Wij zoeken een PHP programmeur

Google versleutelt zoekopdrachten en maakt Analytics minder bruikbaar

Google insert coin

Update 05-03-2012: Google heeft bekend gemaakt de SSL versleuteling wereldwijd te gaan introduceren. Verwacht dus meer (not provided) zoekwoorden in Google Analytics.

Google heeft bekend gemaakt dat ze voortaan SSL Search default maken voor ingelogde gebruikers op Google.com. Dit betekent dat Google voortaan de zoekopdrachten die ingelogde gebruikers invoeren op Google.com versleutelt en niet meer doorstuurt naar website statistieken pakketten, zoals het eigen Google Analytics. Een rigoreuze verandering. Om de privacy te bewaken, zegt Google. Om adverteerders voor te trekken, zeggen anderen. Maar wat zijn nu precies de gevolgen?

Versleutelde zoekopdrachten

SSL is een encryptie protocol die gebruikt wordt om het Internet te beveiligen. Google gebruikt dit protocol al een tijdje voor bijvoorbeeld Gmail. Nu gaan ze dit protocol dus ook inzetten voor ingelogde users op Google.com, waardoor gebruikers doorgestuurd gaan worden naar https://www.google.com (met extra ‘s’). De zoekopdrachten die ingelogde Google-gebruikers nu doen op Google.com worden versleuteld en kliks op organische zoekresultaten in Google.com zijn nu niet meer zichtbaar in website statistieken pakketten (zoals Google Analytics).

Webmasters die gebruik maken van Google Analytics (of een ander pakket) zullen nog wel zien dat  bezoekers via organische resultaten op Google.com de website hebben bereikt, maar zullen niet meer de bijbehorende zoekopdracht zien voor ingelogde gebruikers.

Lees ook Google’s eigen uitleg over SSL.

AdWords wel, organisch niet

Opmerkelijk daarbij is dat zoekopdrachten wel worden meegestuurd bij bezoekers via Google AdWords advertenties. Voor betaalde bezoekers (AdWords) zie je ook voor de ingelogde gebruikers gewoon de bijbehorende zoekopdracht.

Privacy

Doel van het versleutelen van de zoekopdrachten die ingelogde gebruikers doen is het waarborgen van de privacy van de gebruikers. De verandering zorgt ervoor dat de zoekopdrachten enkel gezien kunnen worden door Google zelf en de webbrowser die gebruikt wordt.

Hierbij kan je je afvragen of je privacy wel gewaarborgd wordt als Google nog steeds de zoekopdrachten registreert en adverteerders van Google AdWords de zoekopdrachten wel te zien krijgen. Google geeft aan dat het noodzakelijk is voor adverteerders om zo hun campagnes goed te kunnen inzetten. Stel dat je adverteert op ‘hilton’ en vervolgens veel verkeer binnenkrijgt op ‘paris hilton’ kun je snel ingrijpen. Echter, deze statistieken zijn al kenbaar in Google AdWords zelf. Door ze nog steeds in Analytics te laten zien zie je dus wel wat het bezoekersgedrag is van bezoekers via AdWords, en niet van bezoekers via organische zoekresultaten.

Hierbij moet worden opgemerkt dat zoekopdrachten (praktisch) niet terug te herleiden zijn naar een individu en we altijd kijken naar “bezoekers” (anoniem) en niet naar personen.

SEO-rapportages en Webmaster Tools

Onlangs lanceerde Google de SEO rapportages in Google Webmaster Tools, die gekoppeld kunnen worden aan Google Analytics. Google verwijst naar deze rapportages als alternatief voor de informatie die we nu gaan kwijtraken. Helaas is de data in deze rapportages minder betrouwbaar en geeft het minder inzicht in de zoekwoorden waarop je gevonden bent en het gedrag van de bezoekers die daarbij horen.

Zo kunnen we niet zien wat het gedrag is van bezoekers die een specifieke zoekopdracht binnenkomen.

Stel dat we webshop in schoenen hebben. We krijgen 100 bezoekers krijgen via de term “rode schoenen”, maar slechts drie doen een aankoop in onze webwinkel. Daarnaast krijgen we ‘slechts’ 50 bezoekers via “blauwe schoenen”, maar daarvan hebben er wel 19 een aankoop gedaan. Op basis van deze gegevens zouden we waarschijnlijk onze aandacht nog meer focussen op de zoekterm “blauwe schoenen”, proberen onze website hoger in Google.com te krijgen. Ook analyseren we waarom onze “blauwe schoenen” het beter doen dan onze “rode schoenen”. Is de productpagina beter? Wat vertellen we daar wel, wat we op de “rode schoenen” pagina niet vertellen? Zijn ‘rode schoenen’ dit seizoen misschien minder in?

Kortom: het geeft ons een platform om verder te optimaliseren. Een aanknopingspunt om meer te halen uit onze website en uit zoekverkeer. Met algemene SEO rapportages  gaan we dit verliezen. We zien enkel dat we ‘150 bezoekers via organisch verkeer’ hebben gehad en dat er 100 bezoekers via ‘rode schoenen’ op de website zijn gekomen en ‘maar’ 50 via “blauwe schoenen”. Wat ze vervolgens doen op onze website, dat weten we niet.

Een ander alternatief zijn de ‘Top search reports’ in Google Webmaster Tools. Deze geven inzicht in de zoekopdrachten waarvoor je vertoond bent de afgelopen dagen en hoeveel deze opgeleverd hebben. Ook dit geeft echter geen inzicht in het daadwerkelijke bezoekersgedrag dat hoort bij bepaalde zoektermen.

Percentage ingelogde gebruikers

Matt Cutts van Google schat dat het aantal gebruikers dat ingelogd is op Google.com minder dan 10% is. Echter, met het toenemende aantal Google producten is het maar de vraag of het aantal echt zo laag zal zijn (al is dit nog steeds een flinke black box die je kan krijgen).

Gebruikers van onder meer Google AdWords, Google Analytics, YouTube, Gmail, iGoogle en Google Reader zijn allen ingelogd in Google. Daarnaast heeft Google nu zijn eigen sociale netwerk dat ze promoten (Google+). Ook personaliseren ze de zoekresultaten voor ingelogde gebruikers en dit doen ze omdat dit relevantere zoekresultaten zou opleveren. Alles wijst er dus op dat Google wil dat gebruikers ingelogd zijn en de voordelen van ingelogd zijn zullen alleen maar toenemen.

Zelfs al zou nu minder dan 10% van de Google gebruikers ingelogd zijn, is het aannemelijk dat dit percentage groter gaat worden.

Gevolgen voor jou als webmaster

Voorlopig geldt het versleutelen van de zoekopdrachten enkel nog voor Google.com (en daar moet het nog volledig worden uitgerold). Maar wanneer het ook voor Google.nl gaat gelden zal dit de volgende gevolgen voor jou als webmaster hebben:

  • Geen inzicht in de zoekopdrachten die ingelogde Google gebruikers hebben gebruikt om jouw website te vinden via de organische zoekresultaten.
  • De gevolgen zouden voor minder dan 10% van de bezoekers zijn, maar dit percentage kan hoger zijn en worden.
  • Inzicht in verkeer via Google AdWords blijft hetzelfde.
  • SEO-rapportages en Top Search Results zijn alternatieven waar je zeker naar moet kijken, maar bieden minder inzicht.

Meer uitleg vind je op Search Engine Land.

Conclusie

Een drastische maatregel van Google die invloed gaat hebben op de informatie die we verkrijgen van bezoekers via de organische zoekresultaten. In dit bericht hebben we al enkele vraagtekens gezet bij de redenen die Google aandraagt voor deze maatregel, maar zijn we vooral ingegaan op de gevolgen die dit gaat hebben.

De outcry in online marketing land is groot, waarbij Google onder meer hypocriet wordt genoemd en er lachwekkend gedaan wordt over de ‘zogenaamde’ redenen die Google aandraagt. Vooral het feit dat Google zelf de data nog steeds vergaart en WEL geeft aan adverteerders schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Voor meer ongezouten meningen lees je het overzicht op Search Engine Land.

9 Reacties op “Google versleutelt zoekopdrachten en maakt Analytics minder bruikbaar”

  1. Jerome zegt:

    Interessant artikel, alleen wordt je er niet vrolijk van.
    Is dit weer een strategie om meer mensen naar adwords te trekken?
    Ik voel me soms als een roofdier in Google land, altijd op mijn hoede.

  2. @Jerome: het lijkt er op dat Google bedrijven meer en meer richting AdWords will pushen. En met de huidige strategie van Google moet je oppassen dat je niet van een roofdier in een prooi verandert ;)

  3. Dave zegt:

    Is inderdaad geen ‘cleane’ zet (en ik hou mijn hart vast voor wat er nog allemaal gaat komen) maar eerlijk, hoeveel mensen doen/deden iets met hun kewyorddata (behalve er zitten op staren;) ) ?

    Dave

  4. @Dave: Keyworddata is toch wel belangrijk. Zo kun je zien waar je op gevonden wordt, maar ook hoe bezoekers reageren die via specifieke zoekopdrachten binnenkomen. Genoeg mogelijkheden voor optimalisatie in ieder geval.

    En daardoor ook geen fijne zet van Google. En inderdaad, we houden ons hart vast voor wat er nog gaat komen!

  5. [...] of dan. Maar het lijkt wel het einde van een tijdperk. Eind 2011 maakte Google kenbaar dat het de zoekopdrachten voor ingelogde Google gebruikers ging versleutelen. Gevolg: de zoektermen die gebruikers gebruiken worden niet langer doorgegeven aan website [...]

  6. [...] verlies aan data zagen we al met de komst van (not provided): sinds maart 2012 versleutelt Google voor ingelogde gebruikers de zoekopdrachten, waardoor niet meer te zien is via welke zoekopdrachten de ingelogde gebruiker de website heeft [...]

  7. [...] versleuteling van de zoekopdrachten in verband met de privacy van (ingelogde) gebruikers, wat dan weer niet geldt voor (ingelogde) [...]

  8. [...] 2011 maakt Google bekend de zoekopdrachten voor ingelogde gebruikers te gaan versleutelen. Dit zorgt ervoor dat keyword data, de zoektermen die de bezoeker gebruikt heeft, niet meer [...]

Reageer