Wij zoeken een PHP programmeur

Lokaal adverteren in Google met Google Boost

lokaal

Lokale vindbaarheid wordt steeds belangrijker. Nu mensen steeds meer zoeken via mobiele telefoons waarbij de locatie bekend is wordt het ook steeds interessanter om lokaal vindbaar te zijn. Google is al een hele tijd bezig om allerlei diensten aan te bieden om lokale vindbaarheid te verbeteren. Zo is het Google bedrijvencentrum recent om gedoopt tot Google Places. Hierbij is een aantal nieuwe functies toegevoegd die lokale optimalisatie makkelijker maakt. Daarnaast is er een manier geïntroduceerd om een lokale vermelding beter te laten opvallen met behulp van Google Tags. Naast Google Tags is lokaal adverteren ook mogelijk door gebruik te maken van de locatie-extensies in Google Adwords. Nu komt Google met een nieuwe dienst om lokaal adverteren makkelijker te maken: Google Boost.

Google Boost is een dienst waarbij het mogelijk is om direct vanuit je Google Places account zoekadvertenties aan te maken. Deze advertenties zullen gewoon geplaatst worden tussen de gewone Adwords advertenties, je hoeft er alleen geen hele AdWords-account voor op te zetten. De advertentie kan onder andere de naam van het bedrijf, het adres, telefoonnummer en de website, maar ook het aantal reviews en de gemiddelde beoordeling bevatten en een link naar je Google Places-pagina.

Advertenties opzetten

Het opzetten van een campagne is volgens Google eenvoudig: alles wat nodig is is een korte omschrijving, een website of een Google Places-pagina, de categorieën waar het bedrijf binnen valt en een maandelijks budget. Vanuit hier zegt Google je advertentie automatisch gaan vertonen voor zoekwoorden die volgens Google relevant zijn en zal het budget zo effectief mogelijk ingezet worden. Ook hier geldt weer een pay-per-click model: je betaalt pas als er op je advertentie geklikt wordt. Het is echter niet helemaal duidelijk of je hetzelfde betaalt voor een klik naar je website of je Google Places pagina. Je kan wel zelf kiezen waar je je bezoekers heen wilt sturen. Statistieken over de prestaties van je advertentie vind je terug in je Google Places dashboard.

Conclusie

Een aantal zaken aan deze dienst zijn opvallend. Zo is het nu mogelijk om betaald te adverteren in Google voor een pagina die binnen Google zelf staat. Adverteerders hoeven helemaal geen site meer buiten Google te hebben om toch in Google te kunnen adverteren. Daarnaast geef je als adverteerder Google de controle over je budget en zijn de optimalisatie mogelijkheden erg minimaal. Je kan alleen aangeven wat je totale budget is, in welke categorieën je bedrijf in te delen is en een korte beschrijving geven van je bedrijf. Google kiest vervolgens hoe je budget ingezet wordt, voor welke zoekwoorden, hoeveel je per klik betaalt en welke informatie er allemaal bij je advertentie wordt vertoond. Het lijkt er op dat Google hiermee kleinere lokaal georiënteerde bedrijven wil bedienen die geen budget en tijd hebben voor onderhoud en optimalisatie van een Adwords campagne.

Deze nieuwe dienst is momenteel nog in bèta fase in San Fransisco, Houston en Chicago. Wil je weten wanneer het ook in jouw regio beschikbaar is, vul dan dit formulier in (correctie: dit is alleen nog maar mogelijk voor bedrijven gevestigd in de VS).

1 Reactie op “Lokaal adverteren in Google met Google Boost”

  1. Seo-2 zegt:

    Goed artikel, alleen een kleine opmerking. De Google tags zijn van de baan.
    Verder ben ik benieuwd naar Google Boost

Reageer