Wij zoeken een PHP programmeur

Meer sitelinks in Google AdWords advertenties

Meer sitelinks in Google AdWords advertenties

Vanaf heden kunnen er tot wel zes sitelinks (drie onder elkaar) getoond worden. Een extra rij aan sitelinks. Sitelinks kunnen een mooie eyecatcher zijn en meer bezoekers opleveren. Maar een extra rij sitelinks neemt ook meer ruimte in. Ruimte die ten koste gaat van de organische resultaten.

Ad Sitelinks

Advertentie sitelinks worden op campagneniveau ingesteld. Ze stellen in staat om de geïnteresseerde bezoeker direct naar een dieper gelegen pagina of alternatief te sturen dat beter aansluit bij de behoeften van zoeker. Zoals gezegd, ze trekken de aandacht en kunnen voor een hogere CTR en zelfs conversie zorgen doordat bezoekers direct naar een nog geschiktere landingspagina gaan.

De advertentiesitelinks worden, zoals Google zelf aangeeft, getoond wanneer een advertentie het ‘beste’ resultaat voor een zoekopdracht geeft. Ze worden vooral getoond voor zoekopdrachten voor unieke brand termen en topadvertenties met een hogere kwaliteitsscore (voor meer over sitelinks lees de Nederlandse uitleg van Google).

Voorheen waren het twee rijen die maximaal getoond werden (vier sitelinks). Nu zijn dit dus drie rijen met maximaal zes sitelinks die getoond kunnen worden.

Meer sitelinks, maar ten koste van wat?

De sitelinks worden dus met name getoond bij zoekopdrachten naar unieke brand termen:

Bol.com sitelinks

Bovenstaand screenshot van Bol.com laat inderdaad zes sitelinks zien. Uiteraard neemt de advertentie nu meer ruimte in. En in het geval van Bol.com valt op dat de sitelinks sterk overeenkomen met de sitelinks in de organische zoekresultaten. Deze zijn onlangs aangepast en in plaats van twee kolommen met sitelinks (zoals AdWords) worden er nu kolommen met ‘mini zoekresultaten’ weergegeven.

Je hebt zelf minder controle over de sitelinks in de organische zoekresultaten. Een goede sitestructuur kan deze triggeren bij bepaalde zoekopdrachten. En voor fraaie omschrijvingen zul rekening moeten houden met bepaalde karakterlimieten bij het schrijven van je paginatitels en omschrijvingen.

Google toont prima sitelinks in de organische resultaten, met belangrijke productcategorieën. Bol.com heeft echter de belangrijke categorieën ook aangegeven als sitelinks voor de advertenties. Deze overlappen elkaar nu sterk: vijf van de zes advertentie sitelinks zijn vrijwel hetzelfde als de sitelinks in de organische zoekresultaten. Met een advertentie die meer ruimte inneemt en daardoor meer opvalt kan het zijn dat mensen eerder op een sitelink klikken dan op een organisch resultaat. En dat zijn weer inkomsten voor Google.

Adverteren op brandnaam is voor één adverteerder niet prijzig, maar pakken we alle adverteerders wereldwijd en dan kan zo’n toevoeging toch zorgen voor leuke extra inkomsten voor Google.

Nu kan Bol.com er uiteraard voor kiezen om geen sitelinks bij de brandcampagne te tonen, of te kiezen voor specifieke producten. Geen sitelinks lijkt me zonde, en specifieke product sitelinks vragen veel onderhoud.

Dus voor de individuele adverteerder zal dit weinig uitmaken, maar in zijn totaal denk ik dat Google hier toch aardig wat geld uit gaat halen.

Product sitelinks onder de sitelinks

Maar het kan nog gekker, dat laat de advertentie van Wehkamp zien:

Wehkamp sitelinks

Naast zes sitelinks worden daar ook nog eens drie producten getoond met link en prijs. Wehkamp zelf bevestigt de koppeling tussen Google AdWords en Google Shopping (bedankt Alwin!). Dergelijke product sitelinks komen ook voor bij generieke termen:

Nu begrijp ik ook waarom bij de branded search ‘wehkamp’ de producten getoond worden: de boxsprings hebben ‘wehkamp.nl’ in de naam. Hierdoor worden de producten ook zeer relevant voor de zoekterm ‘wehkamp’ en, gecombineerd met een hoge kwaliteitsscore voor deze zoekterm, getoond voor deze zoekopdracht. Wehkamp krijgt het zo voor elkaar om naast gewone sitelinks ook producten getoond te krijgen bij een branded search.

Wil je dus zeer graag bepaalde producten uitlichten wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam/brand zoekt, dan is het misschien interessant om eens de productnamen aan te passen en het domein er voor te zetten (voor producten die ook in de productfeed zitten). Lijkt me een leuke test!

Meer over de koppeling hier: Google Shopping Productfeed koppelen aan Google AdWords.

Slot

De toevoeging van meer sitelinks is voor Google ongetwijfeld interessant. Voor individuele adverteerders zal het weinig uitmaken. Sitelinks blijven een waardevolle toevoeging, dus blijf deze monitoren en bijhouden.

1 Reactie op “Meer sitelinks in Google AdWords advertenties”

  1. [...] organische zoekresultaten verder en verder naar beneden worden gedrukt. We bespraken dit al toen de sitelinks in de advertenties groter werden. Dit maakt het inderdaad lastiger om bezoekers aan trekken via organisch verkeer, ook op de long [...]

Reageer