Wij zoeken een PHP programmeur

Links in tweets: geen directe invloed op rankings, maar onderschat de indirecte invloed niet

twittergoogle

Hoewel de invloed van social media op vindbaarheid in zoekmachines de laatste tijd een veel besproken onderwerp was, kwam er afgelopen week een opmerkelijke uitspraak van SMX West. Matt Cutts bevestigde daar dat links in tweets momenteel geen directe invloed hebben op de rankings van pagina’s in de organische zoekresultaten van Google. Een link in een tweet zorgt er dus niet direct voor dat de pagina waar naar gelinkt wordt hoger terug komt in de organische zoekmachine van Google.

Toch zijn er de afgelopen tijd een aantal onderzoeken geweest (onder andere van SEOmoz) die wel de suggestie hebben gewekt dat het plaatsen van een link in een tweet invloed heeft op de vindbaarheid van die pagina in de zoekmachines. Hoewel het volgens Google dus geen directe invloed heeft, is er altijd nog de indirecte invloed die wel een grote rol kan spelen.

Tweets op websites

Er zijn veel websites die tweets op hun website opnemen, bijvoorbeeld www.huldehulde.nl. De links die daar op staan worden vaak wel gewoon geïndexeerd en gevolgd door zoekmachines. Hoewel de invloed van dit soort website zeer tijdelijk is, zal het wel invloed hebben. Aangezien veel van de eerder genoemde onderzoeken over een kortere periode plaatsvonden zou dit wel eens effect kunnen hebben gehad op de resultaten.

Daarnaast zijn er al steeds meer manieren om tweets direct te integreren in websites via tools als BlackbirdPie. Hierdoor kunnen tweets die interessant zijn in blogberichten en pagina’s geïntegreerd worden, waarbij de links in een tweet direct overgenomen worden. Hoewel dit iets stabielere links zijn, worden deze links wel vaak voorzien van een nofollow-attribuut, waardoor zoekmachines ze juist weer niet volgen.

Google bevestigt: links in tweets momenteel GEEN ranking factor: http://selnd.com/dWgNPi8:23 AM Mar 15th via TweetDeck

De linkers bereiken

Twitter is natuurlijk een ideale manier om de mensen in je doelgroep te bereiken die berichten verder verspreiden op hun blogs en websites. Als je flink actief bent op Twitter bouw je waarschijnlijk ook een groot netwerk op van gelijkgestemden. Dit zullen mensen zijn die waarschijnlijk ook (een deel van) je interesses delen. Wanneer je dus interessante informatie in een tweet verspreid met een link naar een uitgebreidere bron erbij, heb je ook kans dat deze mensen dit op hun websites gaan plaatsen. Links zullen zich automatisch verder verspreiden.

Sociale personalisatie

Hoewel links in tweets geen directe invloed hebben op de positie van pagina’s in zoekresultaten hebben ze wel invloed op de personalisatie van zoekresultaten in Google. Wanneer iemand uit jouw sociale netwerk een link heeft gedeeld op Twitter, zal dit in Google getoond worden en zal het resultaat hoger in jouw zoekresultaten getoond worden. Hoe meer mensen jouw tweet met link dus delen, hoe meer het resultaat in gepersonaliseerde resultaten vertoond zal worden.

Slot

Ondanks het feit dat links blijkbaar geen directe invloed hebben op rankings, kunnen ze indirect wel een grote invloed hebben. Daarnaast is het niet onwaarschijnlijk dat links in tweets in de toekomst wel invloed op de rankings gaan krijgen. Maar dat zal waarschijnlijk heel geleidelijk gaan, vanwege het gevaar van spam. Toch kan social media een belangrijk onderdeel van een SEO strategie zijn.

6 Reacties op “Links in tweets: geen directe invloed op rankings, maar onderschat de indirecte invloed niet”

  1. Jedidja zegt:

    Ik denk dat het logisch is dat links in tweets geen invloed hebben, want anders dan gingen alle bedrijven om de minuut iets posten met een link naar hun site. Dat doen velen nu ook al, al zei het iets minder frequent.

    Even een beetje off-topic. Je schrijft:

    “Hoewel dit iets stabielere links zijn, worden deze links wel vaak voorzien van een nofollow-attribuut, waardoor zoekmachines ze juist weer niet volgen.”

    Als zoekmachines een link niet volgen, dan zou er toch ook geen waarde aan zo’n link worden gegeven? Of zie ik dat verkeerd?

    In een backlinkanalyse van mijn website, heb ik nofollows ertussen, die toch enige linkwaarde hebben. Bijna het dubbele van een link die ik op een dochter startpagina.nl heb.

    Kun je hiermee dan zeggen dat “zoekmachines ze wél volgen”?

  2. @Jedidja Als zoekmachines de verzender van een tweet een soort autoriteit zouden kunnen toekennen, zoals ze dat met PageRank voor pagina’s doen, dan zou een link in tweet prima invloed kunnen hebben. Waarschijnlijk hebben ze nu nog niet helemaal door hoe ze dit moeten doen.

    Wat ik met de opmerking over nofollow wil zeggen is dat het inderdaad stabielere links zijn, maar dat ze vaak een nofollow-attribuut hebben en daardoor vrijwel waardeloos worden. Het is dus wel belangrijk om in de gaten te houden dat een groot deel van die links uiteindelijk niet veel waard is. Maar er zullen ook links bij zitten die wel gewoon gevolgd worden.

  3. Jedidja zegt:

    @Jeroen Dus je wilt zeggen dat een nofollow link wel een goede linkwaarde kan hebben, maar dat door de nofollow die waarde geen invloed heeft?

    Wat de tweets betreft: als verzender van veel tweets met links naar je eigen site, zal Google ws geen autoriteit aan je toekennen. Tenminste, dat hoop ik. Ander wordt het echt een spelletje van wie plaatst er de meeste tweets.

  4. Will Salden zegt:

    @Jeroen ik ben erg benieuwd naar de link waarin Mat Cutts bevestigd dat Twitter geen invloed heeft op de organische resultaten. Ik ben namelijk van mening dat tweets wel degelijk een toevoeging zijn op een goede SEO strategie. Mits een tweet geoptimaliseerd is en door de juiste mensen (met Autoriteit) wordt geretweet is het denk ik wel degelijk van waarde.

  5. @Will Salden: ik heb even de link naar het blogbericht toegevoegd, maar op de SMX conferentie gaf Matt Cutts het volgende aan:

    “Matt said he had asked Amit Singhal, who heads Google’s core ranking team, if this was possible. He said that Amit confirmed links in tweets is not currently part of Google’s rankings so the conclusions drawn by the post were not correct.”

    Tweets hebben dus geen directe invloed op de posities in zoekresultaten. Ze hebben echter zeker hun waarde binnen Search/Online Marketing, zoals Jeroen hier uitlegt. Een tweet kan ervoor zorgen dat je content sneller gevonden wordt door zoekmachines, verspreid wordt, gelinkt wordt, etc. Het kan een goede aanvulling zijn op je huidige online marketing mix. Maar momenteel hebben ze dus geen directe invloed.

  6. […] Met juweeltjes als “Een concurrerende online markt betreden: wees creatief“, “Links in tweets: geen directe invloed op rankings, maar onderschat de indirecte invloed niet“, de onlangs geplaatste “Niet-SEO SEO checklist” en, misschien wel zijn beste, […]

Reageer