Wij zoeken een PHP programmeur

De zoekmachine optimalisatie vuistregel die vrijwel altijd werkt

Er zijn veel mythes over welke factoren wel of geen invloed hebben op de vindbaarheid van een zoekwoord. Zo worden er uitgebreide discussies gevoerd of meta informatie, alternatieve teksten voor plaatjes of linktitels invloed hebben op de vindbaarheid van de woorden die daar in voor komen. Eigenlijk is er één simpele regel die iedereen kan hanteren en bijna altijd werkt: hoe minder zichtbaar de informatie op de pagina is voor de bezoeker hoe minder invloed het heeft op de vindbaarheid.

Elementen met een hoge zichtbaarheid

Wanneer een bezoeker een pagina opent dan wordt als eerste de titel van de pagina getoond in het browservenster. Dit is dus ook het eerste dat een bezoeker zal gebruiken om te bepalen waar de pagina over gaat. Zelfs als de bezoeker niet meer in het betreffende venster aan het werk is kan hij de titel nog steeds zien. De titel staat namelijk in de titelbalk, in het tabblad en in het venster op de taakbalk. Je kan er dus van uitgaan dat de titel het belangrijkste is voor het vermelden van je belangrijkste zoekwoord, de titel is namelijk het meest zichtbaar. Omdat we hier in Nederland van links naar rechts lezen en te lange teksten daardoor aan de rechterkant afgekapt worden, zullen de woorden vooraan in een titel belangrijker zijn dan achteraan.

In principe wordt op iedere pagina het belangrijkste kopje op die pagina weergegeven in een H1. Dit kopje is qua opmaak standaard nadrukkelijker aanwezig dan alle andere informatie op een pagina. Daarnaast begint een pagina meestal met een H1. Hierdoor is de H1 met meest zichtbaar op een pagina. Doordat dit kopje het meest opvallend is heeft deze ook een grotere invloed op de vindbaarheid dan andere informatie op die pagina. Hetzelfde geldt in mindere mate voor kopjes van een lager niveau (H2-H6) en voor dikgedrukte tekst en schuingedrukte tekst. Ook deze informatie is standaard duidelijker aanwezig dan gewone informatie. Hierbij is het wel belangrijke dat de benadrukking van deze informatie met de juiste HTML-tags voor zoekmachine optimalisatie gebeurt.

Verborgen elementen

Ga je vanuit deze vuistregel redeneren dan is ook gelijk duidelijk waarom meta descriptions en keywords geen invloed hebben op de rankings in de zoekresultaten. Deze meta gegevens kunnen wel informatie geven over de inhoud van de pagina, maar bezoekers van de betreffende pagina zullen deze informatie helemaal niet zien. De informatie is dus ook niet relevant voor de bezoeker. Hetzelfde geldt in principe voor alle informatie die verborgen wordt voor de bezoeker. Hoewel het niet altijd direct mogelijk is voor zoekmachines om te zien of tekst zichtbaar is voor een bezoeker, hanteren ze toch de regel dat onzichtbare informatie geen waarde mag hebben. Daarnaast is het ook tegen de regels van zoekmachines in om informatie voor bezoekers te verbergen maar wel aan zoekmachines te tonen. Komen zoekmachines hier achter dan kan je een straf krijgen en zal je vindbaarheid verminderd worden.

De uitzondering

Uiteraard is er ook een uitzondering die de regel bevestigt. Links naar een pagina zijn niet zichtbaar voor de bezoekers van de pagina, toch hebben ze invloed op de vindbaarheid van die pagina. Dit komt doordat links een belangrijke rol spelen voor zoekmachine optimalisatie. Links geven namelijk wel informatie waar een pagina over gaat. Daarnaast zijn er bezoekers die links wel zien voordat ze een pagina bezoeken. En gaan zoekmachines er van uit dat degene die de link plaatst de pagina wel heeft bekeken.

Slot

Vraag je je dus af welke informatie het belangrijkst is om je zoekwoorden in terug te laten komen, vraag jezelf dan af: hoe zichtbaar is de informatie voor de bezoeker? Probeer hier je zoekwoorden in terug te laten komen en ga niet zoeken naar allerlei verborgen plekken om je zoekwoorden in te plaatsen. Als bezoekers het niet (kunnen) zien dan willen zoekmachines het ook geen waarde geven.

Zijn er factoren waarvoor deze regel volgens jou niet op gaat? Laat het dan even weten in de reacties!

10 Reacties op “De zoekmachine optimalisatie vuistregel die vrijwel altijd werkt”

  1. Ik noem de ALT-tekst, die is normaal gezien voor bezoekers ook niet zichtbaar, behalve in Internet Explorer waar het ding werkt als een title-tekst (geel labeltje wat verschijnt als je de muis er overheen haalt). De ALT-tekst geeft echter wel aan waar de afbeelding over gaat en biedt dus relevante informatie voor zoekmachines, voor de normale EN voor afbeeldingensearch.

  2. Stefan Kip zegt:

    Daarbij komt dat de ALT-tekst van een afbeelding erg belangrijk is wat betreft de toegankelijkheid van de website, denk maar aan mensen met een beperking aan het zicht.
    Deze kunnen de afbeelding niet zien, maar via de ALT-tekst weten ze wel wat de afbeelding voor moet stellen.

    Natuurlijk is dat wel een hele andere discussie, maar niet minder relevant dacht ik zo :)

  3. @Anneliesje dat klopt inderdaad. Hoewel de tekst die daar staat eigenlijk dezelfde informatie zou moeten zijn als die in het plaatje zichtbaar. Toch is dit nog één van de weinige manieren om belangrijke woorden op je pagina te plaatsen zonder dat (alle) bezoekers het direct zien. Het verbaast me dank ook dat zoekmachines deze informatie nog zo belangrijk vinden voor de reguliere zoekresultaten. Voor de afbeeldingensearch is het daarentegen logisch. Alhoewel de omliggende tekst hiervoor net zo belangrijk zou moeten zijn.

  4. @Stefan Helaas zullen ALT teksten in de praktijk vaker gebruikt worden voor zoekmachine optimalisatie dan voor toegankelijkheid. Waardoor mensen met beperkt zicht niet meer geconfronteerd worden met afbeeldingen die allemaal hetzelfde heten. Het zou in dat opzicht ook beter zijn om ALT teksten niet meer voor SEO mee te laten tellen.

  5. Stefan Kip zegt:

    @Jeroen
    Mee eens

  6. Seolab zegt:

    @jeroen
    Wat is jouw mening over CSS Image Replacement en sIFR?
    Ik gebruik het zelf niet, maar je ziet het wel vaak, zelf bij Seomoz.org

  7. Stefan Kip zegt:

    @Seolab
    Voor SEO maakt dat toch niet uit? Bijvoorbeeld bij CSS Image Replacement ( heb ik ook toegepast op de site http://www.astonmartin.nl ) wordt tekst vervangen door een afbeelding variant ervan.
    Dit gebeurt via javascript, maar een Google Bot ondersteund geen javascript dacht ik?

    Of is dit alweer achterhaald?

  8. Seolab zegt:

    @Stefan

    Ik heb gekeken, je gebruik 8 x een H1 tags met een hidden in je style.
    Mijn advies 1 x H1 en niet hidden gebruiken.

    Succes

  9. Stefan Kip zegt:

    Ja klopt, 8 x een H1 is sowieso niet goed, site is ook alweer paar maanden oud (toen letten we minder op SEO).
    Is nu ook niet prioriteit om aan te passen :)

  10. @Seolab Ik heb wel het idee dat Google de kopjes met CSS image replacmenet goed oppakt. Je moet hierbij wel opletten dat je HTML exact gelijk is aan wat de bezoeker ziet. Is dit niet het geval dan ga je tegen de richtlijnen van Google in. Een interessante discussie hierover vind je hier: http://yoast.com/google-speed-sprites/

Reageer