Wij zoeken een PHP programmeur

Dienstverlener: denk als een webshop

Denkalswebshop

Een veel voorkomend euvel bij websites van dienstverleners is het gebrek aan informatie omtrent de eigen dienstverlening die ze presenteren op de eigen website. Onbegrijpelijk, om meerdere redenen. Wil je namelijk bezoekers aantrekken die op zoek zijn naar een specifieke dienst, dan zul je die moeten beschrijven. Zoekmachines moeten weten dat jij een pagina hebt die relevant is voor zoektermen die gelieerd zijn aan de dienst. Bezoekers hebben informatie nodig om te weten dat je de dienst aanbiedt om zo interesse te krijgen in jouw dienstverlening en jouw bedrijf.

Vreemd genoeg zien we nog steeds heel veel bedrijven die hun eigen diensten niet of nauwelijks bespreken. Een gemiste kans. Om de juiste mindset te creëren geven we daarom de tip aan dienstverleners: denk als een webshop!

Sitestructuur

Wanneer je als bezoeker op een webshop komt, dan verwacht je dat het productaanbod op een heldere manier gepresenteerd wordt. Ga je naar Wehkamp en zoek je een televisie, dan ga je automatisch naar “Beeld & Geluid”. En wil je een LED tv, dan is het duidelijk waar je moet zijn. Als webshopbezoeker wil je niet dat televisies en home cinema sets door elkaar staan. Een duidelijke, logische structuur waarbij belangrijke productcategorieën een apart onderdeel vormen zijn een must:

Denk hierbij dus ook aan als je naar je eigen website kijkt, en gooi je diensten niet op één hoop!

Extra leesvoer: Silo structurering van uw website

Maak je belangrijkste voordelen kenbaar

Webshops doen dit al jaren: duidelijk en overzichtelijk kenbaar maken wat de voordelen zijn van het bestellen bij hun webshop. Vaak met een opgemaakte opsomming waarin de belangrijkste voordelen duidelijk gecommuniceerd worden, zoals:

“Gratis verzending” of “ruim 500.000 producten” zijn sterke punten van je webwinkel en je wil dat je bezoekers dat direct weten. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om je webshop te bezoeken of zelfs een aankoop te doen.

Veel dienstverleners maken de voordelen van hun bedrijf niet kenbaar, of niet op een handige manier. Waarom niet je belangrijkste voordelen samenvatten zoals een webshop doet? “Meer dan 20 jaar ervaring”, “Al meer dan 300 tevreden klanten” of “al meer dan 700 tracjecten succesvol doorlopen”.  Maak je belangrijkste voordelen direct kenbaar. En als dat meer uitleg nodig heeft, zorg er dan voor dat ze door kunnen klikken naar een pagina met meer uitleg over de betreffende voordelen.

Kom op met die call-to-action

Webshops staan in het teken van conversies. Verkopen, verkopen, verkopen. Zodra de bezoeker een pagina binnenkomt, moet het duidelijk zijn wat hij of zij moet doen. Zo is het bij Bol.com duidelijk voor de bezoeker wat hij moet doen en ligt de focus op het realiseren van de conversie:

Bij veel dienstverleners is het op veel pagina’s nog zoeken wat ik, als bezoeker, moet doen. En dat wil je juist voorkomen. Zorg er daarom voor dat de volgende stap voor je bezoekers duidelijk is. Dit kan ook betekenen dat je ze naar een andere pagina verwijst voor nog meer informatie, maar de bezoeker mag nooit en te nimmer “vastlopen” op de website. Ook als dienstverlener heb je met je website een doel en moet iedere pagina een doel hebben. En waar dat bij een webshop vaak is “koop mij!”, kan dat bijvoorbeeld bij jou als dienstverlener betekenen: “vraag een offerte aan”, “neem contact op” of “bel mij”.

Lees ook: Call to Action op Yoast  en Waar is de banaan? van Aartjan van Erkel

Meten, meten en nog eens meten

Bij veel dienstverleners ontbreekt dus nog de “call to action”: het doel dat op de pagina gerealiseerd moet worden. En daardoor is het ook lastiger om je successen en je kansen te bepalen. En zonder doel is het moeilijker sturen. Zorg er daarom niet alleen voor dat je duidelijke doelen hebt, maar ook dat je ze goed meet via je websitestatistiekenpakket zoals Google Analytics. Enkel kijken naar bezoekersaantallen of bounce rate is niet zinvol. Het draait om meer business, en je online doelen zullen daar als het goed is aan bijdragen.

Content!

Maar webshops gaan tegenwoordig verder en producten zelf meer en meer content. Zo heeft Bol.com een eigen weblog waarop het artikelen schrijft die niet in de reguliere shop “passen”, maar waar ze wel bezoekers mee kan aantrekken en ook vast kan houden. Zoals de “Top 5 films waarbij de vader zijn ontvoerde kind moet redden“. Uiteraard met de benodigde links om het product direct te kunnen kopen. Maar ook WowHD (het voormalige CDwow) heeft voor de Engelse gebruikers een weblog waar het over producten schrijft. Ook muziekzaak Kroese presenteert nieuwe muziek en films op zijn weblog. Maar ook kledingwinkel H&M schrijft over kleding op H&M Life. En kledingwinkel Zalando schrijft artikelen onder meer in het Duits en in het Engels.Webshops lijken het al meer en meer te beseffen: om er echt uit te springen, om klanten terug te laten komen, om links te vergaren of om bezoekers op andere manieren kennis te laten maken met jouw webshop, is het belangrijk om goede content te hebben. Niet alleen krijgen productcategorieën vaak goede, verhelderende content, ook productpagina’s worden tegenwoordig meer en meer uniek gemaakt. Veel webshops begrijpen dat enkel de leveranciersinformatie gebruiken er niet voor zorgt dat je er uit springt en bieden meerwaarde door de producten te verrijken met goede content. Niet voor niets bestaat een productpagina bij Amazon.com uit meerdere onderdelen, zoals de leveranciersinformatie, redactionele reviews, klantreviews, klantdiscussies en meer.

Met content kun je jezelf onderscheiden. Andere, concurrerende websites en bedrijven bieden dezelfde diensten aan als jij, maar online kun je je onderscheiden door de content die je produceert. Content bij je diensten en producten (bij webshops de categorieën en producten zelf), maar ook content om je dienstverlening heen.

Ga aan de slag

Aan webshops wordt (over het algemeen) actief gewerkt. Het assortiment wordt bijgehouden, de content wordt aangescherpt, er wordt gestoeid met de call-to-action, etc. Veel dienstverleners kunnen hier nog wat van leren: het actief bezig zijn met de website en het optimaliseren van de site. Speel in op veranderende behoeften, seizoenstrends of de informatiebehoeften van je doelgroep. Laat de website niet stil staan maar blijf vernieuwen.

 

 

Reageer