Wij zoeken een PHP programmeur

SES Amsterdam 2011: ga aan de slag

SES2011

Gisteren vond wederom het Search Engine Strategies evenement plaats in Amsterdam en ook dit jaar waren wij er bij. En ook dit jaar is SES Amsterdam the ‘place to be’ voor iedereen die zich bezighoudt met Search. Van zoekmachine optimalisatie tot affiliate marketing, het kwam allemaal aan bod in de lezingen. En naast Google zelf was Martin Macdonald de grote naam. Als hoofd SEO van OMD bracht hij een schat aan ervaring mee naar SES. Verder helaas geen internationale namen, maar wel nationale toppers aan het woord. Een terugblik op het grootste search evenement van Nederland.

Wake up!

De eerste echte presentatie van de dag werd gedaan door Joost de Valk. En zoals de titel al aangeeft wilde hij ons wakker schudden. En dat lukte ook. Scherp en to the point legde hij nog eens fijntjes uit dat het tegenwoordig bij search en zoekmachine optimalisatie (gelukkig) niet meer gaat over het kennen van trucjes, slinkse maniertjes om Google te foppen, of andere manieren om het systeem te ‘gamen’. Voor velen gelukkig een bekend verhaal: met de Google Panda update heeft Google de nadruk nog sterker gelegd op quality content en websites waarbij de inhoud maar magertjes is zullen de boot missen. En zo hoort het: schotel je je bezoekers magere kwaliteit voor, dan verdien je het ook niet om goed gevonden te worden.

Voor velen dus bekende koek, maar er werd door Joost ook gehamerd op het bijblijven bij de huidige ontwikkelingen. Of nog liever: innoveren. Search moet daarbij een vast onderdeel gaan vormen van je Marketing, zeker bij de grote bedrijven. De tijden dat je met enkele trucjes en aanpassingen maandenlange winsten boekt via zoekmachines zijn achter ons. Ga aan de slag, stroop de mouwen op, krijg alle neuzen dezelfde kant op en ga werken aan je branding en kwaliteit!

Start acting now

Of Martin Macdonald deze woorden precies zo heeft gezegd, dat durf ik niet te zeggen. Maar dat je NU aan de slag moet, dat bleek ook wel tijdens zijn keynote. Waar vroeger zelfs grote spelers als eBay en Amazon trucjes als keyword stuffing en belachelijk grote footerlinks toepaste, is dat nu niet meer voldoende en is er zelfs een grote kans dat het afbreuk doet aan hoe waardevol Google je website vindt. Voorheen trachtte iedereen het algoritme te kraken van Google en bijvoorbeeld door het massaal aankopen van links een voordeel te vergaren. Maar dat lukt nu minder en minder. Google wordt steeds geavanceerder. En, zoals Martin Macdonald terecht opmerkte, dat soort trucjes zijn geen marketing, “that’s rubbish”.

Volgens Martin moeten er dan ook drie dingen gebeuren:

  1. Ga aan de slag: overtuig directeuren, marketeers, klanten, ongelovigen van de kracht van search. Laat zien hoeveel search voor een onderneming kan betekenen, hoeveel business het kan opleveren en ga aan de slag.
  2. Onderwijs: het is aan ons, de search marketeers, om mensen te onderwijzen. Nog meer aanhalen hoe krachtig search is, maar ook wat er voor nodig is en hoe het werkt.
  3. Kies de juiste strategie: marketing vraagt om een strategie. En dus ook online marketing/search marketing.

Tot slot gaf Marting Macdonald ook nog zijn visie voor de toekomst. En ook hij gelooft in de kracht van sociale netwerken en denkt dat dit aan importantie gaat winnen. Links zijn (volgens hem) eenvoudiger te manipuleren en minder representatief (weinig mensen zijn in staat om een link te plaatsen). Sociale connecties en sociale netwerken daarentegen zijn allen uniek en zouden daarom relevanter zijn voor het geven van de juiste zoekresultaten.

Lees ook: SES Amsterdam: The Future of SEO

SEO en Search binnen de organisatie

Net als Martin Macdonald eerder werd er ook in de parallelsessies gehamerd op de integratie van kanalen. Zowel tussen de online marketingkanalen onderling als binnen de organisatie. Wolter Tjeenk Willink ging dieper in op de mogelijkheden van AdWords, waarbij hij nadrukkelijk de link legde met de afstemming van AdWords/zoekmachine adverteren en andere kanalen, zoals televisie of radio. Wees consistent, zorg voor een eenduidige boodschap en met een goede afstemming zorg je er voor dat je meer rendement kunt halen uit je media en marketinginspanningen.

Ook Sander Tamaëla sprak in zijn presentatie over integratie, maar dan gericht op zoekmachine optimalisatie/SEO en de organisatie zelf. Nog te vaak is SEO een afzonderlijk onderdeel binnen een organisatie en staat het soms zelfs los van de andere marketingactiviteiten. Search is en kan ontzettend belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Maar zorg er wel voor dat iedereen op de hoogte is van de waarde van Search, dat de neuzen dezelfde kant op wijzen en dat Search en SEO geen eilandjes worden, maar juist geïntegreerd worden in je organisatie. SEO draait om content, om kwaliteit en niet om trucjes. SEO is geen activiteit die enkel wordt uitgevoerd door de SEO specialist, maar een activiteit waar de gehele organisatie van moet weten, achter moet staan en bij moet helpen.

Huidige stand van zaken en what’s next

Ook dit jaar presenteerde Eduard Blacquière weer zijn onderzoek naar de huidige status van de search markt in Nederland (bekijk de presentatie). En net als vorig jaar zijn er nog genoeg bedrijven die niets of weinig met search doen. Daarbij is search ook bij de grote bedrijven nog niet vaak echt een onderdeel van de marketing en wordt er te weinig op gestuurd. Voor de bureaus had Eduard nog de opmerking: innoveer!

Voor het complete overzicht lees je het Marktonderzoek zoekmachinemarketing 2011

Het komende jaar is het zaak om Search in Nederland naar een hoger plan te tillen. Zowel voor bureaus (innovatie!) als voor bedrijven. Met name bij bedrijven zelf is er nog flinke winst te boeken. Er zijn nog genoeg bedrijven die de (meer)waarde van Search niet zien. Aan ons om Search te prediken, aan de bedrijven om er open voor te staan en Search een onderdeel van hun bedrijfsvoering te maken. Want dat Search loont, is ondertussen meer dan bewezen. Maar het is en blijft hard werken. Het is online marketing en niet het toepassen van trucjes. SEO is geen wondermiddel, maar een onderdeel. AdWords en PPC adverteren staat niet los, maar sluit aan bij je andere kanalen. Integreer, innoveer en stroop die mouwen op.

En waar SES 2012 over zal gaan? Zoals Joost aangaf: ‘Dat bepaalt Google’.

2 Reacties op “SES Amsterdam 2011: ga aan de slag”

  1. Prima samenvatting van de dag, Jeroen.

    Ter info: de begeleidende slides van m’n presentatie vind je hier:

    http://www.slideshare.net/eduardblacquiere/presentatie-eduard-blacquire-ses-amsterdam-2011

  2. @Eduard: Dankjewel, en bedankt voor de link. Heb hem toegevoegd aan het bericht.

Reageer