Wij zoeken een PHP programmeur

Last van (not provided)? Bekijk het eens op een andere manier

Landingsbaan

Eind 2011 maakt Google bekend de zoekopdrachten voor ingelogde gebruikers te gaan versleutelen. Dit zorgt ervoor dat keyword data, de zoektermen die de bezoeker gebruikt heeft, niet meer zichtbaar zijn via websitestatistiekpakketten zoals Google Analytics. Sindsdien zijn er meer diensten en producten (zoals Google Chrome en Firefox) overgestapt op deze versleuteling en neemt het percentage onbekende zoekwoorden genaamd (not provided) enkel toe. Maar Google blijft een onverminderd belangrijke bron voor het online succes van bedrijven. En gelukkig biedt Google Analytics je voldoende handvaten om de toename aan onbekende zoekwoorden te tackelen.

Je zoekmachine optimalisatie inspanningen

Met je website wil je, via meerdere kanalen en bronnen, verkeer aantrekken. Een van die kanalen is de zoekmachine van Google waarin jouw doelgroep hun informatiebehoeften kenbaar maakt door te zoeken. Zoektermen zijn de informatiebehoeften van je doelgroep die het kenbaar maakt middels het gebruik van de zoekmachine. Door je website af te stemmen op de zoektermen die je doelgroep gebruikt, stem je de website dus af op (een deel van) de informatiebehoeften van je doelgroep. Een goede ranking in de zoekmachine verkrijgen op zoektermen die je doelgroep gebruikt kan voor veel geïnteresseerd verkeer, en uiteindelijk klanten zorgen. Weten op welke zoektermen je scoort en welke zoektermen je doelgroep gebruikt om jouw (en soortgelijke) websites te vinden is dan ook zeer belangrijk voor het verfijnen van je site.

(not provided) = weg data?

Waar je voorheen voor alle organische bezoekers de gebruikte zoekterm zag, zie je nu enkel (not provided) staan wanneer je bezoeker ingelogd is in Google, of gebruik maakt van  Firefox en Chrome. Eind 2011 werd het percentage zoektermen dat niet meer zichtbaar zou zijn nog geschat op ongeveer 10% van het totaal. Nu rapporteren sommige webmasters al een verlies aan zoekwoorddata van meer dan 50%. En dat is zorgwekkend. Gelukkig bieden Google Analytics en de andere pakketten nog genoeg manieren om inzicht te krijgen in hoe jouw website presteert in de zoekresultaten, welke zoektermen voor relevant verkeer zorgen en wat de waarde is van het organische verkeer:

Totaal aantal organische bezoekers

Met je zoekmachine optimalisatie inspanningen probeer je meer relevant verkeer via de organische resultaten aan te trekken. Daarom is het altijd goed om het totale verkeer via de organische zoekresultaten te bekijken. Dus ga in Google Analytics naar Verkeersbronnen >> Bronnen >> Zoeken >> Organisch en bekijk het totale verkeer via de organische zoekresultaten voor een specifieke periode:

totaalseoverkeer

Vergelijk je periode met de periode daarvoor, of dezelfde periode het vorige jaar om een beter beeld te krijgen wat je inspanningen opleveren.

Analyse van de landingspagina’s

Ook voor versleutelde zoektermen onder de noemer (not provided) weet je dat het gaat om verkeer via de organische zoekresultaten. Je bestemmingspagina’s zijn geoptimaliseerd voor een (of een een select aantal nauw verwante) zoektermen. Wanneer een bestemmingspagina organische bezoekers heeft aangetrokken zal dat komen doordat deze pagina voor een bepaalde term goed rankt. Door aan (not provided) de bestemmingspagina te koppelen krijg je toch een goed beeld van de prestaties op zoektermniveau.

Dit doe je door aan het rapport voor organisch verkeer (Verkeersbronnen >> Bronnen >> Zoeken >> Organisch) de secundaire dimensie “Bestemmingspagina” te koppelen. Vervolgens klik je op geavanceerd en selecteer je:

notprovidedsec

Nu zie je welke pagina’s door bezoekers (waarvan we de gebruikte zoekterm niet weten) het meeste bezocht zijn.

Door vervolgens zelf een goede administratie bij te houden krijg je toch een mooi beeld van hoe je presteert op diverse zoektermen:

Exceloverzichtnotprovided

Bovenstaand overzicht, afkomstig van State of Search, laat mooi zien hoe je hierboven vergaarde data kunt ordenen. In de Excel tabel zie je per pagina:

  • De zoekterm (of termen) die je voor die pagina target
  • Het maandelijkse organische verkeer. Dit kun je in zijn totaliteit doen, of enkel voor de (not provided) bezoekers.

Zo zie je goed hoe een bepaalde pagina organisch presteert, en daarmee ook de bijbehorende, getargete zoektermen. Vervolgens kun je ook nog de prestaties van iedere pagina in kaart brengen om te zien welke pagina’s voor meer of minder verkeer zorgen:

Verkeerlandingspagina

Deze data kun je meer verrijken met transactiegegevens en behaalde doelen, om de waarde van je organische verkeer nog beter te bepalen.

De waarde van organisch verkeer

De toename van (not provided) betekent niet dat je organisch verkeer minder waard is geworden, of minder belangrijk. En Google Analytics biedt voldoende houvast om een goed beeld van deze waarde te krijgen. Je zoekmachine optimalisatie inspanningen (waarbij je dus je website nog beter afstemt op je doelgroep die gebruikt maakt van de zoekmachine) kunnen je nog steeds veel succes brengen. Rankings doen er nog toe, zoekmachine optimalisatie doet er nog toe, en met Google Analytics heb je genoeg handvaten om dit (voor jezelf of voor anderen) te bewijzen.

2 Reacties op “Last van (not provided)? Bekijk het eens op een andere manier”

  1. Ardash zegt:

    Hi, ze staan ook in de Webmaster Tools onder Zoekverkeer -> Zoekopdrachten.

    Groet,
    Ardash

  2. […] Het onderdeel “Zoekwoorden” binnen het standaardrapport “Acquisitie” is behouden. Hierbij is alleen het onderdeel “Overzicht” komen te vervallen. Helaas zien we binnen “Organisch” van “Zoekwoorden” het aandeel van (not provided) nog wel steeds verder toenemen door de versleuteling van de zoekopdrachten door Google.  De verwachting is dat dit de komende tijd zal blijven stijgen tot 100% van het organisch verkeer. Mijn collega Jeroen informeert je hoe met (not provided)  om te gaan.  […]

Reageer