Wij zoeken een PHP programmeur

Wat heeft Google ineens met snelheid?

speed-meter

Google heeft de laatste tijd een grote hoeveelheid berichten gepubliceerd die gerelateerd zijn aan snelheid. Het lijkt er daardoor op dat Google de snelheid  van het internet steeds belangrijker vindt. Nu is dit natuurlijk alleen maar aan te moedigen, een sneller internet is voor iedereen fijner. Maar Google zal er uiteindelijk ook een eigen belang bij hebben. We proberen daarom inzicht te krijgen in de recente aankondigingen van Google gerelateerd aan snelheid en de voordelen voor Google.

Een overzicht

Het begon allemaal op 23 juni 2009 toen Google op haar Research Blog bekend maakte dat uit eigen onderzoek bleek dat ‘speed matters’. Een vertraging van de laadsnelheid van zoekresultatenpagina’s leidde bijvoorbeeld tot minder zoekopdrachten. Daarom heeft Google een omgeving opgezet voor ontwikkelaars onder de naam ‘Let’s make the web faster’. Op deze website is inmiddels een hele lijst met tutorials verzameld om websites sneller te maken.

chrome_logoNaast het stimuleren van ontwikkelaars van websites is Google ondertussen ook begonnen met ontwikkelingen om het hele internet sneller te maken. Zo is de Google Chrome browser gelanceerd met als belangrijkste onderscheidende kenmerk de snelheid van de browser.

Op 11 november kondigde Google op haar Chromium blog aan bezig te zijn met de ontwikkeling van SPDY, een alternatief voor het http-protocol. Google claimt dat het SPDY protocol zo’n 55% sneller is dan het huidige http-protocol. Verder kwam Google onlangs met een eigen publieke DNS als onderdeel van hun missie om het internet sneller te maken.

Verder heeft Google in de afgelopen tijd veel tips verspreid voor website ontwikkelaars om hun websites sneller te maken. In Google webmaster tools wordt nu ook een mogelijkheid aangeboden om de snelheidsprestaties van je website te controleren. Daarnaast heeft Google aangekondigd dat de snelheid van een website wel eens een ranking factor kan worden voor zoekresultaten.

Verder heeft Google zelf een aantal producten sneller gemaakt. Zo hebben ze een asynchrone tracker ontwikkeld voor het meten van Google Analytics data die minder vertraging oplevert bij het inladen van pagina’s.

Waarom wil Google een sneller internet?

Het is duidelijk dat Google de snelheid van het internet hoog op haar prioriteitenlijstje heeft staan. Dit is voor alle gebruikers van het internet natuurlijk een goede ontwikkeling, want we hebben allemaal baat bij een sneller internet. De energie die Google er in steekt lijkt echter onevenredig groot met de voordelen voor het bedrijf. We zetten de voordelen voor Google daarom even op een rijtje.

Snellere websites zorgen voor snellere indexatie

Een snellere laadtijd van websites zorgt ervoor dat Google sneller kan indexeren. Met de caffeine update gaat Google de infrastructuur van de zoekmachine aanpassen om onder andere de snelheid van indexatie te kunnen verhogen. Snellere websites zouden hierbij een welkome aanvulling zijn. Ook in de verwachte ontwikkeling van realtime zoekresultaten is een snelle indexatie essentieel.

Arjan Snaterse: “Google wil graag goed indexeren, maar wat maakt het hun uit als ze alles al binnen hebben en door langzame ads/javascript de conversie van de site terugloopt?”

Google wil tevreden gebruikers

Hoe sneller een website laadt hoe beter de gebruikersbeleving. Op het moment dat Google meer resultaten in de zoekresultaten kan tonen met een hoge gebruikersbeleving, zullen bezoekers ook meer tevreden zijn over de dienst die Google aanbiedt.

Eduard Blacquière: “Google heeft een zeer grote groep trouwe gebruikers. En die willen ze graag continu een goede zoek- en vindervaring blijven bieden.”

Snellere websites zorgen voor meer inkomsten

Uit het onderzoek van Google dat aanleiding was voor de focus op snelheid bleek dat een snellere resultatenpagina zorgde voor meer zoekopdrachten in Google. Meer zoekopdrachten vergroten de kans dat bezoekers op advertenties klikken. Als meer bezoekers op advertenties klikken haalt Google meer inkomsten uit Adwords. Een toename van een 0,5% gaat hierbij al om enorme bedragen.

Dennis Sievers: “Hoe langer een bezoeker ronddwaalt binnen de poorten van Google, hoe meer geld hij of zij oplevert.”

Google gebruikt snelheid als dekmantel

Een andere, wat meer speculatieve theorie, is dat Google het verhogen van de snelheid van het internet gebruikt om producten te introduceren waarmee ze meer data kunnen verzamelen.

Arjan Snaterse: “Ik kan me niet indenken dat Google iets doet waar alleen de gebruiker beter van wordt.”

Eduard Blacquière: “Bij Google draait alles om data.”

Sander Heilbron: “Met al die tools hebben ze steeds meer meetpunten in handen.”

Hoe meer data Google verzameld hoe gerichter ze kunnen adverteren. Daarnaast kunnen ze nog beter de waarde van individuele zoekwoorden bepalen als ze meer inzicht krijgen in de conversies die het oplevert. Als bepaalde zoekwoorden hoge conversies opleveren zou Google graag zien dat de kosten per klik hiervoor omhoog gaan. Dit zouden ze bijvoorbeeld kunnen doen door andere criteria voor de kwaliteitscore te hanteren waardoor ze de cpc kunstmatig zouden kunnen verhogen. Maar ze zouden ook adverteren op basis van kosten per conversie mogelijk kunnen maken. Dit is natuurlijk allemaal uiterst speculatief en we hopen dat dit niet het geval is, maar het is wel een mogelijkheid met de data die Google straks kan verzamelen.

Conclusie

Een echt goede conclusie kan niet opgemaakt worden uit de aandacht van Google voor de snelheid van het internet. Aan de ene kant heeft Google natuurlijk veel meer aan tevreden gebruikers en snellere indexatie. Aan de andere kant zijn er factoren die ze proberen te beïnvloeden die een te kleine rol spelen voor de investering die ze aan het doen zijn. Eén ding is zeker een sneller internet krijgen we allemaal als het aan Google ligt.

Reageer