Wij zoeken een PHP programmeur

Een jaar Twitter in retrospect

Een jaar Twitter in retrospect

Iets meer dan een jaar geleden (een jaar en 19 dagen om precies te zijn begon ik met Twitteren. Part of the job. Daarvoor was ik een beetje sceptisch, zoals velen die het medium nog nooit echt gebruikt hebben. Immers, waarom zou ik “continu” iedereen op de hoogte moeten houden van mijn gedachtes, gebeurtenissen en mening? Dat vond ik nogal narcistisch en zelfingenomen. Nu ik een jaar lang met Twitter heb kunnen stoeien ben ik een geheel andere mening toebedeeld. Een mening die ik al vrij snel na het beginnen met deze micro blogdienst had gevormd. Daarom mijn bevindingen, mijn do’s and don’ts, mijn tips & trucs, oftewel: mijn eerste jaar Twitter samengevat.

The light side

1.      Twitter is een bron van inspiratie

Voor mijzelf (en anderen die zich bezighouden met online marketing) is Twitter dé plek om informatie te krijgen op mijn vakgebied. Nieuwe ontwikkelingen, tips & trucs, hulp: het komt allemaal voorbij in die 140 karakters. Blogposts, links naar onderzoeken, recent toegekende patenten, dankzij Twitter (en de personen die ik volg) ben ik snel op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden. Zo leer ik zelf dagelijks bij en wordt de onuitputtelijke bron van nieuwtjes voor mij gefilterd door de experts die ik volg.

2.      Contentverspreiding

Social Media is uiteraard geschikt om te delen. De kracht van Twitter merkte ik al snel toen blogposts die wij schreven veelvuldig gedeeld werden. En dit zorgde weer voor een toename aan geïnteresseerde bezoekers. Mooi om te zien, leuk om te doen.

3.      Twitter als online marketing tool

Yup, een veel besproken onderwerp, maar Twitter kan een zeer welkome toevoeging zijn in je online marketing arsenaal. Het verspreiden van content, het onder de aandacht brengen van je website, het in contact komen met klanten: Twitter maakt het mogelijk.

Food for thought: The Power of RSS for SEO.

4.      Help is around the corner!

Soms kom je ergens niet uit, zit je vast, lukt het niet om in Google Analytics de juiste filter toe te passen, weet je niet welke TV je nu moet aanschaffen of vraag je je af wanneer het Nederlands elftal moet spelen. Twitter biedt uitkomst! Met een beetje mazzel weet een van je volgers het. En soms tref je een barmhartige samaritaan die je niet kent, die jou het antwoord geeft. Durftevragen!

5.      De beheersbaarheid

Twitter kan een overweldigend zijn, maar met tools als Tweetdeck (of Hootsuite) wordt het eenvoudiger om de constante stroom aan berichten te managen. Daarnaast zijn er diverse andere tools waarmee je inzicht krijgt in je “Twitter succes”. Hopelijk komt Twitter Analytics er binnenkort echt aan.

Lees ook: 10 metrics om het succes van je bedrijf op Twitter te bepalen.

The dark side

1.      Please retweet!!! Nee dank je

Ik ben er allergisch voor: het bedelen voor een retweet (RT!!!). Als ik jouw artikel waardevol vond dan zal ik het melden op Twitter en je bericht retweeten: simple as that. Ga je er om bedelen, dan lees ik het waarschijnlijk niet eens (Please RT!).

Dat terzijde: je hoeft me ook niet te bedanken als ik je artikel of blogpost doortweet. Nee, ik bedank JOU juist voor het schrijven van een interessant stuk, middels een retweet. Maar goed, een vriendelijk bedankje stoor ik me niet aan, maar het hoeft van mij niet.

2.      #Overmatig #hashtag #gebruik

Goed, de hashtag is een handig hulpmiddel om te laten zien waar bijvoorbeeld je link over gaat, of om je bericht te categoriseren. Met name voor voetbalwedstrijden vind ik het wel handig. Maar als je “10 handige tips voor #Google #Analytics” tweet, weet ik ook wel dat je bericht over Google Analytics zal gaan, met of zonder hashtags.

Meerdere hashtags zijn ook geen verrijking en verhogen de leesbaarheid ook niet echt. Het kan ook aan mij liggen, maar ik word niet warm van een hashtag.

3.      De mobiele Twitter applicaties

Twitter en smartphones: bij mij is het nog geen gelukkig huwelijk. Tweetdeck synchroniseert niet automatisch zijn kolommen, klapt er af en toe uit en foto’s uploaden gaat vaak niet. Twitter for Mobile heeft dan weer minder handige kolommen, wel een fijne zoekfunctie, maar doet ook moeilijk bij het uploaden van foto’s.

Twitter is natuurlijk ideaal voor mobiel, maar ik vind het nog niet echt lekker werken. Mogelijk dat andere applicaties beter werken, maar wat mij betreft is er nog werk aan de winkel.

Mocht iemand wel een app hebben waar hij helemaal over tevreden is, laat het vooral weten.

4.      Hallo spamvolgers!

Doordat ik SEO in mijn Twitter biografie heb gezet heb ik in ieder geval heel wat vriendjes erbij gekregen op Twitter. Wel zijn ze wat stil, en volg ik ze niet terug, maar (even uit mijn hoofd), bij deze wil ik toch CheapSEO, SEOguru, SocialMediaOMG en SEOlover33 bedanken voor hun loyaliteit!

(Ps. En waarom “Tienermomenten” me ging volgen vraag ik me nog steeds af, die heb ik toch maar even geblokkeerd, image = everything, right? Right.)

5.      Follow back!

Ik ga er niet van dat mensen die ik volg, mij ook automatisch terug gaan volgen. Ik volg onder meer  online marketing experts die bijna dagelijks iets waardevols berichten voor hun volgers of bands/artiesten die ik goed vind. Wie ben ik om te verwachten dat ze mij dan ook gaan volgen, enkel omdat ik hun volg? Als ik in hun ogen iets waardevols weet toe te voegen, zullen ze me vast gaan volgen. En anders niet.

Dus verwacht niet dat ik jou automatisch ga volgen omdat je mij volgt. Dat doe ik andersom ook niet. En me laten weten “follow us, we follow back!”, alsof het alleen maar om het aantal volgers gaat. Kwaliteit boven kwantiteit!

6.      Het retweeten van een retweet van een retweet.

Als je bericht geretweet wordt hoef je dat niet nog een keer te retweeten. Heeft voor mij een hoog gehalte van “kijk-eens-wie-mijn-bericht-doorstuurt”.

Ps. Deze ergernissen zijn subjectief en hoeven niet gedeeld te worden door anderen.

3 Reacties op “Een jaar Twitter in retrospect”

  1. Jedidja zegt:

    Leuke terugblik Jeroen! Ik deel je mening wat de hashtags betreft, volgens mij zijn er nog steeds mensen die denken dat ze anders niet worden gevonden op dat woord. En de Please Retweet, ook helemaal mee eens, komt erg wanhopig over. (En ja, heb het zelf ooit wel eens gedaan..) Net zoals telkens oude berichten weer tweeten, ook #fail.

    Nog een ergernis: de automatische halve tweets. Het persoonlijke is er voor mij dan echt helemaal af.

    Al met al is Twitter toch wel een prachtig medium, al leidt het me soms wel af van mn werk..

  2. @Jedidja: automatische tweets zijn ook frustrerend. En ik snap dan ook niet hoe dergelijke berichten bij een sociaal medium als Twitter ooit succesvol kunnen zijn.

    En als Twitter voor teveel afleiding zorgt kun je altijd gebruik maken van tools als Tweetdeck of Hootsuite. Daarmee kun je je Twitterstream beter beheren en filteren.

  3. Jedidja zegt:

    @Jeroen Goeie tip! Denk wel dat die tools handig kunnen zijn voor me. Bedankt!

Reageer