Wij zoeken een PHP programmeur

Google gebruikers kunnen AdWords adverteerders nu blokkeren

Google gebruikers kunnen adverteerders blokkeren

De Google gebruiker gaat meer invloed krijgen over welke advertenties, en van welke adverteerders, hij of zij te zien krijgt. Vanaf vandaag voegt Google de link “Why these ads?” toe aan advertenties die getoond worden in de zoekresultaten en in Gmail.

Klik je als gebruiker op deze link dan krijg je uitleg over waarom de advertentie getoond wordt:

Vervolgens ga je naar je voorkeuren voor de manager voor Advertentievoorkeuren. Advertentievoorkeuren zijn van invloed op de advertenties die Google weergeeft op andere websites. In de manager kun je momenteel al aangeven voor welke categorieën (interesses) je advertenties wilt zien, en of je dit überhaupt wilt. Er is hier dus ook een afmeld/opt-out mogelijkheid. Let wel: je afmelden voor advertenties op basis van interesses betekent niet dat je geen advertenties meer krijgt, maar enkel dat ze niet meer op je interesses worden afgestemd. De advertenties kunnen daardoor minder aansluiten bij jouw persoonlijke voorkeuren. Ook kun je hier meer uitleg vinden over advertentievoorkeuren en advertenties op basis van interesses.

Naast een nieuwe layout, die we in alle Google producten langzaam zien verschijnen (onder andere meer witruimte), kun je als gebruiker binnenkort met de manager je advertentievoorkeuren nog specifieker aangeven. Nu kun je, naast het afmelden voor gepersonaliseerde advertenties, advertenties van specifieke advertenties blokkeren:

Impact op adverteerders

Google zegt over de impact het volgende: wanneer gebruikers zich afmelden voor gepersonaliseerde advertenties kunnen je advertenties nog steeds getoond worden, alleen kan de targeting wat minder precies zijn. Wanneer ze jouw advertenties blokkeren zullen ze echter helemaal niet meer vertoond worden aan die gebruikers. Google geeft aan dat het aantal maal dat jouw advertenties geblokkeerd zijn niet direct van invloed zal zijn op de berekening van de kwaliteitsscore en de advertentie positie in AdWords.

Google zegt dus dat het geen directe invloed zal hebben, maar de kans is zeer groot dat het wel een indirecte invloed heeft. Daarnaast zal Google zeker aan het onderzoeken zijn of het aantal blokkeringen een goede graadmeter van kwaliteit is en of ze het mee kunnen nemen in de kwaliteitsscore. Immers, als de gebruikers van Google AdWords zich storen aan een adverteerder, is het voor de user experience beter om gebruikers minder vaak advertenties van deze adverteerder voor te schotelen. En een lagere kwaliteitsscore of advertentiepositie, of het minder vaak mee mogen doen met de veilingen, zal een goede stimulans zijn voor adverteerders om hun advertenties goed te bekijken en te verbeteren. Wel zal Google er voor moeten zorgen dat er geen misbruik gemaakt kan worden van het aantal blokkeringen.

Enkel ingelogde gebruikers kunnen uiteraard hun voorkeuren aangeven. Google kan steeds beter de waarde en echtheid van een gebruiker inschatten. Blokkeringen door ‘nep’ users kunnen dus steeds eenvoudiger er uit worden gefilterd.

Wie gaat het gebruiken?

Hoeveel gebruikers echt de moeite gaan nemen om in de zoekmachine van Google en in Gmail adverteerders te gaan blokkeren? Ik verwacht zelf dat niet heel veel mensen de moeite gaan nemen. Bij Retargeting kan ik het me nog voorstellen dat je continu dezelfde advertenties van dezelfde adverteerder beu bent en een keer actie wil ondernemen, maar voor search en Gmail? De tijd zal het leren. Ik denk vooral dat het een goede zet is van Google in verband met privacy en de macht die het gebruikers geeft. Weinig zullen het gebruiken, maar de mogelijkheid is er.

Daarnaast lanceerde Google ‘Good to know‘, een website gewijd aan het goed omgaan met je online data. Ook versleutelt het sinds kort zoekopdrachten van ingelogde gebruikers op Google.com, zogenaamd in verband met privacy. Voor meer informatie over Google en privacy lees je ook hun Privacycentrum.

Afbeeldingen afkomstig van het officiële bericht van Google: Improved transparency and choice with ads on search and Gmail

1 Reactie op “Google gebruikers kunnen AdWords adverteerders nu blokkeren”

  1. Rob van der Zande zegt:

    Ik vind het toch te gek voor woorden dat ik zoveel moeite moet doen om advertenties niet te krijgen. Ik vind het een vervuiling van mijn mailbox. Op mijn voordeur heb ik een sticker tegen ongeadresseerde post, dat moet toch makkelijker zijn voor internet. Het gaat om groot geld, snap dat best. maar ik baal er enorm van.

Reageer