Wij zoeken een PHP programmeur

Google AdWords instant previews: the good, the bad and the ugly

Google AdWords instant previews

Na instant previews voor websites heeft Google nu ook besloten om dit principe door te voeren voor de AdWords advertenties. In het officiële bericht laat Google weten dat instant previews voor hogere kwaliteit bezoekers zal zorgen, omdat gebruikers nu eerst de website kunnen previewen en enkel zullen klikken wanneer zij echt denken dat jouw website aansluit bij wat ze zoeken.

De preview-kliks of vertoningen zijn gratis, enkel wanneer de gebruiker op jouw advertentie klikt betaal je.

Klik hier om naar de battle van de Instant Previews te gaan.

De invloed van instant previews

Volgens Google hebben de instant previews enkel een positief effect. Daarbij zeggen ze dat de instant previews geen invloed zullen hebben op de kwaliteitsscore van je advertenties. Maar wat Google eigenlijk zegt is geen directe invloed. Indirect kan het uiteraard wel positieve of negatieve invloed uitoefenen op de kwaliteitsscore. Wanneer een preview bijvoorbeeld een erg slecht design laat zien zal de gebruiker hier minder vaak op klikken, en vaker voor een andere advertentie kiezen. De Click Through Rate is een onderdeel van de kwaliteitsscore en wanneer deze omlaag gaat, verlaagt dit dus je kwaliteitsscore en zul je meer moeite hebben om een goede advertentiepositie te bemachtigen. Het gebruikersgedrag van jouw doelgroep kan dus zeker wel veranderen, zowel in negatieve als positieve zin. (Meer over de kwaliteitsscore lees je hier)

In ons bericht over de instant previews van websites concludeerde mijn collega al dat webdesign nu belangrijker was geworden. In dit bericht vind je overigens ook de tips die Google geeft om ervoor te zorgen dat je preview er fraai uit komt te zien (duidelijke structurering, schone lay-out, geen splash en pop-ups). En Google is dol op de instant previews, want ze zijn onlangs ook geïntroduceerd voor smartphones.

Maar ondanks dat Google blijkbaar erg hoog opheeft van de instant previews, blijft het gissen naar de daadwerkelijke impact. Wordt de instant preview knop vaak aangeklikt? Beïnvloedt het vervolgens de keuze van zoekresultaat? Wat voor type previews krijgen de voorkeur? Wat hebben de previews voor gevolgen voor mijn website? Het is onduidelijk omdat er nog één cruciaal aspect ontbreekt: de meetbaarheid! Er zijn geen statistieken, niks, nada. En het gevoel dat instant previews weinig gebruikt worden door de gebruikers van Google kan hierdoor niet worden weggenomen.

De realiteit: hoe zien de instant previews eruit

Maar de instant previews zijn er, en “here to stay”. Dus waarom niet kijken hoe de previews uitpakken voor diverse adverteerders. Ongeacht de invloed kunnen we al wel zien of de instant previews aantrekkelijk zijn of dat, als ze invloed gaan hebben, nadelig voor de adverteerder kunnen zijn. Daarom een willekeurige selectie, een standoff tussen adverteerders, waarbij ik geheel onpartijdig een winnaar kies.

Arbeidsmarktcommunicatie

Advertentie twee wint!

Erg sneu natuurlijk dat Google nog steeds geen Flash-pagina’s fatsoenlijk kan previewen, terwijl ze tijdens de launch van de website previews al aangaven hier hard aan te werken.

HTC Desire

Advertentie drie wint!

Advertentie 2 lijkt overigens wat moeite te hebben met het weergeven van data. Toepasselijk….

Kleding gerelateerde zoekopdrachten

Poeh, lastig. Goede previews. Een gelijkspel wat mij betreft.

Wasmachines

Ook lastig, maar drie wint net: goede snippet bovenaan en de afbeeldingen zijn groot genoeg om het assortiment goed te zien.

ERP software

Wat mij betreft wint advertentie 1. ERP software is een lastig product dus informatie is een goed teken. Wel kunnen ze de pagina nog duidelijker structureren en kunnen afbeeldingen de preview (en pagina) aantrekkelijker maken.

Opmerkelijk

Opmerkelijk aan deze advertentie is de snippet die Google laat zien en waar hij “denkt” dat hij vandaan komt. Het viel me op omdat de tekst afkomstig zou zijn uit een verticaal vak waar helemaal geen tekst staan. Ook de op website zelf zag ik de tekst niet, maar bij nadere inspectie blijkt deze achter de informatie [i] knop te zitten. Niks mis met deze oplossing, maar weet dat Google ook dit soort tekst kan pakken en ergens in de preview kan tonen.

Menu in advertentie

Bij deze advertentie wordt het menu als snippet getoond, wegens een gebrek aan relevante tekst en een, volgens Google, match met de menu-items en de zoekopdracht. Zonde natuurlijk. Mogelijke oplossing is informatie over de categorie op een logische positie.

Volledig uitgeklapt dropmenu in de preview

Ook erg sneu is het wanneer Google besluit je volledige dropdownmenu uit te klappen voor de preview.

Voorbeeld niet beschikbaar

En je kansen worden wel erg verkleind als Google aangeeft dat ze geen preview kunnen tonen. Mogelijke oplossing: maak je website sneller of zorg voor een goede landingspagina. De pagina waar deze preview bij hoorde scoorde een 56 op de Pagespeed test van Google Labs. Een andere advertentie die niet beschikbaar was scoort een 50. Snelheid speelt een rol bij het  genereren van de instant preview, zo blijkt uit deze erg leuke test van SEOmofo. Zorg er dus voor dat je website snel laadt, niet alleen voor bezoekers en zoekmachines, maar ook voor de Google instant previews.

Tot slot krijg je dit bericht ook bij een advertentie die een 404-pagina geeft, maar dan heb je veel grotere problemen.

Overigens zijn er ook nog advertenties die geen preview icoon hebben.

Om het af te leren: Groupon

En tot slot: Groupon komt mooi tot zijn recht, met grote afbeeldingen van waar mensen naar op zoek zijn. Nog iets duidelijker aangeven wat mensen bij Groupon kunnen doen en de intant preview lijkt me een goed lokkertje.

Instant previews als optimalisatietool

Zolang we geen statistieken krijgen over het gebruik van de instant previews kunnen we enkel gissen naar het effect. Een mooie preview kan echter geen kwaad. Zorg er op zijn minst voor dat de preview goed geladen wordt. Daarnaast kan deze  miniatuurversie van je pagina je nieuw inzicht geven: is het direct duidelijk wat mensen kunnen en moeten doen op mijn website? Sluit mijn website goed aan bij de zoekopdracht? Zijn mijn afbeeldingen goed gebruikt? Is het niet verstandig om content toe te voegen?

Daar lijkt mij voorlopig nog winst te behalen: de instant preview als optimalisatietool. Nieuwe inzichten, nieuwe kansen.

2 Reacties op “Google AdWords instant previews: the good, the bad and the ugly”

  1. Pieter-Jan zegt:

    Volgens mij zijn er wel statistieken beschikbaar of heb ik het mis?
    Als ik binen de Adwords naar het tabblad Dimensies ga en segmenteer op weergave: gratis klikken staat er “Muisaanwijzer ten minste 1 seconde op weergaveadvertentie”

  2. @Pieter-Jan: goede opmerking van je, ik heb het even uit moeten zoeken, maar ze bedoelen als het goed is met “weergaveadvertentie” displayadvertenties. Ze gelden dus niet voor tekstadvertenties en het gaat hier ook niet om de preview functie.

Reageer