Wij zoeken een PHP programmeur

Nieuwe ontwikkelingen in AdWords

Nieuwe ontwikkelingen in AdWords

2011 is pas een paar weken oud maar Google gaat  gewoon door met het vernieuwen en verbeteren van zijn diensten. Zo ook AdWords. De afgelopen twee weken maakte Google weer enkele veranderingen bekend. Zo wordt vanaf nu je domein enkel in kleine letters getoond en worden hoofdletters niet meer gebruikt. Daarnaast is er een handigere manier om je uitsluitingszoekwoorden beheren, namelijk middels een uitsluitingszoekwoorden lijst. Ook zijn de rapportagemogelijkheden vernieuwd en van locatie gewijzigd. Wij nemen even de nieuwe veranderingen met je door.

Update 14-01-2011: Sitelinks verbeteringen en zoekwoordlijsten voor contexttargeting.
Update 20-01-2011: Verbeterde AdWords preview tool
Update 24-01-2011: Meet de waarde van advertentie interacties

Veranderingen in het uiterlijk van de URL

Na onderzoek is Google tot de conclusie gekomen dat het standaardiseren van het uiterlijk van de URL’s voor (onder meer) een verbeterd klikgedrag zorgt bij veel gebruikers. Daarom heeft Google besloten dat hoofdletters niet meer in de domeinnaam getoond gaan worden. Vanaf nu zal het domein volledig bestaan uit kleine letters.

Waar voorheen we als URL in een advertentie www.E-difference.nl/Adverteren konden zetten (met een hoofdletter “E”), zal dit nu www.e-difference/Adverteren worden. Het domein wordt dus volledig in kleine letters getoond, de (sub)folder mag wel hoofdletters te hebben.

Je hoeft hier zelf niets voor te wijzigen, Google zal dit automatisch doorvoeren. We zijn benieuwd of het gaat helpen, en of we het mooier vinden is niet belangrijk: over smaak valt immers niet te twisten.

Uitsluitingszoekwoorden lijsten

Uitsluitingszoekwoorden (of: negatieve zoekwoorden) zijn belangrijk bij het beheren van je online advertentiecampagnes. Tot voor kort was het echter noodzakelijk om per campagne de uitsluitingszoekwoorden in te vullen. Vaak heb je echter een aantal zoekwoorden die je voor al je campagnes wilt uitsluiten. Je was dan genoodzaakt om dezelfde zoekwoorden te kopiëren/plakken (of opnieuw handmatig in te voeren). Een vervelende en tijdrovende klus en fouten zijn snel gemaakt. Gelukkig komt Google nu met een eenvoudig te beheren uitsluitingszoekwoorden lijst.

Deze vind je door links naar “Bedieningspaneel en bibliotheek” te gaan. Daar kun je de “Lijst met uitsluitingszoekwoorden” aanklikken. Door op “Nieuwe lijst met uitsluitingszoekwoorden” te klikken kun je aan slag. Wanneer je als design merk niet gevonden wilt worden op “goedkope” termen kun je dus een lijst aanmaken en deze aan iedere willekeurige campagne toekennen:

Uitsluitingszoekwoorden lijst

Uiteraard kun je je lijsten opslaan, aanpassen, woorden toevoegen en verwijderen, etc.

Het toevoegen van een lijst doe je door naar een campagne te gaan en op uitsluitingszoekwoorden te klikken. Daar klik je rechts bij Campagneniveau op Toevoegen >> Zoekwoordenlijst toevoegen. Daar selecteer je de campagne en kies je de zoekwoordenlijst die je wilt toevoegen.

De lijst is een welkome toevoeging. Helaas zijn er nog wel wat extra handigheidjes die ik graag toegevoegd zie worden. Zo is het niet mogelijk om meerdere campagnes in een keer te selecteren en daar een lijst aan te hangen. Je moet dus voor iedere campagne de lijst aanklikken. Ook is het niet mogelijk om vanuit het onderdeel “Lijsten met uitsluitingszoekwoorden”, waar je de lijsten beheert, campagnes aan te vinken waarvoor de lijst moet gelden. Ook lukte het me nog niet om de lijsten te verwijderen (wel de zoekwoorden die er in staan). Dit laatste lijkt me een kinderziekte, want dit moet wel kunnen.

Mocht ik deze mogelijkheden over het hoofd hebben gezien, laat het vooral weten!

Bekijk ook hier de help van Google over de lijsten.

Betere statistieken voor mobiel in Hulpprogramma voor zoekwoorden

Het is nu mogelijk om voor bij het Hulpprogramma voor zoekwoorden aparte suggesties en statistieken te krijgen voor Mobiele WAP-apparaten en Mobiele apparaten met volledige internetbrowser. Net als voor Desktopcomputers en laptops kun je hier onder meer het wereldwijd en lokale aantal zoekopdrachten per maand bekijken, de concurrentie en de zoektrends. Houd er echter wel rekening mee dat de cijfers niet compleet juist zijn. Het hulpprogramma geeft ons wel een goede indicatie, en nu dus ook voor mobiel.

Keyword tool betere mobiele suggesties

Nieuwe rapportagefuncties

Naast bovenstaande vernieuwingen besprak het Inside AdWords blog (het officiële Nederlandse AdWords blog van Google) ook de nieuwe rapportagefuncties. Er zijn een aantal nieuwigheden toegevoegd en sommige onderdelen zijn verplaatst. Het is mij niet helemaal duidelijk meer wanneer dit heeft plaatsgevonden en of we met sommige onderdelen al langer werkten of niet (ze komen vertrouwd over en/of waren er al), vandaar dat we ze nog even willen aanhalen:

Filteropties

Het is mogelijk om filters te maken en op te slaan. Dit kan door per tabblad op “Filter >> filter maken” te kliken.

AdWords filters

Vervolgens kun je op basis van zelf te selecteren criteria een filter samenstellen en ook gelijk opslaan voor herhaaldelijk gebruik.

Ook is het mogelijk om een aangepaste periode te selecteren door rechts op de datum te klikken.

Voor een uitgebreidere uitleg over deze (vernieuwde) rapportagemogelijkheden kun je het AdWords blog er op naslaan.

UPDATE 14-11-2011

Sitelinks verbeteringen

Aan een AdWords campagne kun je sitelinks toevoegen (tien in totaal). Voorheen koos Google meestal de eerste vier sitelinks die je per campagne had ingevuld. Vanaf nu bepaalt Google aan de hand van de historische prestatiegegevens welke sitelinks het zal tonen. AdWords zal daarom automatisch je sitelinks roteren en de sitelinks vertonen die de beste Click Through Rate hebben. En hoewel je de sitelinks per campagne opstelt, zal de optimalisatie per advertentiegroep gebeuren.

Om meer te halen uit je sitelinks raadt Google aan:

  1. Zorg ervoor dat je meer dan vier sitelinks per campagne hebt ingevuld.
  2. Voeg ook enkele kortere sitelinks (in karakter) toe, omdat de “one-linke” sitelinks een lagere karakterlimiet hebben dan de “two-line” sitelinks.
  3. Blijf je sitelinks ordenen naar belangrijkheid. Je eigen rangorde wordt nog steeds meegenomen.

Zoekwoordlijsten voor contexttargeting

Deze week lanceert Google het Hulpprogramma voor contexttargeting (Contextual Targeting Tool), waarmee je eenvoudig lijsten met sterk gerelateerde zoekwoorden kunt creëren voor campagnes voor het Google Display Netwerk. Wanneer je een woord of zin in de tool invult, krijg je suggesties voor gerelateerde zoekwoorden en worden de woorden gegroepeerd per thema in een aparte advertentiegroep. Ook krijg je suggesties voor biedingen en je geschatte positie. De tool is te vinden via het tabblad “Mogelijkheden” en daar het Hulpprogramma voor contexttargeting te selecteren. Dit ziet er dan zo uit:

Hulpprogramma contexttargeting

Ook het Nederlandse AdWords blog heeft hier een artikel over geschreven: Contexttargeting is eenvoudiger geworden voor uw display campagnes.

Met dit hulpprogramma maakt Google het eenvoudiger om snel gerelateerde zoektermen te vinden en advertentiegroepen te creëren. Zoals bij veel van deze hulpmiddelen van Google geldt ook hier: neem niets klakkeloos over. De geautomatiseerde suggesties hoeven niet volledig aan te sluiten bij jouw bedrijf en de producten en diensten. Ook zullen ze niet altijd volledig zijn. Controleer dus altijd welke suggesties er gegeven worden. Daarnaast heeft Google er toch een handje van om commerciële zoektermen te laten zien (die voor Google zelf aantrekkelijk zijn). Mogelijk dat er dus zoektermen zijn die voor jouw bedrijf heel waardevol kunnen zijn, die niet getoond worden. Wel kan het hulpprogramma een goed startpunt zijn en het gehele proces versnellen. Maar behoud de controle!

UPDATE 20-11-2011

Verbeterde advertentie preview tool

Nog een aanpassing in januari: de verbeterde advertentie preview tool. Door in te loggen in Google AdWords en naar “Rapportage en hulpprogramma’s” te gaan kun je het Hulpprogramma Voorbeeld van advertenties selecteren. En sinds vandaag heeft deze wat meer mogelijkheden gekregen. Wanneer je ingelogd bent kun je nu zien of je advertentie getoond wordt voor een specifiek zoekwoord, in een specifieke regio.Vanaf nu krijg je bevestiging of je advertentie getoond wordt en zo ja, uit welke campagne en advertentiegroep de advertentie afkomstig is.. Wanneer deze niet getoond wordt krijg je ook suggesties waarom dit niet het geval is en heb je dus aanknopingspunten hoe je je campagne eventueel aan dient te passen.

Ook kun je nu het apparaat selecteren, waardoor je ook kunt testen of je advertentie getoond wordt voor mobiele apparaten en zelfs voor welk netwerk en apparaat.

AdWords preview tool

UPDATE 24-11-2011

Meet de waarde van advertentie interacties

Om je een nog beter inzicht te geven in de prestaties van je advertenties komt Google met de “Free Clicks” rapporten. Hierin kun je zien hoe gebruikers omgegaan zijn met verschillende advertenties, zoals video adertenties, product extensies en locatie extensies.

Zo kan het zijn dat veel gebruikers de locatie extensie uitklappen en direct je contactgegevens noteren. Omdat zij je contactgegevens al hebben klikken zij mogelijk niet meer op je advertentie. Je Click Through Rate kan dus laag zijn, terwijl veel mensen toch je advertentie gebruiken om je adres te volgen. Dergelijke interactie is gratis en is daarom nu opgenomen in het “Free Clicks” rapport. Zo krijg je een nog beter inzicht in de performance van je diverse advertenties.

Het rapport benader je door naar de kolom Dimensies te gaan (als deze niet zichtbaar is kun je deze toevoegen door op “Kolommen” te klikken) en vervolgens links Weergave >> Gratis klikken te selecteren. Het rapport ziet er zo uit:

AdWords Gratis klikken rapport

Reageer