Wij zoeken een PHP programmeur

Google kijkt nu ook naar de lay-out van je website

google-eyes

Sinds de Panda update is Google meer gaan focussen op de kwaliteit van pagina’s. Waar dat tot nu toe ging om de inhoud van de pagina’s en allerlei indirecte signalen gaat Google nu ook kijken naar de lay-out van een pagina. Google geeft in de aankondiging van deze algoritme-update aan dat het hierbij met name gaat om websites waarbij de content moeilijk te vinden is tussen de advertenties.

Als je als gebruiker eerst door een lijst van advertenties moet scrollen voordat je bij de daadwerkelijke content komt ziet Google dat als een slechte gebruikservaring. Websites die dus weinig content ‘boven de vouw’ hebben lopen hierdoor een risico. Maar Google geeft ook aan dat het hier moet gaan om excessief gebruik van advertenties.

Deze update aan het algoritme heeft volgens Google waarschijnlijk effect op minder 1% van de zoekopdrachten wereldwijd. Google geeft met deze update nogmaals aan dat het belangrijk is om een goede gebruikservaring na het te streven als website. Het is daarom ook geen verrassing dat Google verder gaat met de strijd tegen resultaten van lage kwaliteit voor de gebruikers.

Is Google dan geen tekstvreter meer?

Wat wel opvallend aan deze update is, is dat Google aangeeft dat ze naar webpagina kunnen kijken zoals een gewone gebruiker. Waar we Google heel lang hebben gezien als pure tekstvreter, blijkt nu dat Google wel degelijk kijkt naar de lay-out van pagina’s.

De eerste aanwijzingen hiervoor zagen we met de instant previews in de zoekresultaten. Dit zijn niet puur screenshots, maar hier wordt ook in aangegeven waar de zoektermen op de pagina aanwezig zijn. Google kon de pagina dus echt al zien.

Het lijkt erop dat Googlebot niet langer blind is.

Met deze aankondiging laat Google voor het eerst echt zien dat ze naar websites kijken. Googlebot zou daarmee best wel eens een ‘headless browser’ kunnen zijn (zie ook: Just How Smart Are Search Robots? van SEOmoz). Waarschijnlijk is de technologie hiervoor gebaseerd op Google Chrome, de browser van Google. Deze zorgt ervoor dat de robots dus hele pagina’s in kunnen laden zoals een browser dat kan.

Dit zorgt ervoor dat Google niet alleen pagina’s kan zien als een gewone gebruiker, maar brengt nog een aantal andere potentiële mogelijkheden met zich mee. Deze worden in het artikel van SEOmoz ook mooi benoemd. Googlebot zou dus ook meer met JavaScript, Flash, formulieren, etc. kunnen dan oorspronkelijk altijd werd aangenomen. Een belangrijke ontwikkeling dus die nu dus enigszins bevestigd is door deze update van Google

Hypocriet?

Als laatste wil ik nog even ingaan op de hypocrisie van deze update van Google. We zien in de zoekresultatenpagina’s van Google namelijk een steeds groter deel van deze pagina’s gevuld worden met advertenties. Daar is ook al meerdere keren door ons over geschreven. De tweede reactie op de aankondiging van Google zegt het eigenlijk allemaal:

Now perhaps you could explain why it’s acceptable for Google to go ahead with this “not a very good user experience” approach to above-the-fold ads in their own search result pages, but when small businesses do the same they suffer loss of revenues because of your hypocritcal policies? You are starving small websites of the opportuniy to earn revenue while creaming it off yourself.

Matt, I don’t think Google should be judging any site by a set of critea that they are not prepared to judge their own site by.

Als je er op die manier naar kijkt, dan lijkt deze update wat ons betreft wel wat hypocriet. Aan de andere kant bevordert het waarschijnlijk wel de kwaliteit van de zoekresultaten, dus is het misschien toch wel een goede ontwikkeling. Wat vinden jullie?

3 Reacties op “Google kijkt nu ook naar de lay-out van je website”

  1. Googles belangrijkste reden voor deze update is de strijd tegen affiliates. Hier houdt Google niet zo van. Of dat gerechtvaardigd is, is maar de vraag.

    Toch lijkt het me goed dat Google iets meer naar de lay out van de website gaat kijken. Puur voor de gebruiker die gewoon een keurig zoekresultaat wil. Uiteindelijk is de user experience de reden dat Google gebruikt blijft worden als belangrijkste zoekmachine, wat weer voldoende geld in het laatje brengt om de zoekmachine door te ontwikkelen.

  2. @Chris: je hebt uiteraard gelijk. Tegelijkertijd is de user experience van Google’s zoekmachine zelf wel aan het dalen door de enorme toename aan advertenties en de ruimte die ze innemen. Ze leven hun eigen standaarden dus niet na.

    Daarnaast geeft Google “Heatmaps” als advies: plekken waar je het beste je advertenties kunt zetten. Deze heatmaps staan nog steeds in het helpforum, maar de plekken die ze aanbevelen lijken erg in strijd met de nieuwe update. Je kan dus zomaar een penalty krijgen door Google’s advies op te volgen:

    https://support.google.com/adsense/bin/answer.py?hl=en&answer=187653&topic=29880&ctx=topic

  3. Ook wel interessant dat ze pas sinds een korte tijd hun adwords startpagina ook hebben veranderd naar een landingspagina.. Beetje laat. Ach er zijn meerdere factoren in het algoritme waar google zich zelf niet mee bezighoud. :) Ben wel benieuwd naar de ontwikkeling van de waarde van het designaspect in het algoritme.

Reageer