Wij zoeken een PHP programmeur

10 online marketing must reads van 2011

10 must reads van 2011

Het jaar is bijna ten einde. Tijd om terug te blikken, beginnend met tien artikelen die ik dit jaar gelezen heb die ik zeer waardevol vind. Artikelen waar de auteur mij iets leerde, out of the box dacht of nieuwe ontwikkelingen zeer helder uiteenzette. Kortom: must reads.

1. Googlebot is Chrome – iPullRank

Een indrukwekkende duik achter de schermen met veel “hard evidence” dat Googlebot lang niet zo “dom” is als Google wil voordoen en waarom Google de moeite heeft genomen een volledig nieuwe browser, Chrome, te ontwikkelen. Google kan veel meer dan enkel tekst lezen, veel meer dan ze voor doen. Javascript? Ajax? Formulieren? Er is weinig dat Google niet meer kan benaderen, als we dit artikel moeten geloven.

2. Just how smart are search robots? – SEOmoz

Aanvullend op het vorige artikel gaat SEOmoz nog verder in op wat search robots (en Googlebot) kunnen. Een iets minder technische uitleg, en daardoor zeer helder, ook voor de niet-techneuten. Een eye-opener.

3. Rich snippets: een inleiding en tutorial – Yoast

Waarom heb ik er zelf niet aan gedacht om hier een post over te schrijven?! Rich snippets, de extra opmaak die zoekmachines mee kunnen nemen en kunnen presenteren in de zoekresultaten, zijn zeer waardevol: je resultaat springt er uit, het werkt verhelderend en het heeft een positieve invloed op de CTR. In 2012 zullen we meer en meer rich snippets gaan zien, waarvan ik hoop dat de “rel=author” snippet als eerste wordt toegevoegd aan Google.nl. Een goed overzicht van de mogelijkheden die er zijn en aan gaan komen.

4. What G+ is really about (pst!!! it’s not social) – Ftechfounder

Terwijl de meeste onder ons (inclusief ondergetekende) flink aan de slag gingen met Google+ en bovenop Google’s nieuwe sociale netwerk doken, keek Justin Wong verder dan de circles en de sparks. En inderdaad, Google+ is meer dan alleen een sociaal netwerk. Voor Google betekent het een nieuwe weg. Een weg naar meer (sociale) data voor hun zoekmachine, maar ook een manier om de gebruikers langer en langer vast te houden. Een goede presentatie en lekker kort.

5. 16 pixels for body copy. Anything less is a costly mistake – Smashing Magazine

Misschien word ik oud, maar als je het artikel lees merk je toch dat 16 pixels fijner kijkt dan een kleinere fontsize. De argumenten zijn duidelijk, en het artikel leest heerlijk. Open for debate? Sure. Een eye-opener? Zeker.

6. Waar is de banaan? – Schrijven voor internet

Conversies. We willen ze allemaal, en zo veel mogelijk. Een goede, duidelijke call-to-action en bijbehorende button is daarbij belangrijk. Dit artikel legt uit hoe het wel en niet moet.

7. High quality web sites – the new Google ranking factor – SEO Gadget

Met de Google Panda update wil ‘s werelds grootste zoekmachine de nadruk nog meer leggen op kwaliteit. Maar wat verstaat Google n onder kwaliteit? Een uitgebreide uitleg over wat een kwaliteit website is.

8. Two ways of using Google Images for product keyword research – State of Search

Met de nieuwe features van Google Images hebben we plotsklaps extra mogelijkheden voor keyword research. Een zeer creatieve manier om nieuwe termen te ontdekken om te targeten. Ik heb het zelf al een aantal keer ingezet om met verrassende, passende resultaten terug te komen.

9. Linkbuilding: neem je oogkleppen af… – E-tail

Op de valreep nog binnengekomen, maar wat een ijzersterke post over link building. En hoewel social belangrijker wordt moet je je niet laten misleiden: het gaat nog steeds om de links. Maar hoe kom je daar nu aan? Dit wordt fijntjes geïllustreerd aan de hand van een enorm saai onderwerp (lijm!). Iedereen aan de slag.

10. Responsive web design – Thomas Byttebier

Met 188 slides een zeer uitgebreide presentatie over responsive web design. Met meer en meer tablets en smarthphones in Nederland wordt het belangrijker om goed getoond te kunnen worden op diverse apparaten. Responsive web design biedt oplossingen, maar waar moet je voor kiezen? Deze presentatie legt uit wat het is en met mooie voorbeelden kun je de meerwaarde hiervan eenvoudig zien. Nu nog iDeal for mobile in 2012 en we’re good to go.

Heb je zelf nog een must read uit 2011? Laat het ons weten in de reacties!

7 Reacties op “10 online marketing must reads van 2011”

  1. Mooie lijst, bedankt voor het delen en veel dank voor de vermelding Jeroen!

  2. @Aartjan: graag gedaan, maar je hoeft me niet te bedanken hoor. Het delen van artikelen (via blogs, social media of anders) is juist een bedankje omdat iemand een waardevol artikel heeft geschreven :)

  3. Thanks voor de vermelding! Die rich snippets worden met de dag belangrijker, het gemak waarmee je ze nu kunt krijgen is bijna belachelijk.

  4. @Joost: Rich snippets zijn echt een verrijking. En hoe eerder je er bij bent, hoe sneller je er de vruchten van kunt plukken. Hopelijk komen de rich snippets die we in de Verenigde Staten zien snel naar Nederland (zoals de Authorship markup).

  5. Dave zegt:

    Ook vanuit BE een thank you voor de vermelding :) !

  6. @Dave: Graag gedaan. Ook voor jou geldt: no need to thank me. Dit waren 10 artikelen waar ik zelf veel van opgestoken heb.

  7. […] Net als vorig jaar werden er weer zeer veel boeiende artikelen geschreven en gedeeld. Hierbij tien artikelen die mij dit jaar geïnspireerd of geholpen hebben. Artikelen die ik gebookmarked en gedeeld heb. Soms kan het om iets simpels gaan als een goed, duidelijk overzicht. Andere berichten presenteren juist weer een nieuwe zienswijze of gedachtegang. Maar allen zijn het wat mij betreft must reads. In willekeurige volgorde: […]

Reageer