Wij zoeken een PHP programmeur

Google -1: Bing en Facebook doen er een schepje boven op

Google -1 - Bing Facebook

We gaven al aan dat we Bing wat meer in de gaten gingen houden. Microsofts’ zoekmachine is de grootste (westerse) concurrent van Google en knabbelt in Amerika aan het marktaandeel van Google. In Nederland merken we hier nog niks van, ook omdat Microsoft Europa (en Nederland) toch wat links laat liggen. Maar dat er hard gewerkt wordt aan de zoekmachine Bing, dat is duidelijk. Eind vorig jaar besloten Bing en Facebook de handen in een te slaan, tot ergernis van Google. Social Media is nog steeds de zwakke plek van Google en wordt daarnaast gezien als een van de grote invloeden voor search de komende tijden. Google besloot terug te slaan met +1, maar Bing en Facebook zetten nu al de volgende stap.

Google +1

Eind maart kondigde Google +1 aan: een eigen like-button voor het web. Momenteel enkel nog voor diegene die zich middels hun Google Account hebben aangemeld voor het experiment op Google.com, maar binnenkort ongetwijfeld voor iedereen beschikbaar. Met Google +1 kunnen mensen zoekresultaten en pagina’s op het web een +1 meegeven (lees “liken”). En hoewel dit momenteel nog geen invloed heeft op de zoekresultaten zal dit ongetwijfeld in de toekomst wel het geval zijn.

Toch heeft Google een gebrek aan sociale data en zal het met +1 vrijwel vanaf nul moeten beginnen. Bing daarentegen heeft dankzij de samenwerking met Facebook toegang tot het meest gebruikte sociale netwerk van de wereld. En waar Google met +1 naar toe wil, is Bing al klaar voor de integratie van sociale data en search.

Bing en Facebook gaan verder

Gisteren maakte Bing bekend dat de zoekresultaten nu echt gevoed worden door Facebook. De zoekresultaten worden nu een stuk persoonlijker. Je zult zien wanneer jouw Facebook-vrienden een pagina geliked hebben. Ook zal er worden aangeven hoeveel mensen iets geliked hebben, ongeacht of het Facebook-vrienden zijn.

De achterliggende gedachte is duidelijk. Bing zelf zegt dat onderzoek heeft uitgewezen dat 90% van de mensen advies van familie en vrienden gebruikt bij het maken van beslissingen. Door de adviezen van anderen (de likes) te zien in de zoekresultaten zullen mensen eerder de, voor hun, juiste zoekresultaten vinden en kunnen ze sneller beslissingen maken.

Afbeelding van Bing.com

Daarnaast bieden Bing en Facebook de gebruikers nog andere mogelijkheden, zoals:

  • Het delen van shopping resultaten op Facebook om zo advies in te winnen
  • Het tonen van Facebook-vrienden in de buurt van een locatie waar je naar zoekt
  • Een uitgebreider Facebook profiel in Bing wanneer je naar een persoon zoekt
  • Flight deals: als je een stad leuk vindt kan Bing je reisaanbiedingen sturen
  • Gedeelde boodschappenlijsten

Bekijk hier de mogelijkheden van Bing en Facebook’s samenwerking:

Invloed op de zoekresultaten

Waren we bij Google nog niet helemaal overtuigt dat +1 op korte termijn een impact zou hebben op de zoekresultaten, weten we nu zeker dat dit wel het geval is bij Bing:

Bing delivers a more personalized search experience by using the interests shown by your friends. Now you won’t miss potentially interesting information that may have been buried deep within the search results. Bing will surface results, which may typically have been on page three or four, higher in its results based on stuff your friends have liked. And, how often do you go beyond page one of the results?

Let wel: het gaat hier om gepersonaliseerde zoekresultaten en deze zijn uiteraard per individu verschillend.

Waarom heeft dit dan wel een impact op de zoekresultaten en +1 (nog) niet? Dat heeft alles te maken met de wereldwijde adoptiegraad van Facebook: mensen zijn al massaal aanwezig op Facebook, delen veel met vrienden en zijn gewend aan het liken. Bij +1 is dit nog niet het geval (en ook nog niet mogelijk).

Illustratief hiervoor was misschien wel de Google +Like button die na de aankondiging van +1 gemaakt werd: “voeg een Facebook like button toe aan de zoekresultaten”. Een sneer in het gezicht van Google, en nu heeft Bing daadwerkelijk deze optie in haar eigen zoekmachine.

Privacy en gebruik

Bing gaat in het blogbericht nog dieper in op de nieuwe gebruikersmogelijkheden. Privacy zou geen issue zijn en naar eigen zeggen heb je controle over wat je wel en niet deelt en kun je gepersonaliseerde zoekresultaten eenvoudig uit en aan zetten.

Om gebruik te maken van de mogelijkheden van Facebook in Bing zul je de Bing Toolbar moeten installeren en ingelogd moeten zijn in Facebook.

Too little too late for Google?

Google heeft de +1 button voor websites en de zoekmachine al gedemonstreerd op het Google I/O conference.  De integratie met Webmaster Hulpprogramma’s en de statistieken zijn welkome toevoegingen.

Is het dan ook echt te laat voor Google? Een lastige vraag. Bing heeft dankzij de samenwerking met Facebook een erg krachtige partner verworven. Precies de partner die Google ook zou willen en waar Google momenteel mee aan het bakkeleien is. Facebook is boos omdat Google data van Facebook “steelt” en huurde een PR-bedrijf in om een lastercampagne te beginnen.

Het gebrek aan een sociaal netwerk en sociale data staat het succes van Google +1 in de weg. Zonder gebruikers zullen de zoekresultaten van Google niet persoonlijker kunnen worden.

Toch is het zo dat Bing nu ineens de strijd doet kantelen. In Europa is Bing nog steeds sterk ondervertegenwoordigd en daarnaast lijkt het er op dat Bing financieel gezien het niet al te best doet.

Business Insider meldt dat voor iedere dollar die Bing genereert via een nieuwe zoekopdracht die het aankoopt/verkrijgt, betaalt Bing 3 dollar. Bing zou dan ook 5,5 miljard euro per jaar spenderen om 3 miljard op te halen.

Business Insider is dan ook van mening dat Microsoft zich op de verkeerde markt heeft gestort (zoekmachines) en ondertussen door een echte, directe concurrent (Apple) wordt voorbijgestreefd.

Wel zet Bing grote stappen dankzij de samenwerking met Facebook. Ook lijkt er een samenwerking te komen tussen Bing en de Chinese zoekmachine Baidu (marktaandeel van 75% in China) en krijgt het er mogelijk weer een krachtige partner bij.

Conclusie: let the games begin.

Reageer