Wij zoeken een PHP programmeur

Google Campagne Optimizer en contexttargeting: meer hulp voor adverteerders

Google Campagne Optimizer en contexttargeting

Google blijft bezig met het lanceren van nieuwe producten. Met grote veranderingen, zoals Google TV, is het soms moeilijk om enthousiast te worden van een “kleine” tool of feature die ze tussen neus en lippen door uitbrengen. De Google Campagne Optimizer voor het Display Netwerk en Contexttargeting zijn twee van deze tools die je daarom makkelijk zou kunnen negeren. Onterecht, want met deze twee tools probeert Google het de adverteerder makkelijker te maken door de adverteerder meer werk uit handen te nemen, processen te automatiseren en een steentje bij te dragen aan het optimalisatieproces.

Verdere automatisering door Google

Google blijft maar automatiseren. Zo kondigde Google deze week aan dat het bedrijf werkt aan zichzelf besturende auto’s. Een iets kleinere, en ook logischere stap, is het verfijnen en het meer automatiseren van het proces van het online adverteren. Dat is precies wat Google doet met de Campagne Optimizer en Contexttargeting.

Google Campagne Opimizer voor het Display Netwerk

Het Display Netwerk van Google omvat “alle sites waarop adverteerders advertentieruimte kunnen kopen via Google, waaronder AdSense en Double Click Ad Exchange”. Het internet wordt steeds groter, en de toename aan websites zorgt ook voor een toename aan plaatsen waarop geadverteerd kan worden via het Display Netwerk. Dit heeft voor adverteerders voordelen, maar ook nadelen. Meer keuze waar je adverteert is natuurlijk prettig, maar het zorgt er ook voor dat het selectieproces van websites waarop je wilt adverteren omvangrijker en mogelijk ook complexer wordt. Om adverteerders te helpen heeft Google de Campagne Optimizer ontwikkeld.

De Campagne Optimizer beheert automatisch de targeting en biedingen voor je campagnes in het Display Netwerk. Als adverteerder dien je een doel-CPA (kosten per acquisitie) en budget in te stellen, en de advertenties op te maken en de Campagne Optimizer plaatst vervolgens automatisch de advertentie op de “juiste plaatsen”. De plaatsingen worden bepaald aan de hand van (naar eigen zeggen) meer dan 1.000 factoren en de Campagne Optimizer analyseert realtime de resultaten en stuurt bij. Het programma gaat dus de campagnes voor jou optimaliseren. Het programma “leert” en doet aanpassingen op basis van wat wel werkt en wat niet werkt.

Lees meer over de Campagne Optimizer of bekijk de uitleg:

Contexttargeting

Naast de Campagne Optimizer komt Google ook met Contexttargeting. Dit hulpmiddel helpt bij het maken van je display campagnes. Het Contexttargeting programma stelt zoekwoordlijsten met een duidelijk thema samen voor je displaycampagnes. Deze lijsten worden vervolgens gebruikt om, zoals de naam van het programma al aangeeft, de advertenties contextueel te targeten. Google stelt dat je met dit hulpprogramma “binnen enkele minuten tientallen, zelfs honderden advertentiegroepen samenstellen, waarbij de prestaties van je campagne snel worden geschaald terwijl je beschikt over nauwkeuriger targeting en controle over je campagne”.

Mooie woorden, maar Contexttargeting lijkt inderdaad het selecteren van woorden en woordgroepen te automatiseren. Of dit voor meer controle en nauwkeurigheid zorgt, moet nog blijken. Voor adverteerders die momenteel moeite hebben met het vinden van de juiste woorden of mogelijk woorden/woordcombinaties links laten liggen, kan dit helpen bij het vinden van de juiste woordgroepen. Of een adverteerder die zeer actief aan zoekwoord onderzoek doet en de zoekwoorden waarop hij adverteert goed monitort en aanpast, hier ook diezelfde controle en nauwkeurigheid mee verkrijgt, is de vraag. Wel lijkt het het proces te vereenvoudigen, wat iedereen ten goede komt.

Slot

De Campagne Optimizer en Contexttargeting zijn twee hulpprogramma’s die het adverteerders makkelijker (kunnen) maken. De toename aan advertentieplaatsen maakt het selecteren van de juiste websites complexer, en de Campagne Optimizer, waarbij een complexe formule realtime de resultaten probeert te verbeteren, kan dit proces vereenvoudigen. Contexttargeting sluit hier goed op aan, door het selecteren van de juiste woorden te automatiseren. Of beide programma’s een waardevolle toevoeging zijn zullen we de komende weken gaan merken: Google is momenteel bezig met het uitrollen van deze twee tools en adverteerders zullen hier nu, of binnenkort, mee kunnen werken.

Reageer