Wij zoeken een PHP programmeur

Bereik je doelgroep met goede content

content puzzel

Goede en informatieve content is belangrijk om je doelgroep te bereiken. Wanneer je kunt voorzien in de informatiebehoeften van de doelgroep en deze informatie ook nog eens weet te verspreiden is er een grote kans dat jouw doelgroep jou weet te vinden. En omdat de resultaten van je contentstrategie goed te meten zijn, kun je ook zien hoe het bijdraagt aan het behalen van je doelstellingen.

Denk als je doelgroep

De afgelopen jaren is het bereik van de verschillende media steeds meer aan het versnipperen. Consumenten kunnen via steeds meer verschillende kanalen in hun informatiebehoeften voorzien. Daardoor is het soms lastiger om te bepalen waar je doelgroep zich bevindt, maar geeft het je ook de mogelijkheid om je doelgroep via deze kanalen te bedienen.

Consumenten bepalen zelf waar ze hun informatie vandaan halen en wanneer. En grote kans dat ze hun informatiebehoeften kenbaar maken op het internet door er bijvoorbeeld naar te zoeken, of er over te praten op social media.

 

Bouw een relatie

Bij contentmarketing draait het vooral om de kwaliteit van de content en daarbij is frequent publiceren verstandig. Wanneer je je aandacht besteed aan de kwaliteit van de informatie die je verspreid, gaat dit in je voordeel werken. Wanneer de content aansluit bij de doelgroep zullen ze vaker terugkomen naar jouw website en kun je een relatie opbouwen door middel van de content die je verspreid.

Tips om je doelgroep te bereiken

Als bedrijf kan je aan contentmarketing willen beginnen, maar wat is de juiste wijze? Hieronder een paar tips om jouw doelgroep nog beter aan te spreken

Onderzoek je doelgroep

Bepaal wie je doelgroep is, maak een omschrijving van deze persoon. Dit kan eventueel door de persoon uit te schrijven als een ijkpersoon. Op deze manier weet je wie je doelgroep is, waar hij zich bevindt en naar wat voor informatie hij zoekt. Je kunt je doelgroep op diverse manieren indelen en categoriseren, bijvoorbeeld in persona’s, zoals:

  • het analytisch type die er kritisch is en veel vraagt
  • het idealistisch type denkt lang en goed na voordat hij een keuze maakt
  • het spontane type leeft in het hier en nu en hecht veel waarde aan de mening van anderen
  • het rationele type wil weten wat zij aan het product heeft.

Kortom er zijn verschillende persona. Zoek degene die gelijk staat aan jouw doelgroep.Wanneer je je doelgroep op een dergelijke manier categoriseert heb je een beter beeld van hun behoeften en wensen en kun je daar met je content op inspelen.

Bekijk hun behoeften

Elke doelgroep heeft andere behoeften. Onderzoek wat jouw doelgroep interessant vindt en aan welke informatie zij behoefte heeft. Dit kan tevens als leidraad gebruikt worden om de juiste inhoud te verspreiden. Dit sluit aan bij het bovenstaande punt, want als je jouw doelgroep als persona kunt aanduiden weet je zijn behoeften beter.

Kijk wat mogelijk is

Informatie kan op veel manieren vertelt worden. Dit kan in de vorm van een blogbericht, video, white paper/e-book, artikel of nieuwsbrief. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden dat het goed is om de behoefte van jouw doelgroep in je achterhoofd te houden. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een soort te kiezen, op deze manier heb je een eenduidig gezicht naar de doelgroep toe. Zij weten hierdoor wat ze van je kunnen verwachten.

Verspreid je boodschap

Naast de soort informatie is het ook van belang om te onderzoeken op welke manier jouw doelgroep de informatie wilt ontvangen. Zoals eerder gezegd is elke doelgroep anders. Zorg dat jouw informatie via de juiste weg bij jouw doelgroep komt. Via social media kun je eendoelgroep perfect benaderen. Wanneer je doelgroep niet op social media zit kun je ze ook benaderen via je website en via de offline manier: mond-tot-mond reclame.

Blijf volgen, communiceren en luisteren

Wanneer je boodschap verspreid is, is het van belang om het te blijven volgen. Meet wat je bezoekers doen en aan de hand van de bezoekersaantallen kun je concluderen of de informatie effect heeft gehad. Een doelgroep verandert continu, hou dit dus in de gaten en evalueer regelmatig de mogelijkheden voor het verspreiden van jouw content. Je kan het evalueren aan de hand van de reactie en de bezoekersaantallen van je bericht. Wanneer je merkt dat er minder bezoekers komen dan voorheen kun je kijken of er andere manieren zijn om je doelgroep te prikkelen en jouw informatie te laten lezen.

Conclusie

Content is een waardevol middel om in de informatiebehoeften van je doelgroep te voorzien en je doelgroep voor je te winnen. Probeer je doelgroep voor jezelf in kaart te brengen zodat je weet hoe je deze het beste kunt bedienen. Daardoor bouw je ook een relatie op met je doelgroep: Je weet wat er bij hun speelt en haal hier je voordeel uit.

Het is goed om je doelgroep te omschrijven bijvoorbeeld aan de hand van de 4 typen. Op deze manier is het makkelijker om te bepalen welke content er verspreid moet worden onder de doelgroep. Daarnaast bouw je op deze manier aan je relatie met je doelgroep. Je weet wat er bij hun speelt en haal hier je voordeel uit.

2 Reacties op “Bereik je doelgroep met goede content”

  1. [...] het sociale web (mensen spenderen meer dan de helft van hun tijd online aan content), dat je met goede content je doelgroep kunt bereiken (bijvoorbeeld door je content in te delen in persona’s en daar bewust content voor te [...]

  2. Harry zegt:

    Hallo hallo!? Hallo hallo! Hé?

Reageer