Wij zoeken een PHP programmeur

Nieuwe data Google tonen weinig ontwikkeling in effectiviteit display adverteren

dispaly

Google gelooft heilig in de toekomst van display adverteren. Sinds de overname van DoubleClick in 2007 is Google één van de grootste spelers op het gebied van display adverteren. Toch lijkt het voor veel adverteerders van Google een grote stap te zijn om van het snelle, gebruiksvriendelijke en effectieve zoekmachine adverteren de overstap te maken naar display adverteren. Daarom strooit Google regelmatig met data om die gebruikers te overtuigen om toch wel de overstap te maken. De laatste benchmarks zijn gisteren bekend gemaakt.

CTR, interactie en respons op display advertenties

Sinds 2009 meet Google data omtrent de interacties met display advertenties. Opvallend is dat in de afgelopen twee jaar de CTR, interactie en respons op display advertenties stabiel is gebleven. De CTR op een gemiddelde display advertentie ligt op 0,09%. Hoewel Google weinig loslaat over gemiddelde CTR’s van advertenties in de zoekresultaten zijn er genoeg aanwijzingen dat dit rond de 2% ligt, een groot verschil met display advertenties dus.  Wat opmerkelijker is, en wellicht zorgwekkender voor Google, is dat er ondanks het verder personaliseren van advertenties en het toevoegen van nieuwe mediaformaten de CTR’s voor display advertenties al 2 jaar lang vrijwel ongewijzigd blijven. Opvallend is overigens dat in Nederland de CTR’s van display advertenties ruim hoger liggen dan gemiddeld. In Nederland ligt de CTR gemiddeld op 0,15%.

CTR van display-advertenties per land

CTR per formaat en type advertentie

Google AdWords biedt ondertussen al veel verschillende formaten en types display advertenties aan. Meer dan de helft van de display advertenties die in 2010 door Google zijn vertoond waren Flash advertenties. De nieuwere rich-media formaten vormden gezamenlijk nog geen 20% van alle vertoningen (bekijk meer data over interacties met rich-media advertenties). Ondanks de grote verschillen tussen de mogelijkheden van de verschillende advertentietypes vertonen de verschillende types heel weinig schommelingen in CTR. De CTR voor alle types schommelt tussen de 0,08% en 0,11%. Tussen de verschillende formaten van afbeelding- en flashadvertenties zitten wel grotere verschillen. Hierbij lijkt vooral dat de wat meer vierkante en grotere banners meer opvallen.

Distributie van vertoningen per display advertentietype

CTR per display advertentietype

CTR per display advertentieformaat

Ook per branche verschilt de effectiviteit van display advertenties.Hoewel de verschillen ook hier klein zijn (CTR van 0,06% tot 0,13%).

CTR van display advertenties per branche

Slot

Hoewel Google in deze benchmark veel verschillende data heeft gepubliceerd lijkt de meest opvallende conclusie dat er niet zo heel veel verschillen zitten tussen de effectiviteit van verschillende soorten en formaten banners in verschillende branches en landen. Hoe graag Google ook wil dat de display advertentiemarkt de toekomst heeft, de data tonen dit nog niet aan.

Uiteindelijk draait het natuurlijk niet puur om CTR maar om de ROI van display advertenties. Helaas heeft Google hier geen data over. Wil je zelf nog meer data bekijken dan kan je de benchmark bekijken op Watch This Space.

1 Reactie op “Nieuwe data Google tonen weinig ontwikkeling in effectiviteit display adverteren”

  1. Effectiviteit van on-line reclame is ook nog sterk in ontwikkeling. Het is als ondernemer lastig om goed voorgelicht te worden in welke keuze effectief is en welke keuze juist minder effectief. Je informatie moet dan ook veelal uit dit soort artikelen komen

    An Peters
    http://www.goalretail.nl

Reageer