Wij zoeken een PHP programmeur

Denk goed na over je URL’s

Denk goed na over je URL’s

Uniform Resource Locators, oftewel URL’s, zijn het bloed dat door de aderen van het Internet stroomt, de vele wegen die naar Rome leiden, het online navigatiesysteem, de fundering, de motor van de Ferrari, de….nou ja, het idee is duidelijk: URL’s, ook wel internetadressen genoemd, zijn ontzettend belangrijk. Het is dan ook zaak dat u een goede domeinnaam en bijbehorende URL’s kiest voor uw website en pagina’s en dat deze nog lang en gelukkig mogen leven, want een wijziging van URL’s kan u duur komen te staan. Denk daarom goed na over uw URL’s!

Opbouw van een URL

Allereerst even een korte uitleg over de opbouw van een URL middels een voorbeeld:

Figuur 1: Opbouw van een URL

Op het protocol na kunt u alles zelf bepalen. Voor het voorbeeld hebben we bewust gekozen voor een URL die voor zoekmachines en gebruikers prettig werkt. Uit bovenstaande URL kunt u precies opmaken met wat voor bedrijf u te maken heeft en op welke productpagina u terecht komt als u naar dit adres gaat. Hieronder zullen de verschillende onderdelen worden besproken en waar u op dient te letten.

Subdomein

U kunt kiezen voor een subdomein met of zonder www. Sommige internetgebruikers zijn het gewend om www te typen, terwijl anderen adressen standaard zonder www intypen. Voor uw vindbaarheid in zoekmachines maakt het niet uit welke variant u kiest, ALS u maar kiest. Wanneer u een keuze heeft gemaakt zorgt u ervoor dat het niet gebruikte subdomein doorverwijst (middels een 301 redirect) naar het wel gebruikte subdomein. Doet u dit niet, en heeft u bijvoorbeeld op beide subdomeinen de website staan, dan heeft u voor zoekmachines twee verschillende websites die allebei hun eigen waardering gaan opbouwen. Hierdoor verliest u dus een gedeelte van de waardering voor het subdomein dat u wel gebruikt aan het subdomein dat u niet gebruikt en dat is zonde.

Top level domein

Het top level domein (TLD) is het meest rechtse gedeelte in een domeinnaam. Er zijn landspecifieke TLD’s (zoals .nl, .com en .be) en generieke TLD’s (zoals .org voor non-profit organisaties en .edu voor instellingen voor hoger onderwijs). Zoekmachines en gebruikers schijnen een lichte voorkeur te hebben voor betrouwbare TLD’s zoals landspecifieke TLD’s en sommige generieke TLD’s (zoals .org en .edu). Voor Nederland is het daarom verstandig om voor een dergelijke TLD te gaan, zoals .nl.

Domeinnaam

De domeinnaam is, net als de keuze voor uw bedrijfsnaam, er een voor het leven. Althans, zo moet u er over denken. Een domeinnaam is uw plaats op het internet waar (potentiële) bezoekers en klanten u kunnen vinden. U moet dan ook een naam kiezen die bij uw bedrijf past, goed te onthouden is en een hele lange tijd (het liefst voor altijd) mee gaat. Het veranderen van de domeinnaam kan wel, maar hiermee maakt u het zichzelf onnodig moeilijk. Het wordt lastiger voor klanten om uw website te vinden en u verliest mogelijk waardering in zoekmachines wat ten kostte gaat van de vindbaarheid. Daarnaast dient u alle pagina’s door te verwijzen naar uw nieuwe domein. Dit alles heeft invloed op de gebruiksvriendelijkheid, de vindbaarheid, de naamsbekendheid, etc. Denk dus goed na over de domeinnaam en houd hier aan vast! Enkele tips die u kunt meenemen bij het bepalen van uw domeinnaam:

Merknaam

Bent u offline een bekend merk? Dan is de kans groot dat mensen uw naam ook in zoekmachines en adresbalken zullen intypen om naar uw website te gaan. U kunt dan gerust (en misschien juist daarom) uw bedrijfsnaam als domeinnaam nemen (denk Coca Cola of Philips). Hebt u echter een naam die minder bekend is, dan is het raadzaam om na te denken over een naam waarmee u kunt duidelijk maken waar uw website over gaat. Brugman is dermate bekend als keukenleverancier dat zij dit niet in haar naam hoeven te zetten. Stel nu dat u Joosen heet en een keukenbedrijf heeft, dan kunt u misschien beter kiezen voor www.joosenkeukens.nl. Hiermee maakt u gelijk aan potentiële bezoekers kenbaar dat u een keukenbedrijf bent en ook zoekmachines kunnen het uit uw URL afleiden.
Voor meer informatie kunt u onze blogpost over het gebruik van bedrijfsnamen lezen.

Zoekwoordgebruik

Het gebruiken van zoekwoorden in de domeinnaam sluit aan op het gebruik van merknamen. Het gebruik van de juiste zoekwoorden in uw domeinnaam kan u helpen bij het beter vindbaar zijn via zoekmachines (bij relevante zoekopdrachten) en zorgt ervoor dat internetgebruikers sneller kunnen zien waar uw website over gaat. Zoek dus uit welke zoekwoorden uw gebruikers als opdracht invoeren in zoekmachines en waar u op gevonden wilt worden en pas deze toe indien nodig.

De mappenstructuur (het pad)

Na de domeinnaam volgt de mappenstructuur. De mappenstructuur geeft aan hoe uw pagina te bereiken is vanaf de homepage en een goede structuur helpt gebruikers en zoekmachines bij het bepalen van het onderwerp van de pagina. In het gebruikte voorbeeld ziet zowel de gebruiker als de zoekmachine dat de pagina over “product xyz 80 inch” te vinden is onder plasmatelevisies, wat een onderdeel is van de hoofdcategorie televisies. Dit maakt het voor beide duidelijk waar de pagina over gaat. Denk daarom goed na over uw mappenstructuur om een zo logisch mogelijk pad te creëren dat naar uw pagina’s toe leidt. Relevante zoekwoorden dienen, waar mogelijk, gebruikt te worden in de benamingen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat u dus goede categorieën aanmaakt, maar dat de URL niet ontzettend lang moet worden. Een hele lange URL is niet helemaal zichtbaar in zoekmachines en het kan overkomen als keyword stuffing. Daarbij worden lange URL’s nog wel eens afgekapt in e-mails, waardoor de link niet meer goed werkt.

De pagina

De naam van de pagina dient overeen te komen met de inhoud ervan. Geef de pagina een goede naam mee, met wederom behulp van relevante zoekwoorden.

Wel of geen slash

Mocht u zich afvragen of u wel of geen slash (/) moet toevoegen aan het eind van uw URL: beide zijn toegestaan en beide zijn prima. Wel is het verstandig om eenduidig te zijn en moet u nooit twee verschillende pagina’s hebben die hetzelfde genaamd zijn op de slash na (dit kan namelijk). Ideaal gezien kiest u voor één methode (met of zonder slash) en verwijst u de niet gebruikte variant door. Mocht u dit niet doen ontstaat er duplicate content, maar dit vormt gelukkig geen probleem. Google heeft al aangegeven dat zij vrijwel altijd goed omgaat met dergelijke duplicate content en dat het prima is dat u beide versies gebruikt.
Voor meer informatie kunt u Google’s post lezen over het gebruik van slash en hoe u ervoor kunt zorgen dat u maar één URL-variant gebruikt.

Verander uw URL’s niet te vaak

Uiteraard zijn er legitieme redenen waarom u uw URL’s zou moeten wijzigen. Probeer alleen altijd goed na te denken over de structuur en de benamingen, zodat deze zo lang mogelijk mee kunnen gaan. Het veranderen van URL’s kan zorgen voor verwarring, zowel voor gebruikers als voor zoekmachines. Hierdoor zult u mogelijk minder goed vindbaar zijn via zoekmachines en uw opgebouwde “krediet” dat u hebt kan ook (deels) verloren gaan. Daarom, ter afsluiting, nog enkele algemene tips:

  • Stel uw structuur zo op dat uw jaren vooruit kunt;
  • Gebruik geen “hippe” termen die volgend niet meer gebruikt zullen woorden;
  • Vermijd het gebruik van hoofdletters: een URL met hoofdletters is anders dan een URL zonder hoofdletters en zoekmachines zien het als verschillende URL’s en daarmee ook als duplicate content;
  • Gebruik zoekwoorden, maar wel op een natuurlijke manier die passen bij de pagina’s;
  • Probeer uw structuur altijd intact te laten als dat mogelijk is!

Mocht u onverhoopt iets moeten wijzigen, zorg er dan altijd voor dat u doorverwijst naar de nieuwe pagina’s. Als u verhuist laat u immers ook een verhuisbericht achter. Voor meer informatie over het doorverwijzen naar pagina’s en nog enkele tips over het creëren van een goede URL-titel leest u de blog van State of Search over 301 redirects.

Reageer