Wij zoeken een PHP programmeur

Google geeft en Google neemt

Googleneemtgeeft

Hoge bomen vangen veel wind. En klagen is makkelijk. Toch is het goed om kritisch te blijven. En hoewel Google ons blijft verblijden met nieuwe ontwikkelingen, extra features en een mooier design, raken we de laatste tijd ook een hoop kwijt. Jazeker, “Google giveth, and Google taketh away” is het nieuwe motto van de zoekmachinegigant. Soms doet ze het heel opvallend, maar vaak verkoopt Google het verlies aan mogelijkheden en data als “pluspunt”. Knap als je er mee weg komt, maar dat lukt minder en minder. Daarom een overzicht van enkele belangrijke data en tools die we kwijt zijn geraakt onder het mom van “vooruitgang”.

Zoekwoorddata

Eind vorig jaar maakte Google kenbaar dat het, voor ingelogde gebruikers, de zoekopdrachten gaat versleutelen en niet meer door gaat sturen naar websitestatistiekenpakketen zoals Google Analytics. Om de privacy van de ingelogde gebruikers te bewaken, aldus Google. Om Google+ te promoten, aldus ons. Daarbij “vergat” het te vermelden dat AdWords adverteerders deze zoekwoorddata nog wel vrolijk doorstuurt, of de gebruiker nu wel of niet ingelogd is. En vorige week werd bekend dat het deze versleuteling wereldwijd invoert. Ongetwijfeld om Google Search, Plus Your World (het vernieuwde Google concept) kracht bij te zetten.

En dat betekent dat we vanaf nu vaker bezoekers binnen zullen zien komen via (not provided). En waar Google nog sprak over “ongeveer 10% van de gebruikers zal ingelogd zijn”, zien wij de afgelopen anderhalve week toch al 30% (!) binnenkomen via versleutelde zoekopdrachten. Belangrijke data die we nu dus kwijtraken, om de “privacy te bewaken”.

Voor diegene die toch wat inzicht terug willen krijgen, lees dan “How to steal some ‘not provided’ data back from Google“.

Google Analytics snelheid

Eind februari maakte Google kenbaar Analytics te versnellen. Rapporten worden sneller geserveerd, zodat we minder lang hoeven te wachten. Ze hebben zelfs een laadbalk geïntroduceerd om de wachttijd te visualiseren.

Een goede ontwikkeling, ware het niet dat dat ten koste gaat van de accuraatheid van de rapporten. Om de rapporten sneller aan te kunnen leveren. Om deze snelheid te bewerkstelligen maken ze wel standaard gebruik van een kleine datasample dan voorheen: waar datarapporten voorheen gebaseerd werden op een steekproef van 500.000 bezoeken, gebeurt dat nu standaard op basis van 250.000 bezoeken. Deze instelling is aan te passen, maar weet dat Google nu standaard naar een kleinere steekproef kijkt.

Deze instelling is uiteraard vooral van belang voor hele grote websites die enorm veel verkeer aantrekken. Zolang de steekproef die Google selecteert goed in elkaar steekt is er weinig probleem.

Google Webmaster Hulpprogramma’s

Op 12 maart maakte Google zijn aanpassingen aan Google Webmaster Hulpprogramma’s kenbaar. Meer en beter inzicht in crawl errors. Waarbij rapporten duidelijker moeten worden en je als webmaster meer inzicht moet krijgen in de performance en problemen van je website. Belangrijke problemen, zeker wanneer je je website zo zoekmachinevriendelijk mogelijk wil maken. Een opschoning en verduidelijking van de rapporten is natuurlijk altijd prettig, maar de aanpassingen zijn helaas ook ten koste gegaan van waardevolle data!

Search Engine Land bracht de verloren functionaliteiten en inzichten in kaart. Zo konden we voorheen 100.000 url’s per error bekijken en downloaden. Dit is nu vermindert tot 1.000 url’s. Google geeft aan dat er geen werkzame manier was om 100.000 url’s door te spitten. Hallo? Excel? Een databestand met 100.000 regels is daarbij echt niet zo groot, vraag dat maar aan data analisten.

Daarnaast krijgen we nu ook minder informatie over redirect errors, kunnen we url’s met crawl errors niet meer eenvoudig massaal downloaden voor analyse, lijkt de soft 404 error niet meer gemeld te worden en beperkt het de meldingen omtrent robots.txt. Minder data geeft ons minder inzicht.

Privacy policy

Over minder inzicht gesproken, het nieuwe privacybeleid van Google geeft gebruikers wel erg weinig informatie. Om het gebruikers eenvoudiger te maken zeggen ze vaarwel tegen de 60 verschillende privacybeleidsdocumenten die ze hadden (voor ieder product) en hebben ze het in een handig beleidje gestopt. Toegegeven, ik (en velen met mij), lezen deze verklaringen niet, maar dat het de gebruikers een stuk minder controle en inzicht geeft is duidelijk. Waar je voorheen per Google-product privacy instellingen kon aanpassen scheert Google het nu maar over een kam. Take it or leave it. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken.

Minder inzicht geeft minder controle, en daar lijkt Google maling aan te hebben. Ze zeggen te streven naar een beter web, maar dat begint bij jezelf.

 

Reageer