Wij zoeken een PHP programmeur

5 onderdelen van de nieuwe Google Analytics die je zeker moet bekijken

5 onderdelen van de nieuwe Google Analytics

Dit jaar zal iedereen verplicht over moeten stappen op de nieuwe versie van Google Analytics. De nieuwe versie van Google Analytics stelt Google in staat om sneller te schakelen en geeft ze een platform om verder op te bouwen. En hoewel nog niet alle features van de oude Google Analytics zijn overgenomen (PDF e-mails, iemand?), zijn er al wel een aantal nieuwe features bijgekomen die zeer interessant zijn. Hier vijf onderdelen van de nieuwe Google Analytics die je zeker moet bekijken als je online stappen wilt maken.

1. Realtime statistieken

Eind september introduceerde Google de Realtime statistieken: live het aantal bezoekers op je website bekijken. Verslavend, maar ook zeer nuttig. Wanneer je een nieuw bericht deelt op social media, of een nieuwsbrief verstuurd, kun je direct zien wat het effect is. Daarbij kun je ook zien waar de bezoekers vandaan komen en welke pagina’s ze bekijken. Leuk en ook leerzaam. Zelf hebben wij daarom sinds kort een groot scherm waarbij we realtime statistieken van klanten en onze eigen websites rouleren. Onverwachte uitschieters worden zo sneller opgemerkt. Een leuke toevoeging van Google.

Lees ook: Een eerste blik op realtime statistieken in Google Analytics

2. Bezoekersstroom en Doelproces

De Bezoekersstroom rapportages (te vinden onder Doelgroep) en Doelproces rapportages (onder Conversies >> Doelen) geven een visuele voorstelling van hoe de bezoekers door de website bewegen. Hier kun je verder induiken en je kunt bezoekersstromen ook bijvoorbeeld per verkeersbron bekijken. Binnen het rapport kun je afzonderlijke stromen aanklikken om zo bepaalde paden uit te lichten en verder te analyseren. Dit geeft je meer inzicht in hoe je (convertererende) bezoekers door je website bewegen en wat het resultaat van bepaalde inspanningen is geweest.

Lees meer: Introducing Flow Visualization

3. Zoekmachineoptimalisatie rapportages

Door je Google Webmaster Hulpprogramma’s account te koppen aan je Google Analytics account krijg je extra rapportages, namelijk de zoekmachineoptimalisatie rapportages. Enkel beschikbaar dus voor de nieuwe versie van Google Analytics. Deze rapportages geven je inzicht in hoe je presteert op bepaalde zoektermen en hoe vaak je getoond bent bij bepaalde zoektermen. Ook kun je je (gemiddelde) posities bekijken per Google Property, waaronder Google Images.

Wel willen we een kanttekening plaatsen bij de rapportages: staar je niet blind op rankings en vertoningen bij bepaalde keywords. Het draait uiteindelijk om hoe succesvol je bent: hoeveel aankopen, leads, aanvragen, etc. je binnenkrijgt via je website. Bezoekers zijn daarbij noodzakelijk, maar geen garantie. Gebruik de rapportages dus ter ondersteuning en verrijking van je inzicht.

Lees ook: Zoekmachineoptimalisatie (SEO) rapportages in Google Analytics

4. Multichannel Trechters

Voor webshops die gebruik maken van Google Analytics en de E-commerce  Trackings Code zijn er de Multichannel Trechters. Multichannel Trechters toont niet alleen de laatste interactie bij een conversie, maar ook de voorgaande, waardoor conversieattributie een stuk accurater wordt. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien dat gebruikers Remarketing banners wel aangeklikt hebben, vervolgens niet direct een aankoop deden, maar op een later moment via een brand related search wel terugkomen en alsnog een product aanschaffen. Met behulp van Multichannel Trechters weten we de verschillende kanalen dus beter op waarde te schatten. Een must voor webshops.

Lees ook: Conversie attributie in Google Analytics met Multichannel Trechters.

5. Site snelheid

Een snelle website is belangrijk voor bezoekers, en daarom ook voor zoekmachines. Wil je een goede gebruikerservaring, dan zul je je bezoekers niet lastig moeten vallen met lange laadtijden. Google wil zijn gebruikers dan ook liever niet naar dergelijke websites sturen. Om webmasters te stimuleren aan de slag te gaan met de snelheid geven ze nu ook meer en meer inzicht in de snelheid van je website (zoals zij die meten). In Google Analytics zijn er daarom de Sitesnelheid rapporten (onder Inhoud).

Dit rapport geeft nogmaals het belang van snelheid weer, voor Google, voor bezoekers en dus ook voor jouw website. Bekijk daarom de statistieken en wanneer je merkt dat je site langzaam is, ga er mee aan de slag. Raadpleeg echter niet alleen de Sitesnelheid rapportages van Google, maar bijvoorbeeld ook:

Daarnaast is het mogelijk om ook in Webmaster Hulpprogramma’s je sitesnelheid te bekijken. Je sitesnelheid wordt hier echter op een andere wijze berekend dan in Google Analytics. Voor meer uitleg over dit verschil lees je:  Google Analytics Site Speed vs. Google Webmaster Tools Site Performance explained

Meer weten over de nieuwe Google Analytics? Bekijk ook onze kennisbank met alles over Google Analytics V5.

2 Reacties op “5 onderdelen van de nieuwe Google Analytics die je zeker moet bekijken”

  1. Wouter Blom zegt:

    Het feit dat de google analytics 5 nog steeds de mogelijkheid niet heeft om te exporteren naar PDF is wel ECHT een gemis.

    overigens is de functie (linksonderindehoek) om je oude vertrouwde rapporten terug te vinden een enorm goede hulp voor dat ene rapport wat je zo nu en dan gebruikt maar niet in de nieuwe interface kan terugvinden.

  2. @Wouter: de PDF export functie is inderdaad een gemis (zie inleiding). Google zegt “dat er aan gewerkt wordt”. Die mag wel heel snel komen.

Reageer