Wij zoeken een PHP programmeur

Google +1: de impact op de zoekresultaten

Google plus one minus one

Groots was de aandacht gisteren voor Google +1. En terecht: wanneer Google een aanpassing aan zijn zoekmachine doet, dan is dat groot nieuws. Wereldwijd, maar zeker ook in Nederland, waar Google de enige zoekmachine is die telt (Bing, waar blijft gij?). Google+1 kreeg daarom de aandacht die het verdient, maar het deed mij wel wat denken aan Google Instant. Groots aangekondigd, veelbesproken, maar uiteindelijk (nog) geen grote impact op de zoekresultaten of het zoekgedrag. En dat lijkt voorlopig ook zo te zijn voor Google +1.

Google +1? Google +1!

Inception Google plus oneGoogle +1 is de “like” button van Google waarmee momenteel (op Google.com) zoekresultaten en advertenties ge-liked/ge+1’t kunnen worden. Lees ons blogbericht over Google +1 voor meer uitleg.

Gebruikers kunnen dus een zoekresultaat +1-en (of plussen) en mensen uit je sociale kring zullen dit dan zien. Zo zouden de zoekresultaten nog persoonlijker worden en daarmee ook kunnen variëren van persoon tot persoon. Erg lastig voor online marketeers die grip willen krijgen op hun posities in de zoekresultaten. Moeten we nu met zijn allen massaal websites gaan +1-en? Of mensen inhuren die dag en nacht zitten te plussen?

Google +1 roept een heleboel vragen en kritische kanttekeningen op, en wij bespreken er een paar. Om wat tegengewicht te geven.

De impact op de zoekresultaten

Misschien wel de belangrijkste vraag. De daadwerkelijke invloed op de zoekresultaten is nog niet bekend, maar het lijkt er op dat deze de komende tijd niet zo groot zal zijn. En dit statement komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daarom volgen hieronder een aantal belangrijke redenen waarom Google +1 geen (grote) impact zal hebben op de zoekresultaten, althans niet op de korte termijn. Deze statements zijn gebaseerd op meningen van experts wereldwijd, en lees daarom ook vooral de berichten die er bij staan, als je het volledige plaatje over Google +1 wilt krijgen.

(De redenen zijn in willekeurige volgorde)

Wie gaat er terug om een zoekresultaat te +1-en?

Wanneer je als gebruiker op een zoekresultaat klikt en het blijkt een spamresultaat, kan ik me voorstellen dat je deze met een klik zou willen blokkeren: de Personal Blocklist extension.

Wanneer je als gebruiker echter een zoekresultaat aanklikt en je vindt wat je zocht, dan is de kans wel erg klein dat je de moeite neemt om terug te gaan naar Google en het zoekresultaat te plussen.

Een goed argument van Raventools, die daarbij de suggestie geven van een extensie voor je browser, om zo een pagina te plussen. Daarbij komt er een +1-knop (net als de like-button) voor websites, wat een veel eenvoudigere manier lijkt om een pagina te plussen.

Lees: To Like or not to Like Google +1? That is the clichéd SEO question

De bruikbaarheid

Momenteel zwerven er drie user experiences rond:

  1. Geen Google Account of niet ingelogd
  2. Wel een Google Account en ingelogd. Geen geen Google Profile
  3. Ingelogd met een Google account en Google Profile.

Enkel personen met een Google Profile (3) kunnen zoekresultaten plussen. Gebruikers zonder profiel, maar met een account (2) zien wel de +1’s en persoonlijke aanbevelingen, maar kunnen zelf niet plussen. Gebruikers zonder Google Account en Profiel zullen enkel geaggregeerde +1 data zien in de zoekresultaten (bijvoorbeeld “10 mensen hebben dit geplusd)”.  Deze mooie breakdown komt van Search Engine Land en laat al zien dat de “full experience” slechts voor een select gezelschap Google gebruikers is weggelegd.

Als nieuwe gebruiker zul je dus een hoop stappen moeten ondernemen om te kunnen plussen. En ik moet eerlijk bekennen, ik kwam er gisteren zelf achter dat mijn Google Profile nog niet voldoende was ingevuld om dit te kunnen doen, en dus moest ik eerst wat extra informatie over mijzelf geven alvorens ik kon plussen.

Lees: Google’s +1 A Potential Boon To Paid Search Marketers

Het gebrek aan een community

Gisteravond zag ik mijn collega de vinger al tweetend op de zere pols leggen:

@resiever so Google has no community, just what I meant.Thu Mar 31 17:52:43 via TweetDeck

Bingo, spot on. En Jeroen is niet de enige die dit al opmerkte. In het artikel op State of Search zegt Mikkel de Mib Svendsen terecht dat het grote probleem met Google is dat ze GEEN community zijn. Mensen gaan niet naar Google om met anderen te connecten. Los daarvan: met wie zou je moeten connecten? Niet iedereen heeft een Google Account, en het percentage dat een goed ingevuld Google Profile heeft is niet bekend. Bij Facebook weten we dat er enorm veel gebruikers zijn. Deze gebruikers waren er voor dat de “Like-button” kwam. De kans op een succesvolle adoptie werd zo een stuk groter. Met meer dan 500 miljoen profielgebruikers was de kans groot dat de like-button aan zou slaan. Maar het aantal Google Account en Profile users ligt daar waarschijnlijk ver onder. Zonder community valt er niet te connecten. Google is (nog) geen Sociaal Netwerk, en voor het met een dergelijk initiatief komt moet het eerst mensen zien te verbinden.

Lees: Google +1: will it succeed? The experts don’t agree

Ik wil overzichtelijke, goede zoekresultaten

Nog een tweet, waarbij Barry Adams zijn mening geeft die waarschijnlijk door veel mensen wordt gedeeld:

@tomcritchlow I suppose we have diff views there, I want clean Google results. If I want friends’ input, I ask on Twitter/FB. :)Thu Mar 31 14:56:19 via TweetDeck

Mensen gebruiken Google omdat ze antwoord willen op een vraag. Ze willen het beste, vaak onafhankelijke antwoord. Voor antwoorden uit de sociale kring stellen mensen vragen op Twitter, Facebook of Hyves. Met een veel grotere community is daar ook een veel grotere kans dat je het juiste sociale” antwoord krijgt dat je zoekt. Maar het doel van Google is het geven van onafhankelijk juiste antwoorden. De +1 knop maakt de zoekresultaten mogelijk minder “correct” en daarnaast komt er wéér een optie bij en wordt het er niet overzichtelijker op.

Geen reden om Google +1 te gebruiken

Een ander pijnpunt is de toegevoegde waarde voor gebruikers. Peter Young geeft in het artikel op State of Search aan dat de Like-button een natuurlijke aanvulling was op een sociale community. Dit maakt het makkelijker om dingen te delen met je vrienden. Maar Google is geen sociale community, dus waarom zou ik iets gaan delen? Wie ziet het? Wat heb ik er aan? Momenteel nog weinig.

Lees: Google +1: will it succeed? The experts don’t agree

Gevaren aan +1 als rankingfactor

De factoren van het algoritme zijn te manipuleren/beïnvloeden. Met name sociale factoren hebben een grote kans om misbruikt te worden. Google is al tijden in het nieuws vanwege de penalties die het uit moet delen aan grote bedrijven wegens het schenden van het beleid omtrent het aankopen en onrechtmatig verwerven van links. Wanneer Google de +1’s gaat gebruiken als rankingfactor, zullen mensen vast manieren vinden om dit te manipuleren. Daarom lijkt het me dat het lang gaat duren voordat de impact op de zoekresultaten groot zal zijn.

Zolang de +1 niet massaal geadopteerd is is er geen “level playing field” waarbij iedereen dezelfde (of een eerlijke) kans heeft van slagen. En zoals Joost de Valk terecht opmerkt (wederom in het State of Search artikel): door momenteel enkel te kunnen +1-en in de zoekresultaten zullen zoekresultaten die hoog staat eerder een +1 krijgen dan andere zoekresultaten en hebben met name de topposities hier baat bij. “The rich get richer” zeg maar.

Lees: Google +1: will it succeed? The experts don’t agree

Kwaliteit, niet kwantiteit

SEOmoz praat al tijden over de invloed van social media op de zoekresultaten. Hoewel ik bij sommige van hun statements mijn vraagtekens zet, gaan ze wel dieper in op de autoriteit van een gebruiker. Want wat zegt het nu als 100 mensen een zoekresultaat/webpagina geplusd hebben? Kwantiteit hoeft niet alles te zeggen. Zeker ook omdat kwantiteit, net als bij links, makkelijker te manipuleren is dan kwaliteit. Voordat +1 echt invloed gaat krijgen zal Google hier ook wel over nagedacht hebben. De “autoriteit” van een persoon gebruiken om de kwaliteit van de plusjes te beoordelen is een interessante optie. Zo kan de +1 van iemand meer waard zijn als:

  • Een volledig ingevuld profiel heeft
  • Ook een YouTube en Gmail account heeft
  • Een grote sociale kring heeft
  • Heb je een Analytics account en AdWords account
  • Zit je niet zomaar je eigen websites te plussen?

Dergelijke informatie kan helpen bij het verifiëren van de echtheid van een Google Profile gebruiker en de plusjes van een dergelijke gebruiker zouden meer impact kunnen hebben. Zo’n volledig uitgebouwd profiel is lastiger te vervalsen. Een natuurlijke link van een autoritaire website is meer waard, een plusje misschien ook. Voorlopig is echter het nog niet zover, en lijkt het er op dat kwaliteit nog niet echt meegenomen kan worden.

Lees ook: Google +1 and the rise of Social SEO

Het is niet te spellen!

Ok, geen echte reden, maar ik irriteer me er nu al aan. Ik heb in dit artikel al gepraat over:

  • +1-en
  • plussen
  • ge-+1’t
  • geplusd
  • de +1’s

Zolang er geen eenduidige schrijfwijze is, hoop ik dat het nooit aanslaat ;)

Slot

Op basis van alle blogberichten, statements en meningen die ik voorbij heb zien komen kan ik concluderen dat het nog lang kan duren voordat Google +1 een succes gaat worden, laat staan dat het een significante impact gaat hebben op de zoekresultaten. Zonder community geen acceptatie en adoptie, en voorlopig is dat toch echt het struikelblok voor Google: het is geen sociaal netwerk, het is een zoekmachine. Google +1 heeft zeker potentie, en de invloed op de advertenties kan mogelijk wel wat groter zijn (maar dat is voor een andere keer), maar voorlopig zie ik Google +1 weinig teweegbrengen.

2 Reacties op “Google +1: de impact op de zoekresultaten”

  1. Jan Broos zegt:

    Is dit niet gewoon een 1 april grap? Gister gereleased, de +1 knop….

  2. @Jan Broos: ik heb dit vanochtend ook gekscherend gezegd, en Google zou ons allen beet hebben als het echt een grap blijkt te zijn, maar het lijkt er op dat Google +1 echt is en “here to stay”.

    Bekijk ons vorige bericht zodat je er zelf mee aan de slag kan. Google is al tijden op zoek naar een manier om voet aan de sociale grond te krijgen, en dit is hun nieuwste poging, waarbij ze hun zoekmachine (sterkste product) inzetten.

    Mocht het echt een grap blijken dan hebben ze iedereen tuk, maar voorlopig gaan we uit van de echtheid van +1.

Reageer