Wij zoeken een PHP programmeur

onTwikkelingen: Twitter People, Directory, Analytics en overname

twitter-

Het is een tijdje stil geweest rond Twitter, sinds de release van de vernieuwde lay-out. In september werd #NewTwitter onder grote belangstelling langzaam uitgerold, en inmiddels hebben alle gebruikers toegang tot de nieuwe web-interface.

Nu, ongeveer 2 maanden later (wellicht om de gebruiker even te laten acclimatiseren?), is Twitter weer volop in het nieuws. Met:

  • meer mogelijkheden om interessante tweeps te vinden
  • statistieken over je tweets en tweeps (gratis danwel grofbetaald)
  • twee honden die om één been vechten – dat van Twitter welteverstaan

People

De oplettende Twitteraar heeft ontdekt dat er bovenaan z’n homepage naast Home, Profile en Messages een vierde tab is verschenen. Met de naam van de tab wordt schijnbaar nog getest, want er zijn verschillende varianten in omloop: Who to follow, People of Directory. Op deze pagina vind je vanaf nu verschillende mogelijkheden om andere tweeps te ontdekken.

Voor het merendeel gaat het om bestaande functies die voorheen verspreid over de website stonden, zoals Similar to …, Who to follow en Suggested users. De mogelijkheid om mensen via andere adresboeken (zoals van Gmail, Windows Live Messenger en Yahoo!) toe te voegen vind je nu ook op deze pagina.

Een nieuwe functie heet Directory. Onder dit kopje vind je een groot aantal bekende, invloedrijke en geverifieerde Twitter-accounts, verdeeld over 20 categorieën als Boeken, Goede doelen, Muziek en Aanbiedingen.

Twitter Analytics

Een tweede ontwikkeling is dat Twitter gratis statistieken gaat leveren aan gebruikers en bedrijven. De geruchten gonsden al, onlangs werden deze bevestigd, en momenteel wordt het zogenaamde Twitter Analytics onder een select groepje getest. Hiermee kunnen gebruikers straks bijvoorbeeld zien welke tweet de meeste retweets, favorites, reply’s of ontvolgers oplevert. Voor normale gebruikers leuke informatie, voor bedrijven en beroepsmatige twitteraars zelfs zeer zinvol. Dit soort gegevens is namelijk uitermate geschikt om de invloed van een bepaalde twitteraar bepalen, meer dan bijvoorbeeld alleen te kijken naar het aantal volgers.

Vooralsnog lijkt het erop dat Twitter Analytics als gratis service wordt aangeboden. Wellicht dat er nog een premium-versie komt, waarbij gebruikers tegen betaling meer data of functionaliteit kunnen krijgen. Zo lijkt het me als marketeer zeer interessant om bijvoorbeeld demografische of geografische gegevens van bepaalde invloedrijke twitteraars te kunnen bekijken, of om te zien via welke gebruiker jouw tweets het meeste geretweet worden.

De verwachting is dat Twitter Analytics nog dit jaar voor het grote publiek wordt opengesteld.

Gnip

Vind je de data of functionaliteit van Twitter Analytics te beperkt, dan kun je er ook voor kiezen om álle data op te kopen. Alleen analyseren is toegestaan, doorverkopen of verspreiden niet. Voor 10% van alle Twitter-data betaal je een luttele 60.000 dollar per jaar, voor 50% van alle data zelfs 360.000. Opvallend is dat je onevenredig meer betaalt wanneer je meer data wilt. Staffeltoeslag in plaats van -korting dus. Hoeveel Twitter vraagt voor álle data is nog niet bekend. Mocht je interesse hebben, wend je dan tot de firma Gnip, aan wie Twitter deze service heeft uitbesteed.

Overname

Ook al heeft Twitter nog geen duidelijk verdienmodel, toch zijn er verschillende partijen die miljarden dollars bieden om de site te kopen. Een aandeelhouder beweert dat Google en Microsoft beide proberen om Twitter in handen te krijgen, al was het alleen al om de ander buitenspel te zetten (daarnaast kan Google Twitter goed gebruiken in de strijd tegen Facebook). Er wordt gesproken over bedragen tussen de 2,5 en de 4 miljard dollar. Intussen doet Twitter alsof het niet te koop is, wellicht om de prijs op te drijven. We gaan het zien.

Reageer