Wij zoeken een PHP programmeur

Bing en Facebook maken zoekresultaten nog persoonlijker

Bing en Facebook maken zoekresultaten nog persoonlijker

Op onze blog praten we vaak over zoekmachines en daar bedoelen we eigenlijk altijd Google mee. Met een 94% marktaandeel in Nederland is Google hier haast synoniem aan “zoekmachine”. Er zijn echter meer zoekmachines die aan de weg timmeren en in Amerika lukt het iets beter om aan de poten van Google te knagen. Microsoft’s zoekmachine Bing is een van de serieuzere “concurrenten” en heeft potentie en wij volgen de concurrentiestrijd dan ook met grote interesse. Bing en Facebook hebben kenbaar gemaakt nog meer samen te gaan werken om de zoekresultaten van Bing te personaliseren. Facebook als partner van Bing en een verbeterde personalisering van de zoekresultaten is een sterke zet van Bing, maar wat kan Google daar tegenover stellen?

Bing

In Nederland is Bing, net als haar voorganger Live Search, dus amper bekend. Dit wil niet zeggen dat Microsoft en Bing niet hard aan de weg timmeren. Zo gooide zij hoge ogen met haar versie van Street View, Street Slide. Toch is het niet gek dat Nederlanders weinig (zeg maar gerust: geen) gebruik maken van Bing. Het pleidooi van Remi van Beekum “Dear Bing, could you please crawl my website” spreekt dan ook boekdelen. Bing doet er soms maanden over om Nederlandse sites te indexeren, met als gevolg dat, voor Nederlandse gebruikers, de database achter loopt en mogelijk niet de beste suggesties geeft.

In Amerika is Bing dus echter wel hard aan het werk om iets van Google dominantie in de zoekmachine wereld af te snoepen. En met de nauwere samenwerking met Facebook trotseert zij Google dan ook op wat sommigen zien als haar achilleshiel: social!

Google probeert al tijden ook op Social Media gebied voet aan de grond te krijgen, maar veel van haar pogingen worden nauwelijks opgemerkt. Wie heeft er gehoord van de profielensite Orkut? En Google Buzz kreeg van het begin af aan al met sterke tegenstand te maken door mensen met een Google Account automatisch toe te voegen aan Buzz met de “opt-out” optie (in tegenstelling tot mensen te laten kiezen of zij wel aan Buzz toegevoegd willen worden).

Bing en Facebook

De verbeterde samenwerking tussen Facebook en Bing gaat ervoor zorgen dat zoekresultaten in Bing gepersonaliseerd worden. De aanbevelingen (“i like this” of “vind dit leuk”) van je vrienden worden toegevoegd aan de zoekresultaten. Wanneer je iets zoekt op Bing zul je de profielfoto’s van je vrienden zien naast pagina’s die zij leuk vinden:

Daarnaast is er ook het zoeken naar personen verbeterd: wanneer je iemand zoekt zul je eerder resultaten krijgen van personen die dicht bij jouw sociale kring staan. Het wordt daarbij ook makkelijker om snel iemand te voegen aan je netwerk via Bing.

Voor meer informatie, bekijk de discoverbing pagina en onderstaande video:
Get Microsoft Silverlight

Uiteraard roept dit ook weer privacy vragen op. Gebruikers van Facebook zullen enkel wanneer zij ingelogd zijn gepersonaliseerde zoekresultaten zien in Bing. Ook kun je in je privacy instellingen aangeven wat je wel en niet wilt delen.

De toekomst van search

Social media heeft een prominente plaats gekregen op het internet en in het dagelijks leven van mensen. Social media is de hype dan allang voorbij en het internet wordt alsmaar socialer. Facebook is momenteel het krachtigste kanaal en heeft zelfs Google voorbijgestreefd in het aantal bezochte pagina’s per dag in Amerika. Een betere integratie tussen social media en het internet, en daarmee een nog socialer internet, zien we steeds meer en dit zal enkel blijven toenemen. Bing heeft een ijzersterke partner gevonden in Facebook om haar zoekmachine persoonlijker te maken.

Mensen kijken naar vrienden en familie bij het maken van beslissingen: hun meningen zijn belangrijk. Bing speelt hier dus goed op in door haar in haar zoekresultaten al aan te geven wie van je sociale kring een pagina leuk vind.

Verandering zoekresultaten

Op dit moment is het nog lastig te zeggen of en hoe de gepersonaliseerde zoekresultaten (ook wel “Liked results”) invloed gaan hebben op de rangschikking en ranking. Search Engine Land laat echter zien dat er een aparte sectie onderaan de pagina komt met “Liked by your Facebook friends” en dat het geen invloed heeft op de “reguliere” resultaten en de volgorde daarvan. Er wordt als het ware een schil gelegd over de zoekresultaten van Bing met Facebook eigenschappen.

Daarnaast merkt Search Engine Land ook op dat zij nog weinig zoekresultaten zagen waar een persoonlijke touch aan zat. Het internet is immers immens groot, en de kans dat veel van je vrienden of familie dezelfde pagina én aangegeven hebben dat ze het leuk vinden is niet zo heel groot.

Toch is dit weer de volgende stap in het personaliseren van de zoekresultaten en het internet en ongetwijfeld gaan Bing en Facebook hier de komende tijd aan sleutelen en nieuwe features toevoegen.

En Google dan?

Ook Google zit natuurlijk niet stil. Google is, in haar testomgeving Labs, al tijden aan het experimenteren met Google Social Search, wat sterk lijkt op de samenwerking tussen Bing en Facebook. Daarnaast heeft Facebook niets gezegd over exclusiviteit, waardoor mogelijk ook Google de samenwerking kan aangaan met deze social media grootmacht. Sluit Google dan ook vooral niet uit en we verwachten dat ook op dit vlak Google de komende tijd meer van zich zal laten horen.

1 Reactie op “Bing en Facebook maken zoekresultaten nog persoonlijker”

  1. Veilig Varen zegt:

    Goede post en interessant voor de toekomst! Meteen gebookmarked

Reageer