Wij zoeken een PHP programmeur

Google Place Search: je nieuwe GPS op het web

Google Place Search

Het begint bijna vervelend te worden, hoe vaak Google iets nieuws presenteert. Vorige week gaven we jullie al een samenvatting van een aantal experimenten met zoekresultaten. Daarbij gaven we al aan dat Google de zoekresultaten steeds meer afstemt op de geografische locatie van de gebruiker. Lokale zoekresultaten worden steeds belangrijker, worden vaker gepresenteerd en nemen daarbij ook vaak een groter gedeelte van de resultaatpagina in beslag. Deze week werd bekend dat lokaal adverteren gestimuleerd werd met Google Boost, en nu komt Google met Place Search.

Promotie binnen Google

Begin deze maand werd bekend dat Marissa Mayer, de Vice President of Search Products van Google, en ook een van de bekendste gezichten van het bedrijf, de overstap maakte waar ze de leiding krijgt over de lokale diensten. Search Engine Roundtable vroeg zich nog hardop af of het om een promotie of degradatie ging, maar iedereen was het er toen al over eens: Google gaat nog meer werk maken van Local Search. En gezien de veranderingen de afgelopen tijd (en alleen al deze week) zien we hoe sterk de zoekmachine gigant inzet op Local Search.

Google Place Search

Een van de experimenten die we vorige week in onze blogpost bespraken was de Google Maps integratie in de zoekresultaten en de verdere lokalisering van de zoekresultaten. Deze integratie is nu officieel dankzij de toevoeging van Google Place Search.

Met Google Place integreert Google lokale resultaten nog meer met gewone zoekresultaten. Voorheen was er de integratie met Google Maps (een kaart in de zoekresultaten en in het linkermenu de “maps” optie), nu wordt dit vervangen door Google Place Search (en “plaatsen” in het menu). Wanneer het voor Google duidelijk is dat iemand gebaat is bij enkel lokale resultaten zullen deze de resultatenpagina domineren. Zo levert de zoekopdracht “cafetaria” voor ons het volgende resultaat op:

Bij twijfel zal Google eerst normale resultaten laten zien, gevolgd door lokale resultaten. De zoekopdracht “musea” laat ons het volgende zien:

We zien dus eerst reguliere zoekresultaten, gevolgd door lokale resultaten.

Wat bij beide zoekopdracht opvalt is dat Google nu niet meer de Google Map (met locaties) in de organische zoekresultaten laat zien, maar deze rechts geplaatst heeft (net als bij het experiment).

Daarnaast is de verticale zoekfunctie “Plaatsen” of “Places” toegevoegd, waarbij de gebruiker enkel lokale resultaten krijgt. Zo krijgen we bij “supermarkt” de volgende resultaten bij Plaatsen:

Gevolgen van Place Search

Google richt zich meer en meer op lokaal. Niet alleen stelt het bedrijven in staat eenvoudiger lokaal te adverteren met Google Boost, met Google Place Search laat Google zien dat het nog veel verder wil gaan met het lokaal maken van de zoekresulaten. Het hebben van een fysiek adres wordt daarmee steeds belangrijker. Bij algemene zoekopdrachten worden lokale resultaten steeds dominanter en web-only bedrijven kunnen daar wel eens last van krijgen. Om zonder fysiek adres toch zichtbaar te zijn bij zoekopdrachten die een sterk gelokaliseerde resultaatpagina geven, wordt je bijna verplicht om te gaan adverteren via Google AdWords.

Daarbij valtwel op dat de kaart naar rechts is geplaatst, waardoor de advertenties lager terug komen. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen websites scannen in een F-patroon. De kaart zal dus meer opvallen en advertenties aan de rechterkant minder. Een toppositie bij de advertenties wordt voor adverteerders meer en meer een must, wat voor Google natuurlijk ideaal is.

Daarnaast is het verstandig om als bedrijf je Google Places pagina (voorheen Google Bedrijvencentrum) zo goed mogelijk in te vullen en hier zoveel mogelijk informatie over je bedrijf te vermelden. Recensies, openingstijden, goede categorieën: het geeft Google meer informatie over jou als lokaal bedrijf en dit kan je helpen bij het vertonen van de, nu steeds belangrijker wordende, lokale resultaten.

UPDATE: vanaf vandaag (28 oktober 2010) is Google Place Search live en zul je dit tegenkomen wanneer je gebruik maakt van Google.

2 Reacties op “Google Place Search: je nieuwe GPS op het web”

  1. De bedoeling is goed, namelijk dat de zoekresultaten nog gerelateerder voor de gebruiker zijn. Echter wordt er over het hoofd gezien dat lang niet alle zoekopdrachten locatie afhankelijk zijn.

    Voorbeelden:
    Voor online bestellingen maakt een gebruiker het vaak niet uit waar het product vandaan komt.
    of
    Voor een bedrijf dat graag de beste marketing specialist wilt inhuren en daar voldoende budget voor nodig hebben maakt het vaak ook niet uit waar het bedrijf gevestigd is.

    groeten,

    Stijn Driessen

  2. @Stijn Driessen: je hebt gelijk dat niet alle zoekresultaten afgestemd moeten worden op de locatie van de gebruiker omdat de zoekresultaten dan te beperkt worden. Google probeert daar in principe wel op in te spelen door voor bepaalde zoekopdrachten wel (zoals cafetaria) lokale zoekresultaten weer te geven en voor andere (marketing specialist) geen lokale resultaten met kaart weer te geven.

    Ze zullen dit ongetwijfeld gaan finetunen zodat ze nog beter weten wanneer lokale resultaten wel en niet zinvol zijn voor de gebruikers.

    Dus ze zien niet over het hoofd dat niet alle zoekresultaten locatie afhankelijk zijn, ze proberen het alleen wel meer en meer.

Reageer