Wij zoeken een PHP programmeur

Google’s pr-machine draait op volle toeren: een weekoverzicht

up

Google heeft het de laatste tijd zwaar te verduren gehad met verschillende privacy issues, mislukte producten en klachten of zoekresultaten. De berichtgeving rondom Google was lang niet altijd positief en met name wanneer het ging om pogingen op het gebied van social media is Google toch lange tijd het lachertje geweest. Als ik echter terugblik op deze week dan heeft de positieve PR-machine van Google naar mijn idee op volle toeren gedraaid. Een overzicht.

Politieke en beleidsmatige statements

Deze week heeft Google weer duidelijk laten zien dat ze politieke statements durven te maken en een open en transparanter beleid willen hanteren. Zo kondigden ze op maandag aan de transparantierapporten bijgewerkt en uitgebreid te hebben. In deze rapporten staan de regeringsverzoeken van ieder land om data uit Google te verwijderen vermeld.

Verder kwamen ze dinsdag met een rapport dat de voordelen van schone energie met cijfers onderbouwt en besteedden ze aandacht aan de ‘Pride celebrations’. Daarnaast kwamen ze met Google Take-out een manier om als gebruiker al je data uit verschillende Google producten met één klik te downloaden. Een belangrijke ontwikkelingen op gebied van privacy.

Om de impact van de diensten van Google nog maar eens te benadrukken kwamen ze woensdag met een rapport dat de impact van Google als bedrijf op de Amerikaanse economie waardeert op $64 miljard. Een ander rapport toont aan dat advertenties in zoekmachines (hét businessmodel van Google) ook zorgen meer offline verkoop.

Als klap op de vuurpijl kwamen ze donderdag ook nog met een overzicht van alle vrijwilligersprojecten die als onderdeel van GoogleServe door Google medewerkers dit jaar gedaan worden.

Producten

Naast beleidsmatig had Google ook op productniveau een hele goede week. Zo kwamen ze deze week met de wereldwijde lancering van de Google +1 button. Daar bovenop zorgden ze direct dat website eigenaren meer inzicht konden krijgen in het gebruik en effect van de Google +1 button op hun website. Daarnaast boden ze gelijk een oplossing voor het meetbaar maken van Facebook, Twitter en andere social sharing knoppen.

Dé aankondiging van de week was natuurlijk de lancering van Google+, het sociale netwerk van Google. Tot ieders verbazing bleek Google+ zeer goede reacties van de experts te krijgen. Van “I want it to be succesfull” tot “Google+ feels like a winner”. De lancering ging daarnaast ook nog eens gepaard met zeer weinig commentaar op het gebied van privacy issues. Google kan dus eindelijk eens terugkijken op een succesvolle lancering van een sociaal product. Nu moet het zichzelf natuurlijk nog helemaal gaan bewijzen, maar de beginvibe is nu een keer wel goed.

Op de achtergrond begon Google ook nog eens met het uitrollen van een nieuw design voor veel Google producten. Ook dit nieuwe design kreeg over het algemeen veel positieve reacties. Als laatste lekten gisteren ook nog eens de eerste screenshots van SEO rapporten in Google Analytics uit. Ook deze werden erg goed ontvangen. In combinatie met de nieuwe manieren van het meten van sociale interacties in Google Analytics gaf dit ook nog een welkome boost voor de nieuwe versie van Google Analytics.

Kortom: een goede week voor Google, nu mogen de producten het verder weer gaan bewijzen.

1 Reactie op “Google’s pr-machine draait op volle toeren: een weekoverzicht”

  1. Jeanet zegt:

    Google is de laatste tijd vaker dan normaal in het nieuws. Met social media lopen ze duidelijk achter. Google probeert nu met google plus dat weer recht te zetten. Ik denk niet dat ze zich daarop moet richten. Toevallig las ik vandaag dat google wilt samenwerken met FB en Twitter. Dit lijkt me een goed ontwikkeling.

Reageer