Aanwezigheid korte zoektermen

Resultaten voor korte zoektermen worden nu al snel gepresenteerd. Google Instant vult de zoekopdracht aan met de voor jou meest verwachte, relevante zoekresultaten. Wanneer een gebruiker eigenlijk een lange zoekopdracht in gedachte had, waar jij met je website zeer relevant voor bent, krijgt hij nu toch al zoekresultaten te zien tijdens het typen van deze langere zoekopdracht. Wanneer hij daar al een relevant resultaat tussen ziet kan hij stoppen met typen en dit resultaat aanklikken. Het kan dus voor meer websites (nog) belangrijker worden om op korte zoektermen gevonden te worden, omdat anders je bezoekers voor je neus weggekaapt worden.

Verandering in zoekgedrag

Google Instant - ChangesGoogle Instant geeft mensen alvast resultaten op basis van wat Google verwacht dat mensen zoeken. Hierdoor zouden mensen nieuwe ideeën op kunnen doen en hun zoekopdracht kunnen wijzigen. Google Engineer Matt Cutts merkt dit ook op en zegt dat hij zelf nu meer gaat “graven” in Google. Omdat je makkelijk van zoekresultaat kunt wijzigen kun je ze ook makkelijk vergelijken en nieuwe ideeën opdoen. Dit kan wel betekenen dat je niet alleen concurreert met resultaten om jouw zoekresultaat heen, maar ook met andere zoekopdrachten/zoektermen.

Effect op de long tail

De long tail (woorden of woordcombinaties waar op zichzelf weinig verkeer op zit, maar samen voor veel verkeer kunnen zorgen en vaak uit meerdere woorden bestaan) kan door Google Instant “gestuurd” worden. Waar mensen bij long tail zoekopdrachten vaak meerder woorden (en hele zinnen) gebruiken, worden ze nu al aangevuld, wat dergelijke, lange termen meer zal sturen. De concurrentie op long tail termen kan hierdoor groter worden. Je pagina’s een duidelijk onderwerp meegeven kan nog belangrijker worden.

Suggesties worden belangrijker

Suggesties die Google geeft tijdens het typen waren altijd al een bron van informatie, en iets om goed in de gaten te houden. Nu gaat Google Instant echter de resultaten al direct tonen en mensen kunnen sneller tussen de suggesties switchen. De suggesties worden dus nog belangrijker. Let hier dus goed op en doe hier je voordeel mee.

Personalisering van de zoekresultaten

Zoekresultaten zullen gepersonaliseerd worden op basis van eerdere zoekopdrachten en mogelijk voorkeuren. Dit betekent dat websites die je vaker bezoekt, je eerder (of hoger) terug ziet komen in de zoekresultaten. Bezoekers aantrekken en terug laten komen wordt nog belangrijker. Immers: als iemand je website vaak bezoekt, komt je website vaker (en beter) terug in zijn of haar zoekresultaten, en zal hij er vaker op klikken en terugkomen op je website en daardoor….etc.

Het veelvuldig updaten van je website met goede content kan een goede strategie zijn om mensen terug te laten keren en daar dus ook de vruchten van te plukken middels betere posities in de gepersonaliseerde zoekresultaten.

Google Instant - Geschiedenis

AdWords en Google Instant

Impressies komen op drie manieren tot stand:

  1. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht afrond en op enter drukt (of op “zoeken”).
  2. De gebruiker stopt met typen om op een resultaat te klikken dat getoond is.
  3. De gebruiker stopt met typen en de resultaten worden minimaal drie seconden vertoond.

De tweede en derde vorm van impressies zijn dus nieuw. Net als dat organische zoekresultaten beneden de vouw en op de tweede pagina of verder waarschijnlijk minder bekeken zullen worden door de bezoeker, zal dit ook gelden voor de advertenties. Je zult als bedrijf dus mogelijk meer je best moeten doen om ook bij de betaalde advertenties in de topposities getoond te worden. Oftewel: je zult (ook) dieper in de buidel moeten tasten.

Daarnaast geeft Google Instant zoekresultaten voor de verwachte zoekopdracht. Zoals Search Engine Land opmerkt kan de concurrentie nu op algemenere termen toenemen. Zij geven het voorbeeld van “Las Vegas”. De resultaten voor “Las Vegas” worden al getoond wanneer iemand “las” intypt. Wanneer iemand op zoek is naar hotels zou hij normaliter “Las Vegas hotels” intypen als zoekopdracht. Nu worden al resultaten getoond over Las Vegas wanneer iemand net begonnen is met zijn zoekopdracht. Als daar gelijk een pakkende advertentie voor “Las Vegas hotels” bijzit, zal iemand daar al op kunnen klikken!

Dit kan betekenen dat je je met je AdWords nu ook moet richten op korte, duurdere termen, om alvast maar in beeld te zijn. Daarbij kunnen deze termen voor jou extra duur zijn omdat je eigenlijk meer geschikt bent voor een langere zoekopdracht, en je kwaliteitsscore zal dus lager zijn (minder goede landingspagina, sluit minder aan op de korte zoekterm, etc.). Ook hier geldt: meer betalen, meer geld voor Google.

Slot

Google Instant betekent dus zeker niet de dood voor zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing zijn continu in beweging en haast iedere dag zijn er veranderingen. Google Instant is wel een grote verandering, die behoorlijk wat teweeg kan brengen. Het zoekgedrag kan veranderen, bepaalde termen, posities, titels, omschrijvingen, etc. kunnen allemaal belangrijker worden.

Een voordeel dat we hebben is dat Google Instant in een beperkt aantal landen is uitgerold, maar nog niet in Nederland. Wij kunnen dus leren van andere landen en er zullen de komende tijd nog genoeg resultaten worden gepubliceerd, tips worden gegeven en gevolgen bekend worden gemaakt.

Wij houden het in ieder geval voor jullie in de gaten.

Heb je zelf nog een idee over de impact die Google Instant gaat hebben? Laat het vooral weten in het bericht, wij zijn benieuwd!

2 Reacties op “Google Instant: de effecten op zoekmachine marketing”

  1. Duidelijke uitleg en samenvatting van diverse andere stukken. Ik ga het nog wat verder strippen, zodat ik het als uitleg kan gebruiken om mijn marketing directer uit te leggen wat de gevolgen gaan zijn. Bedankt dus voor de post!

  2. @Diederik Martens: bedankt voor je opmerking en ik ben benieuwd hoe je marketing directeur hier mee om gaat. Succes!

Reageer