Wij zoeken een PHP programmeur

Google Analytics v5: More than meets the eye

Google Analytics v5

Op 19 mei waren mijn collega en ik aanwezig op het Google Analytics User Conference 2011 in Amsterdam. Een dag vol interessante lezingen en keynotes, met tips en trucs over hoe je meer kunt halen uit Google Analytics. Er werd met name dieper ingegaan op het gebruik maken van de data die Google Analytics voor ons verzamelt. Een aantal inspirerende lezingen hebben er dan ook voor gezorgd dat ik met een verse blik naar website statistieken kijk. Inderdaad: website statistieken. En niet Google Analytics. Want hoewel het een fraaie tool is, ging de middag toch met name over het gebruik van data: hoe haal je nu meer uit de statistieken die we vergaren middels Google Analytics. Door middel van data exports, integratie met andere databronnen, de Google Analytics API of klantenquêtes.

De dag werd afgesloten met een keynote lezing van Google zelf. En zij gingen dieper in op Google Analytics v5. En hoewel de dag toch meer in het teken leek te staan van alles om Google Analytics heen, gaven zij toch een kijkje in de eigen keuken. En omdat ik onlangs Google Analytics v5 onder de loep had genomen en getoetst had aan de wensenlijst van mijn collega, was ik toch wel benieuwd naar hoe ze mij konden “overtuigen” van Google Analytics v5. Een blik op de toekomst.

To infinity and beyond

Hoewel Google Analytics v5 er slechts uit ziet als een gerevampte versie van de huidige Google Analytics geeft dit een vertekend beeld: Google Analytics v5 is namelijk een volledig nieuw product. GAv5 is dan ook vanaf nul opgebouwd. De reden? De huidige Google Analytics liet het Google niet langer toe om de nieuwe features die gebruikers en zijzelf wilde toevoegen, eenvoudig te integreren. Het werd dan ook steeds moeilijker om nieuwe features te introduceren, en zeker binnen een (naar Google’s standaarden) acceptabele termijn. Daarnaast groeit het internet enorm. Om een platform te hebben dat klaar is voor de toekomst werd dan ook besloten om opnieuw te beginnen.

En hier zit dan ook de kracht en voor mij de grootste (positieve) verrassing. Want hoewel Google Analytics v5 er uitziet als de vorige versie met een likje verf, is hij onder de motorkap volledig anders. Google beloofde dan ook dat ze nu sneller kunnen gaan schakelen, makkelijker en sneller nieuwe features kunnen ontwikkelen en toevoegen en dat dit ook gaat gebeuren. Ook is GAv5 niet de “volgende in de reeks”, en hoeven we niet op Google Analytics v6 te wachten. In plaats daarvan mogen we de komende tijd steeds meer nieuwigheden verwachten in GAv5 en is dit systeem echt voor de komende jaren gebouwd. Mooie woorden, ik weet het. Toch was ik mij er niet van bewust hoeveel er nu daadwerkelijk veranderd was, en dit lijkt een goede stap voor de toekomst.

Wat kunnen we verwachten?

Op korte termijn komen er nog genoeg veranderingen aan. Uiteraard konden de leden van Google niet over alles uitwijden, maar hun reacties gaven ons soms ook (expres) wat informatie. Hier waar in ieder geval aan gewerkt wordt en uitspraken die gedaan werden:

  • PDF exports: een standaardfunctie uit de huidige GA die momenteel nog ontbreekt. Komt eraan.
  • Het delen van dashboards: in GAv5 kun je meerdere dashboards maken. Binnenkort kun je deze ook eenvoudig delen. Ook de structuur van het dashboard zul je kunnen delen met andere gebruikers.
  • PageSpeed als onderdeel van de code: onlangs werd de trackingcode vrijgegeven om pagespeed in Analytics te meten. Deze zal straks worden toegevoegd aan de standaard implementatiecode.
  • Er wordt gewerkt aan multichannel funnels.
  • Beter gebruikersbeheer: nu is er enkel de keuze uit accountbeheerder of uitsluitend rapporten weergeven. Er zullen meerdere niveaus worden toegevoegd.
  • Eenvoudigere implementatie.
  • Een integratie van Webmaster Hulpprogramma’s en Google Analytics.
  • Integratie met Website optimizer.
  • Zijdelings werd er ook gesproken over een betere integratie tussen Social Media en Google Analytics (waarschijnlijk ook met het oog op Google +1)
  • Meer statistieken en informatie omtrent mobile en display.
  • Er wordt gekeken naar de mogelijkheid om externe databronnen te integreren: spreadsheets, andere metrics.
  • Historische funnels is iets wat ze in gedachte houden.
  • Betere meetbaarheid van downloads.
  • Display impressions komen er aan: ik verwacht dat het gaat om de instant previews.

Naast bovenstaande lijst van functionaliteiten waar Google momenteel aan werkt (of gaat werken) gaf Google ook duidelijk aan dat ze zich vooral richten op het integreren van de eigen producten (bijvoorbeeld Google Analytics met Webmaster Hulpprogramma’s en Website Optimizer) en niet op de integratie met producten van derden. Daarvoor kijkt zij naar ontwikkelaars. Verwacht dus geen Excel-plugin van Google op korte termijn, maar Google biedt ontwikkelaars wel alle ruimte om, middels de API, dergelijke tools te ontwikkelen.

Wel jammer is het dat ze nog geen goede oplossing weten voor de integratie tussen meerdere websites (“enterprise websites”), wat voor grote bedrijven jammer is. Nu kan het nog een hele klus zijn om tussen al je websites alles goed (door) te meten. Hopelijk komt dit in de toekomst.

Conclusie

Na de keynote van Google zelf ben ik toch wel een stuk enthousiaster over GAv5. Het is een nieuwe start en de komende tijd zullen er meer features bijkomen. Daarbij is het voor Google nu eenvoudiger geworden om veranderingen toe te voegen en in te spelen om de toekomstige behoeften. En dat is mij zeer veel waard.

Dit wil niet zeggen dat ik volledig van mening ben veranderd: Google Analytics v5 voldoet momenteel nog niet aan mijn verwachtingen. Dit komt deels omdat niet alle oude functionaliteiten al in de nieuwe versie zitten. Deels zal het ook komen omdat ik nog niet zo bekend ben met de nieuwe opzet en daardoor meer tijd nodig heb om hetzelfde te vinden. Wel ben ik nu dus een stuk optimistischer en verwacht ik dat we de komende jaren een hoop meer informatie uit Google Analytics kunnen halen. Zo kunnen we beter sturen, beter optimaliseren en uiteindelijk ook meer halen uit websites en de andere online kanalen die we inzetten. En daar ben ik helemaal voor.

Wij houden Google Analytics in ieder geval goed in de gaten en zullen jullie op de hoogte brengen van alle (grote) veranderingen.

Nieuwe functionaliteiten en info
Meer weten over de nieuwe functionaliteiten die nu al in Google Analytics v5 zitten? Lees dan Google’s eigen blogposts er op na:

3 Reacties op “Google Analytics v5: More than meets the eye”

  1. Dries zegt:

    Ik vind het persoonlijk zeer vervelend wanneer je een traffic source bekijkt en je filtert een bepaald zoekwoord, die grafiek niet aanpast. Je kan ze wel vergelijken met de totale trafiek maar de filter past zich niet toe op de selectie van de keywords, wat een beetje verwarrend overkomt (in het begin).

    Ik ben voornamelijk benieuwd wat ze gaan doen met emotional parameters (of die er dan al dan niet gaan komen). Die historische funnels zullen zeer welkom zijn!

  2. @Dries: met plot rows (zie de link in de lijst) kun je meerdere onderdelen met elkaar vergelijken. Mogelijk dat dat je gaat helpen.

    De historische funnels zijn wat mij betreft ook echt een aanvulling. Emotional parameters heb ik nog niets over gehoord.

  3. [...] nieuwe rapporten over multi-channel trechters vind je in de nieuwe versie van Google Analytics onder het tabblad mijn conversies. Meer informatie over de rapporten met multi-channel trechters [...]

Reageer