Wij zoeken een PHP programmeur

Bing test het ondenkbare

Bing test het ondenkbare

Advertenties tussen de organische zoekresultaten. Zijn ze gek geworden bij Microsoft? Net als Google heeft ook Bing dagelijks diverse testen lopen waarbij gebruikers een gewijzigde zoekresultatenpagina zien. Sommige wijzigingen zijn marginaal en vallen de reguliere gebruikers niet eens op. Andere wijzigingen zijn groter. Maar Bing doet het ondenkbare en propt advertenties tussen de zoekresultaten. Shaking my head Bing, shaking…my…head!

De test

Uiteraard hebben wij de test zelf niet gezien. In Nederland wordt immers enkel Google gebruikt en Bing speelt hier geen rol. Maar in de Verenigde Staten, waar Microsoft voet aan de grond probeert te krijgen, heeft Bing wel een (klein) aandeel van de markt weten te bemachtigen. Daarom werd de test ook vrij snel opgepikt en Search Engine Roundtable deed verslag en toonde het volgende screenshot:

Behalve een klein “ad” icoontje valt het, in eerste instantie, nauwelijks op dat het om advertenties gaat. ‘In eerste instantie’, omdat gebruikers van zoekmachines de zoekresultaten snel scannen en binnen enkele seconden op een resultaat klikken. Yahoo! bleek dit vroeger al te doen, maar stopte hier wijselijk mee in 2009. Bing heeft toegegeven dat het enkel om een test gaat en wanneer de gebruikerservaring van een test niet goed blijkt te zijn gaat het hele verhaal niet door.

Complete verbijstering

Ik ben compleet verbijsterd dat een zoekmachine die Google wil verslaan (of in ieder geval marktaandeel wil afpakken) een dergelijke test uitvoert. Als het Google zelf was geweest wat ik waarschijnlijk nog verbaasder geweest, dat terzijde. Natuurlijk, ik snap dat het invoegen van de advertenties kan zorgen voor meer clicks op de advertenties omdat mensen de advertenties als organisch resultaat zien. En extra clicks zorgen voor extra inkomsten.

Maar het gaat hier om gebruikersbedrog. Ja, bedrog! De gebruiker gaat er van uit dat de zoekmachine de meest relevante resultaten laat zien, op basis van een complex, onafhankelijk algoritme. Het komt bijna neer op het kunnen betalen voor de organische zoekresultaten. Alle onafhankelijkheid is weg, en daarmee ook de kwaliteit van de zoekresultaten.

Ik ben al vaak genoeg boos geweest op Google, omdat de AdWords advertenties steeds meer de organische resultaten wegdrukken (lees ook: ‘De groeiende invloed van AdWords in de zoekresultaten‘ van mijn collega Jeroen van Eck). Ook de visuele aanpassingen zorgen er vaak voor dat de advertenties minder goed opvallen of meer ruimte innemen (ligt het aan mij of worden de topadvertenties steeds lichter geel?).

Maar Google snapt gelukkig nog dat mensen de zoekmachine gebruiken vanwege de goede resultaten. Door zo relevant mogelijke zoekresultaten te serveren houd je de gebruikers tevreden en komen ze terug. En het massale gebruik van de zoekmachine zorgt ervoor dat het advertentieplatform zo succesvol kan zijn. Ga je hier nu mee sjoemelen verpest je de kwaliteit van je zoekresultaten en wordt de gebruikerservaring minder. En dit zorgt voor minder gebruik, en daardoor uiteindelijk voor minder advertentieinkomsten. DUH.

En wie weet, misschien, over een paar jaar zijn we niet anders gewend en blijkt het wel een geweldige user experience te zijn om advertenties tussen de gewone resultaten te zien. Maar ik zie het niet, echt niet. Mijn collega schreef eerder: Bing timmert aan de weg in 2011, maar aan welke weg? Nou, een doodlopende.

Reageer