Wij zoeken een PHP programmeur

Corporate blogs en zoekmachine optimalisatie: tips en overwegingen van Google

Matt Cutts is hoofd van het webspam team van Google. Hij is de persoon die het meest in het openbaar treedt over het beleid van Google ten aanzien van zoekmachine optimalisatie en spam. Onlangs sprak hij op WordCamp 2009 over bloggen en zoekmachine optimalisatie. Aan de hand van deze presentatie hebben we een aantal tips op een rijtje gezet die toepasbaar zijn op corporate blogs en bedrijfsweblogs.

Ga alleen bloggen als je het leuk vind, niet omdat het moet

Wanneer je een bedrijfsblog wilt beginnen moet je je eerst afvragen waarom je gaat bloggen. Er zijn verschillende redenen om te gaan bloggen maar als “omdat je het leuk vind” daar niet bij zit dan moet je er al niet aan beginnen. Je kan wel heel graag een weblog willen beginnen omdat het goed is voor de vindbaarheid van je website of je online reputatie, maar op het moment dat je het zelf niet leuk vindt om te doen wordt het voor een bezoeker ook niet leuk om het weblog te lezen. Je hoeft daarom ook niet per se te bloggen over een algemeen onderwerp. Je kan beter bloggen over een specifiek onderwerp waar je gepassioneerd over kan vertellen dan een algemeen onderwerp waar je minder binding mee hebt.

Stem het taalgebruik af op je doelgroep

Wanneer je over een onderwerp blogt is het belangrijk om in gedachte te houden welke termen iemand allemaal kan gebruiken om iets te beschrijven. Probeer al deze varianten op een natuurlijke manier in je artikelen te verwerken. Gebruik dus niet de hele tijd dezelfde zoekwoorden in je berichten, maar varieer diverse varianten en combinaties. Om inzicht te krijgen in gerelateerde woorden over een bepaald onderwerp kan je de Keyword Tool van Google AdWords gebruiken.

Het is daarnaast ook goed om op te letten of het jargon dat je gebruikt ook bekend is bij je doelgroep. Het is heel verleidelijk om allerlei termen te gebruiken die heel belangrijk klinken. Maar als je doelgroep het niet gebruikt dan vinden ze je blog niet en als ze je wel vinden dan begrijpen ze het misschien niet. Als je je juist heel specifiek richt op een bepaalde niche is het juist wel interessant om specifieke zoekwoorden voor die niche in je artikelen te gebruiken.

Plaatsing van zoekwoorden

Om je bedrijfsweblog goed vindbaar te maken moet je zorgen dat de zoekwoorden op de juiste plekken op je pagina’s terugkomen. De belangrijkste plekken hiervoor zijn de titels, de URL’s en uiteraard in de artikelen zelf, waarbij het begin van een artikel belangrijker is dan het eind. Het is logisch dat de titel van je artikel ook terugkomt in de titel van je pagina en je URL. Probeer daarom de belangrijkste zoekwoorden in de titels van je berichten te verwerken. Een andere bron waar belangrijke informatie in staat zijn de categorieën waarin je je blogberichten indeelt. Door hiervoor ook belangrijke onderwerpen te kiezen en deze terug te laten komen in je URL’s hoef je deze niet meer in al je berichten terug te laten komen.

Reputatie opbouwen

Een online reputatie opbouwen doe je door waardevolle links naar je website te krijgen. Om meer verwijzingen naar je weblog te krijgen zijn er een aantal tactieken. De belangrijkste is: wees interessant! Op het moment dat je iets plaatst dat mensen interesseert dan zullen ze die informatie ook verder willen verspreiden. Dit zullen ze deels doen door links naar je post te plaatsen. Je kan interessant zijn door bijvoorbeeld controversiële berichten te plaatsen. Maar ook interessante onderzoeken, nieuwe inzichten of een interessante benadering van bestaande informatie kan al interessant zijn. Het belangrijkste hierbij is dat je origineel bent en geen informatie kopieert.

Om interessant te blijven moet je vaak genoeg updaten. Wanneer je één keer in de paar weken een berichtje op je bedrijfsblog plaatst zullen bezoekers niet elke dag terugkomen om te kijken of je nog wat gepost hebt. Zorg daarom dat je vaak genoeg updates plaatst zodat je een groep vaste volgers krijgt. Kondig je berichten ook aan door middel van een RSS-feed, via Twitter of op je bedrijfswebsite.

Begin klein

Een ander tip die interessant is voor het opbouwen van een reputatie is: begin klein. Het is makkelijker om in specifiek niche een autoriteit te worden en van daar uit je autoriteit uit te bouwen dan in één keer een algemene autoriteit te worden.

Gebruik je eigen blog als input

Je eigen weblog biedt genoeg informatie over wat je bezoekers interessant vinden. Bekijk bijvoorbeeld je meest bekeken blogposts. Schrijf over deze onderwerpen een update of een bericht gerelateerd aan dit onderwerp. Probeer je bezoekers daarnaast te wijzen op gerelateerde berichten die wellicht interessant voor de bezoeker.

Conclusie

Dit zijn zo’n beetje de belangrijkste tips over bloggen die Matt Cutts in zijn presentatie noemde toegespitst op bedrijfsblogs. De allerbelangrijkste tip die Matt Cutts uiteindelijk meegeeft is dat je je niet al te druk moet maken om al deze randvoorwaarden, maar dat je moet bloggen omdat je het leuk vindt en dat je vooral moet proberen om goede artikelen te schrijven.

Bekijk de hele presentatie van Matt Cutts op Wordcamp 2009

Reageer