Wij zoeken een PHP programmeur

Vier nieuwe features voor Google Analytics aangekondigd

ViernieuweGA

Gisteren vond het Google Analytics User Conference 2012 plaats waar Google vier nieuwe features aankondigde. Nieuwe features waar we binnenkort al mee aan de slag kunnen (in tegenstelling tot PDF-exports en mailings, waar we een jaar op hebben moeten wachten). Het gaat om de compleet nieuwe onderdelen Social Reporting en Attribution Modelling en aanpassingen voor Flow Visualisation en Realtime Reporting.

1. Social Reporting

Een dag eerder aangekondigd, Social Reporting in Google Analytics. De introductie van het congres ging zelfs volledig over dit nieuwe onderdeel, waarbij je als Google Analytics gebruiker nu beter en makkelijker inzicht krijgt in de social media kanalen die jouw doelgroep en jijzelf gebruikt.

Aan de hand van het volgende model introduceerde Google de rapporten:

Acquisition: bezoeken en verkeersbronnen

Voor de acquisitie heeft Google rapporten omtrent bezoekers via sociale kanalen en de type sociale netwerken. Google herkent nu automatisch om en nabij de 400 verschillende sociale netwerken.

Heel fijn dat de diverse netwerken nu standaard herkend worden en je een beter inzicht hebt in de performance van jouw website en content op deze netwerken en wat het jouw website oplevert.

Daarnaast heeft het sociale netwerken uitgenodigd om hun data te delen met Google. Dit heeft er voor gezorgd dat er ook enkele “social hub partners” zijn, welke met een symbool worden aangegeven in je Google Analytics rapporten. Door hier op te klikken krijg je de specifieke handelingen die gebruikers op dat netwerk hebben gedaan met jouw content. Bij de Bookmarksite Delicious zul je dus kunnen zien hoeveel mensen jouw content via Delicious gebookmarked hebben.

Fraai om te zien, maar helaas ontbreken de belangrijkste spelers Facebook en Twitter. En zeker in Nederland is het maar de vraag hoeveel mensen gebruik maken van “social hub partners” als Delicious, Reddit, Digg enz. Voor veel bedrijven zal dit weinig extra data opleveren. Uiteraard is er ook Google+ data op dit niveau beschikbaar, waardoor activiteiten op Google+ ook in Analytics geregistreerd worden. Zoals conversaties:

Een leuke toevoeging, maar zonder Facebook en Twitter zal dit onderdeel voor veel Nederlandse bedrijven nog niet zo waardevol zijn.

Engagement: betrokkenheid via social media

Om de betrokkenheid van jouw doelgroep in relatie tot jouw website en content zichtbaar te maken geeft Google Analytics je dus inzicht in hoe er met die content wordt omgesprongen op de diverse netwerken. Dit heeft dus betrekking op de “social hub partners”, waarbij Google de diverse acties die er op die platformen beschikbaar zijn, kan tonen:

Ook zal er een visualisatie komen van de bezoekers via social media, zoals het rapport “Bezoekersstroom”.

Conversions: conversierapportages voor social

Ook zullen er conversierapportages voor sociale kanalen komen. Zo kun je snel zien hoeveel conversies je sociale inspanningen hebben opgeleverd, maar ook hoeveel ondersteunende conversies. Social media wordt zo meer accountable. En dat is wat we willen: kunnen zien wat iets ons kost, en wat het ons oplevert. En met deze rapportages wordt het duidelijker wat de meerwaarde van social media is.

2. Attribution modelling

Met Multi-channel Trechters maakte Google het al eenvoudiger om waarde aan kanalen toe te kennen, en niet langer alleen te kijken naar “last click” conversies. Over niet al te lange tijd kunnen we daarnaast ook gebruik maken van attributiemodellen in Google Analytics. Google geeft zelf al vijf standaard attributiemodellen, waaronder lineair, first click attributie, last click attributie en time decay. Mooi is dat je, naast deze standaardmodellen, ook zelf modellen kunt bouwen in Google Analytics om zo kanalen te waarderen in Analytics zoals je zelf wilt.

Een mooie toevoeging die de accountability van (online) marketing eenvoudiger gaat maken. In de online marketing zijn we dol op cijfers en het mooie aan online is dat je veel, heel veel kunt meten. Inspanningen moeten zich uitbetalen, en met de attributiemodellen wordt het eenvoudiger om de waarde van kanalen te ontdekken.

3. Flow visualisation ook voor events

De “Bezoekersstroom” rapportage is een van de mooie nieuwe features in Google Analytics v5. Binnenkort kunnen we ook in dit rapport periodes met elkaar kunnen vergelijken. Daarnaast komt er eenzelfde rapportage voor “Events”. Dus naast een stroomrapportage voor Bezoekers (nu aanwezig), Social Media (aangekondigd in punt 1) komt er dus een extra stroomrapportage bij.

Dit is een fijne toevoeging, omdat je nu kunt analyseren hoe bezoekers die een “Event” hebben voltooid zich door je website hebben bewogen.

Het rapport is nu ook daadwerkelijk toegankelijk en te vinden onder Inhoud >> Gebeurtenissen >> Gebeurtenisproces en ziet er als volgt uit:

4. Realtime  reporting: updates

Naast dat het nu al mogelijk is om binnen de realtime rapportages door te klikken en je realtime statistieken te verfijnen, krijgen we nog twee extra features. Allereerst zullen de profile filters nu ook voor realtime gelden. Dus als je verkeer van je eigen netwerk uitgesloten hebt, zie je dat nu nog wel in je realtime statistieken. Binnenkort wordt dit dus ook realtime er uit gefilterd.

Daarnaast zul je realtime conversies kunnen zien, wat voor webwinkeliers een zeer waardevolle toevoeging is, maar eigenlijk alle website-eigenaren kunnen hier blij mee zijn.

Platform voor de toekomst

Naast bovenstaande aankondigingen sloot Google het User Conference af met een presentatie over de nieuwe zienswijze. Het gaat hierbij om wat er onder de motorkap gebeurt. Momenteel registreert Google Analytics (en andere websitestatistiekenpakketten) sessies. Omdat niemand het heeft over “hoeveel sessies hebben we vandaag gehad”, maar juist praat over “bezoekers” of “pageviews”, is Google aan het werk om af te stappen van de huidige werkwijze en wil het naar een “Customer Centric Analytics Platform”. Enkele punten die ze hierbij aangaven waren:

  • Ze willen met minder cookies gaan werken
  • Ze willen de laadtijd verbeteren voor gebruikers
  • Complexe tracking moet eenvoudiger worden (zoals tracking over domeinen heen)
  • Ze hopen personen over meerdere apparaten als één gebruiker te kunnen zien.
  • Het moet mogelijk zijn om een andere databron aan Google Analytics te geven (bijvoorbeeld data uit je CRM pakket) zodat dit toegevoegd wordt aan je bestaande statistieken.
  • Etc.

Kortom: Google probeert een nieuw model te bouwen waarbij we eenvoudiger correcte data kunnen krijgen. Momenteel draait er op YouTube en de YouTube Brand Channels al een test met dit systeem, wat werkt. De precieze uitvoering is nog niet bekend, en pin me ook niet vast op bovenstaande onderdelen. Het verhaal was technisch en is nog lang geen werkelijkheid. Of en wanneer Google met een nieuwe basis komt weten we nog niet.

Omdat het over cookies ging werd uiteraard ook vanuit de zaal gevraagd naar de gevolgen van de cookiewetgeving. Google wist daar heel politiek omheen te praten en daar werden we dus niets wijzer van.

De nieuwe features zijn veelbelovend en we kunnen niet wachten tot de sociale rapporten toegevoegd zijn en we onze eigen attributiemodellen kunnen bouwen.

 

1 Reactie op “Vier nieuwe features voor Google Analytics aangekondigd”

  1. W. Roos zegt:

    Je moet het allemaal maar snappen ;-))

Reageer